پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
حدود 40 درصد جوانان تحصیل کرده شهرستان بروجرد بیکار هستند و این جوانان در به در به دنبال کار می گردند و این در حالیست که بیش از 50 درصد صنایع شهرستان تعطیل بوده و روز به روز بر آمار بیکاری افزوده می شود.
شعار سال: به نقل از بازتاب بروجرد سرمایه های یک کشور جوانان هستند، جوانانی که با انرژی زیاد و با کار و تلاش در افزایش تولید داخلی می توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وقتی شغل برای جوانان مهیا شود، جوانان بعد از اشتغال به دنبال تشکیل خانواده می روند و یک زندگی آرام را برای خود برنامه ریزی می کنند اما این روزها بیکاری مهمترین دغدغه جوانان و خانواده های آنها شده است و به دلیل نبود مشاغل مناسب، جوانان با بیکاری دست و پنجه نرم کرده و سالها به دنبال شغل می گردند.

این در حالیست که بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از بیکاری است به طوری که اعتیاد، طلاق و هزاران مشکل دیگر به دلیل بیکاری رخ می دهد.


بیش از 40 درصد صنایع استان لرستان در شهرستان بروجرد قرار دارد و هر کدام از صنایع نقش مهمی در تولید دارند. طی سالهای اخیر دومینوی تعطیلی و نیمه تعطیلی واحدهای صنعتی در بروجرد و اخراج کارگران بسیار زیاد شده به طوری که در حال حاضر بیش از 50 درصد واحدهای صنعتی بروجرد تعطیل و نیمه تعطیل هستند و مابقی صنایع هم با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند.

در این میان نه تنها برای جوانان جویای کار شغلی ایجاد نشده بلکه جوانان شاغل هم بیکار شده اند و چرخ هر کارخانه ای که از حرکت می ایستد، جوانان زیادی هم بیکار شده و موج بیکاری هر روز بیشتر می شود.

عواملی مانند کمبود نقدینگی، نبود سرمایه گردش، عدم بازار فروش و ... مهمترین دلایل نیمه جان شدن واحدهای صنعتی بروجرد هستند و هم اکنون صنایعی که در این شهرستان روی پا می باشند با حداقل ظرفیت کار می کنند.

جوانان بسیار زیادی سالها درس خوانده و در دانشگاه تحصیل کرده به امید روزی که وارد بازار کار شوند اما حالا اشتغال برای جوانان به رویایی تبدیل شده است.


طی سالهای اخیر در بروجرد کارخانه های سامان کاشی ، کاشی جم، نساجی و زاگرس خودرو که زمانی بر سر زبانها بودند حالا ناله های بی رمق این صنایع شنیده می شود و برخی تعطیل و برخی هم با حداقل ظرفیت کار می کنند. با تعطیلی و یا نیمه تعطیلی هر کارخانه بیش از 500 نفر به آمار بیکاران شهرستان اضافه می شود و کارگرانی هم که مشغول به کار هستند چند ماه حقوق معوقه دارند .

درادامه "احمد گودرزیان" معاون فرماندار بروجرد گفت: در حال حاضر بسیاری از صنایع شهرستان بروجرد با مشکلاتی روبرو هستند که علت اصلی این مشکلات غیر بومی بودن مدیران کارخانجات هستند.

وی اضافه کرد: برخی از مدیران در هنگام بروز مشکلات در واحدهای صنعتی ، کارخانجات را با مشکلات رها می کنند و تلاشی برای رفع مشکل انجام نمی دهند.


به گفته وی برخی از مدیران کارخانه های شهرستان برایشان اصلا مهم نیست که واحد صنعتی تعطیل شود و کارگران بیکار شوند. گودرزیان اظهار داشت: وقتی مدیران کارخانه ها بومی باشند قطعا وضعیت واحدهای صنعتی بهتر می شود و علاوه بر رونق تولیدات داخلی، اشتغال شهرستان افزایش می یابد. در ادامه "محمد گودرزی" رئیس خانه کارگر بروجرد گفت: نرخ بیکاری در شهرستان بروجرد بین 20 تا 40 درصد متفاوت است و حدود صد هزار بیکار در این شهر وجود دارد. وی اضافه کرد: مشکلات مالی مهمترین مشکلات واحدهای صنعتی بروجرد است و کارخانه ها یکی پس از دیگری نیمه فعال یا تعطیل می شوند و در این میان موج بیکاری جوانان بیشتر می شود.

به گفته وی حدود 40 درصد جوانان تحصیل کرده بروجرد بیکار هستند و افرادی هم که شاغل هستند به مرور شغل خود را از دست می دهند و به جمع بیکاران می پیوندند.

گودرزی اظهار داشت: زاگرس خودرو، سامان کاشی و کاشی جم با مشکلات زیادی روبرو هستند به طوری که بعد از اخراج تعدادی زیادی از کارگران، کارگرانی هم که اکنون مشغول به کار هستند ماه هاست که حقوق دریافت نکرده و بیمه آنها نیز پرداخت نشده است.

 بروجرد برای رفع بحران بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان باید مسئولان برنامه ریزی کنند تا علاوه بر رونق دوباره واحدهای صنعتی شاهد اشتغال جوانان نیز باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی سفیر افلاک، تاریخ انتشار:27 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 665، www.safireaflak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین