پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۳ - 2025 February 08
کد خبر: ۳۹۷۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۴
بازنگری در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه ها از چند منظر تغییر حوزه دانش و فناوری، کم رنگ سازی نگاه و سایه های سیاسی-ایدئولوژیک عده ای خاص بر کتاب های درسی و تغییر در سبک زندگی و الگوهای زیست اجتماعی شهروندان و انتظار به ایفای ماموریت های جدید، در گام دوم انقلاب، یک ضرورت اجتناب ناپذیر می باشد. حال سوال اینجاست ، چرا وقتی چندین سال مطالبه جدی مطالبه گران اجتماعی و علمی کشور خصوصا دبیران و آموزگاران و استادان دانشگاههابر بازنگری کتاب های درسی است دولت و برنامه ریزان نظام آموزشی کشور به این خواسته وقعی ننهاده و از این خواست و از این مطالبه عمومی طفره رفته و بهایی به این نیاز فوری مردم نمی دهند؟آیا این حجم سنگین کتاب های درسی فاقد محتوا از سوی افراد یا گروه هایی خاص در داخل و خارج از کشور به ما و نظام آموزشی امان تحمیل گردیده یا دیکته شده که تغییراتش را مسئولان آموزش وپرورش و دانشگاهها برنمی تابند؟تاکید بی جهت بر یک سری تعصبات و تصمیمات اقلیتی باعث ایجاد اشکالات و نقایص فراوان موجود در نظام آموزشی شده است.

شعارسال: روز و روزگاری در ایران و کشور‌های دنیا محتوا‌های کتب درسی به علم و دانش و تجارب بشر می‌افزود و به نوعی متون کتب درسی از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها مفیدتر وپرمحتواتر و به عبارت دیگر پر کاربردتر بودند تا کتب درسی امروز که برابر با ذائقه و سلایق عده‌ای خاص قرار گرفته شده در هرم‌های قدرت و سیاست و تصمیم سازی به نگارش در آمده اند. لازم است به دلیل تغییر سبک زندگی‌ها و تغییر افکار و منش و دیدگاه‌های مردم در کتب و متون درسی مقاطع مختلف تحصیلی تغییرات اساسی هم در حجم و هم در تعداد کتاب‌ها و محتوای آن‌ها پیش آید تا فراگیران و محصلان اعم از دانش اموزان و دانشجویان با میل و رغبت و با عشق و علاقه به مطالعه آن‌ها بپردازند و فردا روزی هم اطلاعات مندرج در این کتاب‌ها در جایی و یا در موقعیتی از کار و زندگی به دردشان بخورد. چراوقتی ده‌ها سال مطالبه جدی مطالبه گران اجتماعی و علمی کشور خصوصا دبیران و آموزگاران و استادان دانشگاههابر بازنگری کتاب‌های درسی است دولت و برنامه ریزان نظام آموزشی کشور به این خواسته وقعی ننهاده و ازاین خواست و از این مطالبه عمومی طفره رفته و بهایی به این نیاز فوری مردم نمیدهند؟ آیا این حجم سنگین کتاب‌های درسی فاقد محتوا از سوی افراد یاگروه‌هایی خاص در داخل و خارج از کشور به ما و نظام آموزشی امان تحمیل گردیده یا دیکته شده که تغییراتش را مسئولان آموزش وپرورش و دانشگاه‌ها برنمیتابند؟

لزوم بازنگری در متون درسی مدارس و دانشگاهها

پرسش دیگر اینکه وقتی برخی کتاب‌ها و دانستن اطلاعات آن‌ها هیچ فایده یا تاثیری در آینده شغلی دانشجویان و دانش آموزان ندارند چرا اصرار بر چاپ مجدد و سالانه آن‌ها و توزیع و تدریس آن کتاب‌ها در مدارس و دانشگاه‌ها داریم؟ کتاب‌های درسی را باید وقتی میخوانیم امید به زندگی و رشد و تعالی کشور در آن‌ها فریاد زده شود و با علم و دانش روز همراه و با اطلاعات ارزشمندشان راهکار‌های توسعه ملی و نجات کشور از این همه عقب ماندگی‌ها و مشکلات مصیبت بار را از لابلای آن متون بتوان استخراج کرد. بسیاری از متون درسی ما بی فایده و غیر واقعی اند و تنها به دلیل خواست برخی غیر دوستان ما در داخل و خارج از کشور به نگارش در آمده و ذهن و ضمیر و وقت با ارزش دانشجو و دانش آموز ما را تلف کرده و آینده کاری و مسیر زندگانی آن‌ها را تباه میسازند. از این جهت به نظر میرسد انقلاب فرهنگی و رفرم آموزشی در سطح مراکز علمی و دانشگاهی و آموزش و پرورش ایرانی باید اتفاق بیفتد که متون درسی از بیخ و بن تغییرات کلی و اساسی یابند تا ازطریق آن‌ها کشور در مسیر رشد وتعالی قرار گیرد. با این وضع موجود و یک سری مطالب ادبی و تاریخی که با تاریخ و فرهنگ و پیشینه کشور بزرگ ومتمدن ایران هیچ سنخیت و همخوانی ندارد به خورد اهل تحصیل داده شده و در نهایت پس از دریافت دیپلم و یا اخذ لیسانس راهی برای این همه خواندن و حفظ کردن معلومات بی اثر و محفوظات فاقد کارایی نمی‌یابند و سرخورده و نومید میشوند. تهیه و تدوین و تالیف کتب درسی در تمام مقاطع تحصیلی باید توسط دانشمند ان و نخبگان دلسوز و واقعی کشور انجام گردد و از اینکه کتاب‌های فرزندان ما از محتوا‌های واقعی و سالم مسائل تاریخ و فرهنگ و هویت کهن ایرانی تهی باشد پرهیز گردد. دانش آموز و دانشجوی معاصر ما در هر موقعیت تحصیلی و با هر میزان سواد و معلوماتش باید اطلاعات باارزشی از گذشته واقعی ایران و حوادث و پیشامد‌های تاریخ معاصر کشورش داشته باشد یا در همان آغازین روز‌های فارغ التحصیلی در هر یک از مقاطع تحصیلی با حداقل یک یا دو نوع حرفه و فن مورد علاقه خود آشنایی نسبی پیدا کرده باشد که وقتی پا به جامعه میگذارد بداند راه برای رشد و ترقی وی در رشته مورد علاقه اش باز و هموار است. امروزه مدارس ما به وفور مدارک دیپلم صادر ودیپلمه‌های کم سواد و کم دانش را تحویل جامعه میدهند همچنانکه دانشگاه‌ها یمان مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکترای رشته‌های مختلف و بعضا فاقد کاربرد‌های لازم را صادر مینمایند و بیشتر آنان بیکارند و سر در گریبان چه کنم هایشان هستند. این رویه موجود فقط و فقط به دلیل عقب مانده نگه داشتن نظام آموزشی ما از نظام آموزشی بسیاری از کشور‌های دنیا است و بس. تاکید بی جهت بر یک سری تعصبات و تصمیمات اقلیتی که نمیخواهند اکثریت ملت روی خوش زندگی دارای پیشرفت‌های گوناگون را ببینند باعث اشکالات و نقایص فراوان موجود در نظام آموزشی ما شده است. از این جهت نبایداین مهم یعنی تغییر و تحولات اساسی و بنیادین در کتب درسی فراموش شود که اگروضع چنین باشد و این رویه ادامه یابد باید شاهد ضعف و نقصان و فروماندگی‌های بیشتر مان در همه امورکشورباشیم وآنجاست که دیگر سند تحول بنیادین و از این دست اسناد بالادستی که فقط نوشته شده اند و بی کاربرد و فاقد روح لازمند هم به کارمان نمی‌آیند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اقتصادآینده، تاریخ انتشار:6بهمن1403، کدخبر:504333، http://www.eqtesadayandehnews.ir/

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین