پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۸۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۶
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: حوزه فناوری زیستی در صدر طرح های دانش بنیان و اعتبارات دریافتی از صندوق قرار دارد و این میزان اختصاص اعتبار برای فناوری در کشور تاکنون بی سابقه بوده است.
شعار سال: بهزاد سلطانی با اشاره به اعتباراتی که هر کدام از بخش های فناوری دریافت کرده اند گفت: اولین حوزه فناوری که بیشترین طرح و اعتبارات را دارد در «سایر بخش ها» یعنی بخش محصولات پیشرفته، نفت، گاز و پتروشیمی و نیروگاهی است که در این حوزه ۲۲۵ شرکت دانش بنیان و طرح با رقم ۱۹۵ میلیارد تومان مصوب شده است.

وی افزود: البته نفت و گاز جزء اولویت های کشور است و ما حرکت بزرگی را در شرکت های آن حوزه ایجاد کردیم. البته ممکن است آثار وجود این شرکت ها را به زودی نبینید و سال های بعد مشخص شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: ردیف دوم در جدول دریافت کنندگان تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی، حوزه فناوری زیستی است که شامل حوزه پزشکی، بیوپزشکی، بیوکشاورزی، بیوصنعتی، بیوزیستی، بیو محیط زیست است که در این حوزه ۲۰۶ طرح با ۱۸۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

وی خاطرنشان کرد: سومین حوزه الکترونیک و برق و کنترل است که ۲۳۱ طرح و ۱۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شده است. در ادامه مشاهده می کنیم که چهارمین ردیف به حوزه فناوری اطلاعات اختصاص دارد که مجموعه نرم افزارهای کامپیوتری، بازی های رایانه ای و موبایل را به خود اختصاص داده و ۲۰۷ شرکت و طرح مصوب با ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار دارد.

سلطانی اظهار داشت: وقتی می گوییم ۲۰۷ طرح در این حوزه وجود دارد به این معنی است که ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار طی سه سال به این شرکت ها تزریق می شود و این به این معنی است که موج بزرگی از طرح ها را خواهیم داشت که نتیجه آن در دو یا سه سال آینده خود را نشان می دهد و یک شکوفایی بوجود می آید.

حرکت رو به جلوی دانش بنیان ها با پیگیری های مداوم ۱۰ ساله مقام معظم رهبری

وی با ابراز امیدواری درباره حرکت رو به جلوی دانش بنیان ها گفت: این حرکتی است که با پیگیری های مداوم ۱۰ ساله مقام معظم رهبری شروع شد و در این دولت نیز رئیس جمهور عنایت کرد و پول صندوق نوآوری و شکوفایی را داد و باید اذعان کنم که واقعا جریان اقتصاد دانش بنیان در کشور راه افتاده است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: پنجمین حوزه تجهیزات پیشرفته و ساخت و تولید آزمایشگاهی با ۲۰۰ طرح و ۹۲.۵ میلیارد تومان، ششمین حوزه داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی با ۹۶ طرح با ۷۲ میلیارد تومان و هفتمین حوزه مواد پیشرفته سرامیک، پلیمر و کامپوزیت با ۸۰ طرح و ۳۷ میلیارد اعتبار است.

وی گفت: هشتمین حوزه هوافضا است که باید توجه داشته باشیم حوزه هوافضا منظور تنها شرکت های خصوصی هستند. در کشور ما حوزه هوافضا در بخش دولتی و دفاعی قوی و از بخش خصوصی که از ما اعتبار دریافت می کند جدا هستند. در بخش شرکت های خصوصی این حوزه ۵۷ طرح با ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شد.

سلطانی یادآور شد: نهمین حوزه فناوری نانو با ۴۳ طرح و ۱۵ میلیارد تومان اعتبار است و دهمین حوزه اپتیک و فوتونیک است و آخرین حوزه هم، حوزه انرژی های نو با ۲۹ طرح و ۷ میلیارد و ۷۰۰ تومان اعتبار است. البته در اینجا هم ذکر این نکته ضروری است که انرژی ها نو و انرژی هسته ای در کشور ما دولتی است و بخش خصوصی ضعیف است.

وی افزود: در دنیا انرژی های مختلف از جمله بادی، خورشیدی، انرژی های نو، انرژی هسته ای متعلق به بخش خصوصی هستند و دولتی نیستند که البته ما نیز باید شرکت های خصوصی در این حوزه ها را قوی کنیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: نموداری که ذکر شد آیینه تمام نمای بخش خصوصی دانش بنیان کشور است.

۲۵۰ طرح مصوب با میزان ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار حوزه سلامت و بیوتکنولوژی

وی با اشاره به وضعیت جریان دانش بنیان در کشور گفت: اگر حوزه فناوری زیستی به عنوان دومین حوزه و داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی به عنوان ششمین حوزه را در مجموع حوزه سلامت و بیوتکنولوژی حساب کنیم می بینیم برای ۲۵۰ طرح مصوب میزان ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار تزریق شده است.

فناوری اطلاعات و بازی های رایانه ای بازار دارد

سلطانی افزود: در بخش الکترونیک، کنترل، فناوری اطلاعات و بازی های موبایل و فناوری این حوزه نیز ۴۳۸ طرح و شرکت در این حوزه وجود دارد و نشان می دهد فناوری اطلاعات و بازی های رایانه ای بازار دارد و فارغ التحصیلان الکترونیک زیادی داریم که در این حوزه ها کار می کنند. به این دو حوزه ۲۱۸ میلیارد تومان تزریق شده است.

وی اظهار داشت: اولین بار در کشور است که می بینید یک فناوری جدای از اینکه درباره آن حرف بزنیم و یا برای آن سیاستگذاری کنیم، به این شکل در حال پیشرفت است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: مجموعه تجهیزات، ساخت و تولید هم ۲۰۰ طرح با ۹۳ میلیارد تومانی که به آن تزریق شده در حال انجام است.

حرکت رو به جلوی ۳ ساله حوزه فناوری

وی با ابراز رضایت از موج طرح های دانش بنیان گفت: ما باور نمی کردیم که در این مدت کم ۳ ساله بتوانیم یک تکان اساسی به حوزه فناوری بدهیم و این نشان می دهد که زمینه برای نوآوری و شرکت های خصوصی آماده شده است.

سلطانی گفت: علت اصلی مهاجرت این است که فردی که تحصیل کرده و فوق لیسانس یا دکتری گرفته اکنون زمینه کار ندارد. هر ساله تعداد زیادی از فارغ التحصیلان ما به خارج از کشور می روند. هرقدر هم در داخل کشور تلاش کنیم نمی توانیم آنهایی را که در خارج از کشور کار و زندگی دارند را به کشور برگردانیم اما اگر بتوانیم پیش از خروج آنها برایشان کار و زمینه کاری ایجاد کنیم از کشور نمی روند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16 آذر 1395، کد مطلب: 3839981، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
0
موفق باشید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین