پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۴۰۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۸
مدت هاست که آمارها نشان می‌دهند سقوط نرخ ازدواج در کنار رشد روز ‌افزون طلاق، به روند ثابت تبدیل شده است.شاید این از مواهب دنیای مدرن باشد که قبح طلاق در کشور ریخته است و زوج های جوان با کوچکترین مشکل راهی دادگاه های طلاق می شوند. به […]

شعار سال: مدت هاست که آمارها نشان می‌دهند سقوط نرخ ازدواج در کنار رشد روز ‌افزون طلاق، به روند ثابت تبدیل شده است.شاید این از مواهب دنیای مدرن باشد که قبح طلاق در کشور ریخته است و زوج های جوان با کوچکترین مشکل راهی دادگاه های طلاق می شوند.

به این ترتیب است که واژه طلاق که در روزگاران نه چندان دور ، به سختی بر زبان کسی رانده می‌شد و آنقدر قبح داشت که هر کسی نمی‌توانست آن را در دهان خویش بچرخاند و بگوید حالا انقدر بی اهمیت شده که گزارش هایی از جشن طلاق!یعنی جشنی که به مناسب جدایی و از هم پاشیدگی زندگی یک زوج گرفته می شود به رسانه ها راه یافته است.

آمارها در سال ۹۲ نشان می دهد که ۱۰۸ هزار و ۲۴۹ واقعه طلاق در ۹ ماهه اول این سال در کشور به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹/۳درصد افزایش داشته است. در شش ماهه اول سال ۹۲ نسبت ازدواج به طلاق ۵/۵درصد است، به عبارتی در مقابل هر ۵/۵ ازدواج ثبت شده یک طلاق به ثبت رسیده است.

این آمار درست مشابه نسبت ازدواج به طلاق در سال ۹۱ است. طلاق ثبت شده در شش ماهه اول سال ۹۲ نشان می‌دهد که بیشترین طلاق میان زوج‌هایی اتفاق افتاده است که فاصله سنی میان آنها صفر بوده است.

از سوی دیگر،آمارها همچنین می گویند، در مقابل هر ۱۰۰ ازدواج، ۲۰/۱ طلاق وجود دارد که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

هر چند کارشناسان می گویند، ظاهر شدن تدریجی مشکلات مالی که بالطبع با فشار مالی و افزایش هزینه‌ها ارتباط دارد، در ایجاد طلاق تأثیر می‌گذارد و همچنین از دیگر عوامل موثر در طلاق عدم توافق اخلاقی و ناسازگاری‌های جنسی است، اما مد شدن طلاق های عجیب و غریب نشان از این دارد که طلاق می رود مانند ازدواج به یک سنت حسنه در کشور تبدیل شود!
همین چند وقت پیش بود که اماری از طلاق توافقی روی خط رسانه ها رفت که نشان از افزایش این نوع طلاق داشت.

بر این اساس اعلام شد، در پایتخت از هر چهار ازدواج یکی به طلاق می‌انجامد و در سایر شهرهای کشور،‌ به‌طور میانگین از هر دو ازدواج یکی در بن‌بست طلاق گیر می‌افتد و ازاین میان ۸۲ درصد زوج‌ها عطای زندگی مشترک را به لقایش بخشیده و تن به طلاق توافقی می‌دهند. آماری بس تامل برانگیز با گذری بر دادگاه های خانواده می توان به راحتی فهمید این نوع طلاق ها چقدر در حال زیاد شدن است و چقدر از انها به دلایل واهی و ساده ای رخ می دهد که به راحتی قابل حل است.

حالا هم یک جامعه‌شناس نسبت به افزایش میزان طلاق‌های صوری در کشور هشدار داده است.طلاق هایی که برای گرفتن مستمری صورت می پذیرد!

حسین امیری گنجی در این خصوص گفته: میزان آگاهی مردم نسبت به این نوع طلاق‌ها بیشتر شده است و این امر آمار طلاق را در کشور افزایش می‌دهد.

او افزوده: معمولا دولت‌ها در کاهش یا افزایش آمار طلاق نقش‌آفرینی ویژه‌ای دارند و اکنون در ایران شاهد قانونی در تامین اجتماعی و موسسات بازنشستگی هستیم که بر اساس آن درصورتی‌ که دختری پدر و مادر خود را از دست داده باشد و بی‌سرپرست باشد می‌تواند از دولت مستمری بگیرد و این امکان موجب شده است که بسیاری از بانوان جامعه ما با طلاق‌صوری از این مستمری بهره‌مند شوند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه این قانون از حدود ۶ سال گذشته و در حمایت از خانواده‌ها اجرا شده است، تصریح کرده: در گذشته خانواده‌ها از این قانون اطلاع اندکی داشتند اما اکنون میزان آگاهی مردم نسبت به این قانون افزایش یافته و این امر به راهی برای سوءاستفاده برخی مردم و افزایش آمار طلاق در کشور تبدیل شده است.

در هر حال، آنچه مسلم است، امروزه در جامعه ما زندگی‌ها به سوی شیوه‌ مدرن سوق یافته است و به تبع آن، افزایش سطح تحصیلات منجر به افزایش توقعات شده است. این امر نیازمند همسان‌سازی خانواده‌های زوجین است چرا که این موضوع از علل اصلی افزایش طلاق در کشور است.

از سوی دیگر کم تحمل بودن ها و ریخته شدن قبح طلاق به این امر دامن می زند تا انواع و اقسام طلاق های عجیب و غریب میان مردم باب شود و باید منتظر ماند و دید دولت و مجلس می توانند در این زمینه اقدامات مفیدی انجام دهند یا خیر؟

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی قرچک آنلاین، تاریخ انتشار 24 دی 94 ، کد مطلب: 42714: www.gharchakonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
این ها نشان دهنده غرق شدن ما در فرهنگ و تمدن غربیه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین