پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۰۵۵
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
فرودگاه سقز بعد از ۲۷ سال انتظار، آبان سال گذشته در سومین سفر شهید آیت الله رئیسی به کردستان، افتتاح شد و از آن زمان تاکنون ۴۶ پرواز در این فرودگاه انجام شده است.موضوعی که دولت دوازدهم به خودش نسبت داده بود و حتی دولت دهم هم ادعای افتتاح بخش هایی از آن را داشت. این روند نشان دهنده فقط یک چیز است و آن ضعف مفرط سازمان های نظارتی خصوصا سازمان بازرسی کل کشور. مدیران اجرایی کشور متاسفانه بجای رقابت در خدمت، مسابقه ویترین چینی راه انداخته اند.

شعارسال: استان کردستان افزون بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت داشته و با راه‌اندازی فرودگاه سقز، به جمع استان‌های دارای ۲ فرودگاه در کشور پیوست. افتتاح فرودگاه سقز مورد استقبال مردم شهرستان‌های مرزی استان و همچنین تعدادی از شهر‌های استان‌های همجوار از جمله آذربایجان غربی قرار گرفت و به عبارتی این فرودگاه نه تنها برای کردستانی‌ها بلکه برای مردم ایران به ویژه تجار و بازرگانان ظرفیتی ارزشمند به شمار می‌رود و تاثیر زیادی در تسریع کار و فعالیت آن‌ها داشته است.

افتتاح فرودگاه سقز بعد از انتظار ۲۷ ساله ؟

مطالعات احداث فرودگاه شهدای سقز ۲۷ سال پیش یعنی در سال ۱۳۷۵ آغاز شد، کار اجرایی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد. همان سال پیمانکار و مشاوره پروژه به دلایلی از جمله عدم تزریق اعتبارات لازم، از پروژه کنار رفتند و اجرای آن متوقف گردید. سال ۱۳۹۶ و بعد از سه سال وقفه، پروژه احداث فرودگاه شهدای سقز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد این پروژه تا پایان دولت دوازدهم به ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی رسید، اما دولت دوازدهم در اقدامی نمایشی این فرودگاه را سال ۱۴۰۰ افتتاح کرد. شهید رئیسی در تیرماه سال ۱۴۰۱ و در نخستین سفر استانی خود به کردستان، در جریان بازدید از این فرودگاه نیمه تمام، وعده تکمیل آن را داد و سرانجام ۱۲ ابان سال ۱۴۰۲ در سومین سفر استانی خود به کردستان، از طریق همین فرودگاه وارد سقز شد و اینگونه آرزوی چندین ساله مردم این دیار به وقوع پیوست.

فرودگاه شهدا سقز توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه احداث شده است. باند این فرودگاه ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد، ۴۵۰ متر تاکسی وی (مسیری در فرودگاه است که باند فرودگاه را با رمپ‌ها، آشیانه‌ها، ترمینال‌ها و دیگر امکانات فرودگاه متصل می‌سازد)، ۲ هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، یک هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.

تعداد بازدید : 1

با پایان عملیات اجرایی این پروژه، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه سقز در روز جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ همزمان با سفر استانی و حضور رئیس جمهور در کردستان انجام شد، این پرواز با استفاده از هواپیمای «ای تی آر» (ATR) صورت گرفت. براساس اعلام مسئول روابط عمومی فرودگاه‌های کردستان، از زمان افتتاح آن تاکنون ۴۶ پرواز از تهران به سقز و سقز به تهران، انجام شده است و حدود هزار و ۶۴۸ مسافر از این طریق جابجا شده‌اند. این فرودگاه در هفته یک پرواز رفت و برگشت به تهران دارد و یکی از درخواست‌های مردم استان و فعالان اقتصادی کشور که بخشی از فعالیت آن‌ها در شهر‌های مرزی کردستان انجام می‌شود، افزایش تعداد این پرواز‌ها در هفته است که امید می‌رود با بررسی همه جوانب آن و در راستای تسهیل و تسریع بیشتر در سفر‌های هوای این خواسته هم تحقق پیدا کند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پرجمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز استان قرار دارد.

افتتاح فرودگاه سقز بعد از انتظار ۲۷ ساله ؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از ایرنا. کد خبر: ۸۵۴۹۶۰۵۴. منتشره در پانزدهم خرداد ۱۴۰۳. https://www.irna.ir.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین