پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۸۹۲۱۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
مجتبی همتی‌فر رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه با چالش جوانی جمعیت مواجه‌ایم، از خانواده محور نبودن تغییر ساعت آغاز به کار ادارات انتقاد کرد و گفت: ماموریت تربیتی اصلی سازمان، کیفیت "نسل" است. سیاست‌هایی همانند تغییرساعت آغاز به کار ادارات آنچنان که انتظار می‌رود خانواده محور نیست.

شعار سال: رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با بیان اینکه با چالش جوانی جمعیت مواجه‌ایم، از خانواده محور نبودن تغییر ساعت آغاز به کار ادارات انتقاد کرد و گفت: ماموریت تربیتی اصلی سازمان، کیفیت "نسل" است. سیاست‌هایی همانند تغییرساعت آغاز به کار ادارات آنچنان که انتظار می‌رود خانواده محور نیست.

صدور مجوز‌های جدید کودکستان‌ها ازطریق سامانه اختصاصی
مجتبی همتی‌فر در نشست خبری امروز (۱۷ خردادماه) با موضوع "خدمات الکترونیکی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک"، اظهار کرد: باید بیان کرد که چه تدبیری برای والدین شاغل به ویژه مادران شاغل و محصل که باید ۶ صبح به محل کار بروند اندیشیده شده است؟.

وی تصریح کرد: تصمیم گرفته شد در سه ماهه اوج گرما ساعت ادارات تغییر کند. من از اینکه چقدر خانواده محوری در این سیاست لحاظ شده، بی اطلاع هستم، اما شواهد نشان می‌دهد توجه لازم به این مساله نشده است.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک افزود: در خصوص بخش پیش دبستانی که سال تحصیلی تمام شده است، اما ما در آیین نامه‌ها برای مراکزی که خدمات تربیتی ارائه می‌دهند یا کمک مراقبت ارائه می‌دهند ابلاغ کردیم که سقف زمان را مراکز باید رعایت کنند، با این وجود هنوز توصیه‌ای نکردیم، چون تکلیف کشور در این بخش هنوز مشخص نیست. باید در قوانین بالا دست این مساله حل شود تا ما در قوانین پایین دست این‌ها را اعمال کنیم.

همتی فر در عین حال توضیح داد: هرچند آغاز کار از ساعت ۶ صبح دشواری‌هایی را دارد، اما دیدگاه من این است که ادارات با جدی گرفتن ایجاد کودکستان‌ها در جوار ادارات موضوع ماده ۲۲ قانون جوانی جمعیت، می‌توانند بخشی از این مساله را حل کنند.

طراحی سامانه الکترونیکی سازمان تعلیم و تربیت

تطبیق مجوز‌ها با این سامانه

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه سامانه الکترونیکی سازمان تعلیم و تربیت کودک طراحی شده است، گفت: پروژه تطبیق مجوز‌ها با این سامانه اختصاصی سازمان راه‌اندازی شد و از این طریق حدود ۲۷ هزار کودکستان پرونده تشکیل داده‌اند و صدور مجوز‌های جدید اتفاق افتاده است. ۲۶ هزار و ۸۰۰ کودکستان فعال داریم که تشکیل پرونده داده‌اند و احتمالا در بازه تعیین شده برای تکمیل پرونده‌ها به حدود ۳۰ هزار پرونده خواهیم رسید.

رییس سازمان تعلیم و تربیت کودک با اشاره به فرآیند دو ساله تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: در این دو سال اقدامات را گام به گام شروع کردیم. پس از استقرار دولت سیزدهم این کار با سرعت بیشتری طی شد. در حال حاضر زیرساخت‌هایی را برای ساماندهی مجوز‌ها فراهم کردیم.

همتی فر عنوان کرد: پیش از این نگاه تربیتی وجود داشت که عمدتا مراقبتی بود درحالی که این سازمان به عنوان سازمانی تربیتی و پرورشی باید مورد توجه قرار گیرد. تغییر شاخص‌ها و استاندارد‌ها و آیین نامه‌ها باید با نگاه تربیتی شکل می‌گرفت و این امر زمان‌بر بود تا بخشی از آیین نامه اصلی تدوین و ابلاغ شد.

افزایش شهریه مهد‌های کودک به بهانه بالا رفتن هزینه‌ها غیرقانونی است

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص شهریه‌های دریافتی از سوی کودکستان‌ها، با اشاره به تصمیمی که در شورای برنامه ریزی و نظارت تعلیم و تربیت در استان‌ها برای شهریه‌ها گرفته‌اند، توضیح داد: از ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲، کودکستان‌ها می‌توانند تا سقف ۴۰ درصد بر اساس رقم پایه سال قبل خود شهریه دریافت کنند. علت این تصمیم نیز آن بود که برخی استان‌ها پایه ضعیف تری داشتند. با این حال، اما برخی مراکز شاید سرخودانه برای افزایش شهریه با این استدلال که هزینه نیروی انسانی افزایش داشته است، اقدام کرده باشند که این کار غیر قانونی است.

احتمال راه‌اندازی سامانه رسیدگی به شکایات والدین تا پایان خرداد

وی با بیان اینکه سعی کردیم بر روی مراکز نظارت داشته باشیم، خاطر نشان کرد: توصیه می‌کنیم والدین فرزند خود را در مراکزی ثبت نام کنند که مجوز تاسیس تطبیق یافته را از ما اخذ کرده باشند. برخی مراکز به دلیل نام ویژه یا تبلیغاتی که دارند شهریه‌های خیلی نامتعارف طلب می‌کنند. من حتی شنیده‌ام برخی مراکز شهریه ده‌ها میلیونی طلب می‌کنند. امیدوارم تا پایان خرداد امسال نیز سامانه رسیدگی به شکایت والدین راه اندازی شود.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در بخش دیگر سخنان خود درباره بودجه این سازمان نیز توضیح داد: بودجه سال اول سازمان ۵۰ میلیارد تومان بود، اما حدود ۷۰ میلیارد تومان نیز بودجه برای پیش دبستانی آموزش و پرورش در آن سال وجود داشت. برای امسال بودجه ۱۴۰۲ نیز ۲۰۹ میلیارد تومان است، اما عملا بودجه‌ای که در بهزیستی هزینه می‌شد به سازمان منتقل نشد که اگر می‌شد بودجه امسال ما به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر:۱۴۰۲۰۳۱۷۱۰۵۹۰، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین