پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۲:۳۳
همه ما کم و بيش با اتومبيل­هايي قرمز رنگ که آژيرکشان از خيابان­ها عبور مي­کنند مواجه شده­ايم ماشين­هايي که حتي ثانيه­ها را غنيمت شمرده تا از تلفات حادثه جلوگيري نمايند.

شعار سال:

همه ما کم و بيش با اتومبيل­هايي قرمز رنگ که آژيرکشان از خيابان­ها عبور مي­کنند مواجه شده­ايم ماشين­هايي که حتي ثانيه­ها را غنيمت شمرده تا از تلفات حادثه جلوگيري نمايند. و بي شک هنگام عبور ماشين­هاي آتش نشاني مطمئن هستيم که در گوشه­اي از شهرمان حادثه­اي رخ داده است، حادثه­اي که شايد اينبار يکي از عزيزان ما را درگير کرده باشد و اکثر ما حتي براي لحظه­اي قالب تهي کرده و با چشم به تعقيب اين ماشين­ها پرداخته­ايم. به سراغ سازمان آتش نشاني شهرداري ساوه و بالطبع مدير عامل آن که به تازگي به اين سمت گماره شده است، مي­رويم.

نصرت ا... احمدي مدير عامل سازمان آتش نشاني ساوه اعتقاد دارد که آتش نشاني تنها به آتش سوزي مربوط نبوده و مواردي همچون سقوط در چاه، ريزش چاه، تصادف خودرو، غرق شدن در آب، گير کردن در آسانسور، اقدام به خودکشي، کشف جسد، سقوط از ارتفاع، برخورد با حيوانات موذي و شايد هر چيزي که با جان آدمي سروکار داشته باشد را در بر مي­گيرد.

احمدي کار در آتش نشاني را بسيار خطير و پر اهميت دانسته و مي­گويد: کارکنان اين مجموعه بايستي در هر لحظه آماده وقوع حادثه­اي در جاي جاي شهر و اعزام بدون وقفه به آنجا باشند، کساني که هر صبح با انجام تمرينات مخصوص خود را براي روزي تازه آماده مي­کنند و تمام تلاش و سعي آنها اين است که بتوانند حتي به اندازه ثانيه­اي زودتر خود را به محل حادثه برسانند و از شدت حادثه تا آنجا که امکان دارد جلوگيري نمايند.

احمدي معتقد است که کار در آتش نشاني خاص همه آدم­ها نيست و بايستي براي کار کردن در اين مجموعه خصوصيات جسمي و روحي خاصي داشته باشي .

وي اضافه مي­کند: مواجه شدن با صحنه­ هاي دلخراش بر اعصاب و روان انسان تأثير مي­گذارد. وقتي تصادف دلخراشي رخ مي­دهد هيچ کس به غير از نيروهاي آتش نشاني به جنازه­ها و کساني که از بين رفته ­اند نزديک نمي­شود و اين نيروهاي آتش نشاني هستند که بايد اجساد را جمع کرده و در صورت متلاشي شدن آنها را در کيسه­ هاي مخصوص بريزند و نجات مصدومان با توجه به رسالت شغلي اولين وظيفه ما محسوب مي­شود.

وي اضافه مي­کند: نيروهاي آتش نشاني انتخاب شده هستند و پس از گزينش تحت آموزش آنچه که نياز است، قرار مي­گيرند و مي­توان گفت که آنها تقريباً به طور دائم درحال آموزش و شناخت کليه تجهيزات هستند و بدون استثنا هر روز صبح نرمش صبحگاهي داشته تا بتوانند هر چه بيشتر مثمر ثمر باشند.

اين انتظار که هميشه همه انسان­ها مثبت فکر کنند کار اشتباهي است اما هنگامي که پاي جان آدمي در ميان است انسان­ها بايد خود را ملزم به رعايت حقوق ديگران و نظم گروهي بدانند و در رابطه با آتش نشاني هستند کساني که بدون توجه به عواقبي که شايد عزيزان ايشان را درگير کند و مزاحمت­هايي را ايجاد کرده و موجب وقفه در کار اين واحد مي­شوند.

احمدي در اين رابطه مي­گويد: متأسفانه يک سري تلفن­هاي مزاحم با آدرس­هاي اشتباهي وجود دارند که اغلب يا از شماره­هاي ايرانسل و يا از باجه ­هاي تلفن تماس مي­گيرند که اين کار ممکن است جان عده ­اي که واقعاً نياز به کمک دارند را به خاطر بياندازد که خواهش من از همه عزيزان اين است که لااقل با آتش نشاني از اين گونه شوخي­ها نکنند.

مديرعامل آتش نشاني در رابط با حجم کاري اين مجموعه گفت: طي نه ماهه سال جاري 408 مورد آتش سوزي و 210 مورد حادثه داشه­ايم که جمعاً 618 مورد و به طور متوسط ماهيانه 68 مورد مي­شوند.

در اين مدت 235 ساعت عملياتي کار شده است که حدوداً 2033 نفر در اين عمليات­ها شرکت کرده­ اند و خدا را شکر با توجه به آموزش­هايي که ديده شده است در اين مدت مشکل خاصي نداشته ­ايم.

احمدي در رابطه با اين موضوع که نقش مردم در رابطه با آتش نشاني چيست،گفت: هيچ زماني ماشين­هاي امداد و نجات بدون دليل آژير نمي­کشند و هنگامي که صداي آژير آنها شنيده مي­شود، مردم بايد بدانند که حادثه­اي رخ داده است و بايستي مسير را براي عبور اين ماشين­ها باز کنند چرا که حتي چند ثانيه هم براي ارزشمند است و از لحظه­اي که با 125 تماس گرفته مي­شود، تماس ثبت شده و در صورت داخل شهر يودن مکان آدرس داده شده پنج دقيقه زمان نياز است تا نيروهاي ما خود را به مکان حادثه برسانند در صورت خارج شهر بودن زمان بيشتري احتياج است و چيزي که در ميان اهميت دارد اينکه کساني که تماس مي­گيرند آدرس را دقيق و قابل فهم بدهند تا نيروهاي ما دچار مشکل نشده و بتوانند به راحتي آدرس مورد نظر را بيايند و ديگر اينکه افراد غير مسئول و غير مرتبط اجتماع نکنند چرا که جمع شدن آنها نه تنها کمکي به حادثه ديدگان نخواهد کرد که براي نيروهاي ما هم مزاحمت ايجاد شده و ممکن است حادثه خود آنها ر ا نيز درگير کند. پس بهتر است فاصله با مکان حادثه را کاملاً رعايت کنند و مانع پيشرفت کار ما شوند.

وي ضمن تقدير از مدير پيشين آتش نشاني ساوه گفت: با توجه به پيشرفت علم و تکنيک ما نيز بايد خود را با علم روز همگام کرده و به مکانيزه نمودن آشيانه خود بپردازيم چرا که در اين صورت در وقت ما صرفه جويي شده و موجبات پيشرفت کار فراهم مي­آيد. ساختمان ما قديمي و در شأن شهرداري و مردم ساوه نيست و به لحاظ فني بايستي بازبيني شود و خدا را شکر شهردار ساوه با ديد مثبت خود اجازه دادند، ساختمان مرکزي درهمين مجموعه با توجه به استانداردهاي موجود ساخته شود و در اين رابطه طراحي مجموعه در شرف عقد قرارداد بوده و در بودجه سال 90 ساختمان بنا خواهد شد.

وي همچنين از جود ايستگاه سوم آتش نشاني ساوه خبر داد که قرار است در سال آينده به بهره برداري رسد و نيز طبق برنامه قرار است يک ايستگاه آتش نشاني هم در شهرک علوي براي کاهش در زمان امداد رساني بنا شود.

وي همچنين ضمن گلايه از برخي معابر گفت: خواهش من اين است که براي ورودي ساختمان ها سر درب نسازند چرا که مانع عبور و مرور ماشين­هاي آتش نشاني و گروه­هاي امداد مي­شوند و اگر در طبقات بالاي ساختمان­ها اتفاقي رخ داده شد و نياز به دستگاه سنگين امداد حس شود، اين دستگاه قادر به عبور از زير سر درب نبوده و مشکل حل نمي­شود.

وي همچنين از کنترل شدن هر هفته ماشين­ها توسط اعضاي مجموعه خبر داد و گفت: چک کردن هر هفته ماشين­ها توسط نيروهاي آتش نشاني به يادگيري افراد نيز کمک شاياني مي­کند و قرار است که در آينده نزديک اين مجموعه به دستگاه AFT نيز تجهيز شود دستگاه کوچکي که توان يک قطره آب را براي مهار آتش 50 بار افزايش داده و مي­تواند با يک موتور به صورت کوله پشتي با ظرفيت نه ليتر در حکم 450 ليتر و يا توسط يک ماشين سواري با ظرفيت 600 ليتر حمل شود و حکم 30 هزار ليتر آب را داشته باشد.

وي در پايان ضمن اطمينان خاطر دادن به شهروندان در رسيدن در اولين فرصت به مکان حادثه ديده گفت: به شهردار ساوه قول داده­ام آتش نشاني در خور شأن شهر به لحاظ نيرو و تجهيزات بسازم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی ساوه، کد مطلب: 1833: www.savehcity.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین