شعارسال: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ بود که امیر سرتیپ محمود ضرابی در میزگرد خلبانان هواپیمای F۴ در سالهای جنگ، خاطرهای از ترس محسن رضایی از پرواز با F ۵ بیان کرده بود (در گفتوگو با خبرگزاری مهر) و بیان داشته بود که محسن رضایی پیش از سوار شدن، دربارهی این هواپیما گفته بودند «بابا F۵ که موتور وسپاست…»!
ضرابی میگوید، وقتی حصر آبادان شکست، گفتند میخواهیم خبر را مستقیم و بهسرعت به بنیانگذار جمهوری اسلامی برسانیم. چهکسی باید این کار را بکند؟ برادر عزیز بزرگوارمان سردار محسن رضایی را مأمور این کار کردند. گفتند چهطور برویم؟ گفته شد یک F ۵ را زین کنید، یکخلبان ایشان را ببرد. آقای رضایی گفتند «بابا F۵ که موتور وسپاست…». حسین یزدانشناس، محسن رضایی را مینشاند کابین عقب F۵ و او را به تهران میآورد. آقای رضایی هم سه تا پلاستیک (استفراغ) پر میکند و بعد با آمبولانس و برانکارد او را میبرند. نکته جالب داستان هم این بود که آن خلبان هم صاف و مستقیم پرواز کرد و مانور خاصی نداده بود.
در همان زمان، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مورد گفتوگویی منتشر شده در خبرگزاری مهر جوابیهای صادر کرد و نوشت: این گفتوگو علاوه بر تحریف و غیرواقعی بودن اصل آن، به حرمت شکنی و تخریب حماسهسازان آن دوره که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، قهرمانان زنده دفاع مقدس میباشند؛ پرداخته میشود. عجبتر آنکه این روایت تحریف و کاملا کذب و غیر واقع در خبرگزاری ارزشی و منتسب به مجموعهای انقلابی و حافظ دستاوردهای انقلاب برگزار و منتشر شده است. در خصوص صحبتی که نظامی بازنشسته محمود ضرابی در خبرگزاری مهر انجام دادند چهار نکته حائز اهمیت است.
شهید صیاد شیرازی هم در بخشی از خاطرات خود نوشته است:. برادرمان آقای رضایی پذیرفتند و گفتند: من حاضرم، بروم. البته بعداً ما مطالعه کردیم، متوجه شدیم که واقعاً برای کسی که بخواهد توی هواپیمای شکاری، حتی بنشیند، کاری هم نکند بدون استفاده از تجهیزات، چقدر خطرات وجود دارد. چون با سرعت زیاد میرود حتی احتمال ایست قلبی هم وجود دارد. ولی به هر حال این خداوند متعال است که روحیه و توکل به رزمندگان و فرماندهان میدهد و این شجاعت و جسارت را به وجود می آورد؛ لذا ما دیدیم خیلی راحت این کار عملی گردید. برادرمان آقای رضایی ظرف بیست دقیقه رفتند به تهران و شاید مثلاً نیم ساعت هم طول کشید تا جماران رسیدند. ده ـ پانزده دقیقه هم خدمت حضرت امام (ره) بودند، نیم ساعته برگشتند تا فرودگاه و بیست دقیقهای هم برگشتند تا دزفول. حدوداً بعد از دو ساعت، آنچه را که ما میخواستیم انجام شود، صورت گرفت. ….
ارزش پول ملی و قدرت پول ملی:
محسن رضایی در جریان رقابتهای انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ نیز درخصوص قویتر کردن جایگاه پول ملی مان گفته بود که تخصصش پول و اعتبار است و میتواند ارزش پول ملی را بعد از دلار و یورو در سطح جهان، به مقام سوم برساند. او مدعی شده بود که پایان نامه است را با نمره بالای ۱۹ دفاع کرده و سالها روی این موضوع تحقیق کرده است؟!
محسن رضایی بعد از انتشار کلیپ بالا توضیح میدهد که در مصاحبه با خبرنگاران گفتم که میخواهم پول ملی ایران را در شمار قدرتمندترین پولهای منطقه دربیاورم. این موضوع نیاز به درک تعریف «ارزش پول» و «قدرت پول» دارد. در علم اقتصاد، قدرت پول ملی با ارزش پول ملی متفاوت است. قدرت پول ملی به این معناست که واحد پول ملی یککشور، نزد کشورهای دیگر و همسایگان به صورت ذخیره ارزش دربیاید و در جهان به آن اعتماد شود. هم اکنون در جهان قیمت «ین» ژاپن، در حدود یک صدم دلار است و پول یک کشور عربی دوبرابر دلار، قیمت دارد. قدرت یِن، اما بیشتر از آن پول عربی است. قدرت یک پول، مهمتر از نرخ برابری آن است. تقویت ارزش پول البته در راستای تقویت قدرت پول قرار میگیرد. به بیان دیگر، اگر بجای حذف چهار صفر، هفت صفر از پول ملی مان کم کنیم، بدون هیچ تلاشی صاحب یکی از با ارزشترین پولهای ملی در جهان میشویم، اما این ارزش، قدرت پول ما را افزایش نمیدهد. قوی بودن یک پول ملی، بر اساس اعتماد سایر کشورها به آن پول در مبادلات و ذخایر است. همچنین افزایش ارزش برابری در یک فرایند طبیعی در نتیجه افزایش تولید و افزایش صادرات یک کشور در طول زمان و تقویت آن واحد پولی، در قدرتمندی پول تاثیرگذار است. این اقتداربخشی به پول ملی، به دیپلماسی ما و تقویت مناسبات و روابط تجاری کشورمان با همسایگان و اقتصادهای همجوار و کشورهای آسیای جنوب غربی هم مرتبط است. در مورد قدرت پول ملی میگوییم "می توانیم"، زیرا تخصص و برنامه داریم.
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون