پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۲۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
این روزها جولان آزادانه سگ های ولگرد در خیابان های ابهر به معضلی اساسی برای سلب آرامش مردم تبدیل شده است.

شعار سال: وقتی صبح زود می‌خواهی از منزل خارج شده و در خیابان راه بیفتی باید وردی گوشه زبانت جاری سازی، بلکه به تور سگ‌های ولگرد نخوری و اگر رفتی و این سگ‌ها را که عمدتاً نیز به صورت گله‌ای در حال پرسه‌زدن هستند دیدی یا باید دونده ماهری باشی و خود را از معرکه نجات دهی، یا دل را به دریا زده و آماده مقابله شوی و یا اینکه از همان راهی که رفته‌ای به خانه‌ات بازگردی.

حضور سگهای ولگرد نگرانی هایی را در بحث سلامت شهروندان به وجود آورده که این حیوانات ناقل بیماریهای مسری هستند که تهدیدی جدی برای سلامت مردم و بهداشت محیط به شمار می روند.


با توجه به شناخت بسیاری از بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان، امروزه در هیچ نقطه ای حضور آزاد سگ های بدون صاحب در خیابان ها امر پذیرفته شده ای نیست.

وجود سگ های ولگرد در سطح شهر علاوه بر خطرات ناشی از حمله و گاز گرفتکی می تواند باعث بیماری های خطرناکی از جمله، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار، لاروهای مهاجر احشایی بروسلوز و لپتوسپیروز شود که بر اساس منابع علمی مشخص شده، از میان ۴۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان حدود ۱۰۰بیماری ازسگ به انسان انتقال می یابد.

افزایش بی رویه جمعیت سگ های ولگرد و پرسه زنی آنها در برخی از خیابان های شهر و مخصوصاً در خیابان طالقانی جنوبی و بلوار پیامبر اعظم و همچنین میدان خاتم الانبیاء معضلی است که این روزها به شدت موجب هراس و نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای شهروندان شده و خطر جدی برای سلامت و امنیت شهر و شهروندان ایجاد کرده است.

وجود سگهای ولگرد و گرسنه در سطح شهر که بیشتر در کنار سطل های زباله قابل رویت هستند نگرانی و توجه همگان را به این موضوع بیشتر کرده است وجود تعداد زیادی سگ در سطح شهر باعث نازیبا نشان دادن شهر می شود.


نجس بودن این حیوان در آئین مقدس اسلام دلیلی دیگری است که از لحاظ بهداشتی می توان مورد بحث و گفتگو قرار داد حال باید پرسید دلیل ازدیاد این سگها در شهر چیست؟ و در مقابل این ازدیاد چه راهکارهایی وجود دارد؟

بسیاری از خیابان های نیمه شب ها میزبان سگ های ولگرد است و این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از شهروندان از این موضوع گلایه دارند.

یکی از شهروندان در این رابطه می گوید: هر شب شاهد جولان سگ ها در کوچه و خیابان محل سکونتمان هستیم وشهرداری باید به این مضوع رسیدگی کند.


یکی از شهروندان گفت: سگهای ولگرد ترس و نگرانی را به اهالی خیابانهای شهر بوجود آورده است و شبها از وجود چنین سگهایی آرامش و استراحت نداریم.

وی با اشاره به زندگی گله ای این سگ ها در کوچه ها و خیابان ها می افزاید: بسیاری از شب ها سر و صدای بی وقفه آنها و دعوا بر سر غذایی که پیدا کردند استراحت را از ما گرفته است.

دیگر شهروند ابهری هم از سر و صدای ممتد و آزار دهنده این موجودات گلایه کرده و افزود: در اغلب ساعات پایانی روز و نیمه های شب صداهای عجیب و غریبی از سگ های ولگرد به گوش می رسد که معمولا باعث وحشت و ترس بویژه کودکان می شود.


تاکنون هیچ آسیب جانی از طریق این سگ ها گزارش نشده است اما باید اضافه نمود رعب و وحشت حاصل از حضور آنها در سطح شهر تردد را برای برخی شهروندان مختل نموده است و باید در نظر داشت زیبنده یک شهر نیست که محل جولان سگ های بی خانمانی باشد که آرامش شهروندان را برهم زنند.

در این راستا طرح معدوم سازی سگ های ولگرد از سطح شهر باید اجرا شود و در این باره شبکه بهداشت و درمان شهرستان و شهرداری باید به وظایف خود عمل کنند .

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ابهر24، تاریخ 20 مرداد 95، کد مطلب: 9970: www.abhar24.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین