شعار سال: مهدی کریمی قائم مقام و رئیس شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی در نشست خبری افتتاح این دفتر با بیان اینکه اجلاس وحدت سران کشورهای اسلامی در دی ماه سال جاری در تهران برگزار شد، افزود: این دبیرخانه که از 6 ماه بعد شکل گرفته 44 ماموریت را تا امروز پیگیری کرده است.
وی از پیگیری سرمایهگذاری جهت ایجاد تکنوپارک اسلامی توسط این دبیرخانه خبر داد و افزود: این اقدام با توجه به شرایط پساتحریم در دست اقدام است و بیش از 60 کشور از مزایای آن بهره مند میشوند.
وی گفت: ایجاد مرکز خدمات توسعه کسب و کار و فناوری کشورهای اسلامی و ایجاد مرکز برند اسلامی از جمله اقداماتی است که توسط این مرکز انجام شده است. این مرکز که ارائه آموزشهای تخصصی مجازی برای کشورهای اسلامی را پیگیری میکند توسط استانداری لرستان اداره میشود.
به گفته وی یکی از راهکارهای افزایش اقتدار ایران اسلامی و توسعه نفوذ این کشور در دنیا سرمایه گذاری در حوزه توسعه علوم و فناوری است. متاسفانه در این حوزه عقب ماندگیهایی موجود است که باید در راستای جبران آنها از این طریق اقدام کرد.
وی سهم ایران را در گردش مالی 800 تریلیون دلاری کشورهای اسلامی بسیار ناچیز عنوان کرد و افزود: ایران علیرغم وجود مازاد تولید در برخی صنایع و حوزه های خدماتی به سمت توسعه حرکت نکرده است. ایران دارای مزیت در کسب و کار کوچک است و می تواند با استفاده از اصناف قوی، توانمندی بخش خصوصی و بازرگانی شرایط افزایش کیفیت سرمایه گذاری را فراهم کرده و با استفاده از ظرفیت کشورهای اسلامی صادرات محصولات خود را افزایش دهد.
وی با اشاره به خلاء استفاده از ابزارهای علمی صادرات و برندسازی در روند صادرات ایران گفت: کشورهای اسلامی بازارهای خوبی برای ایران هستند و تدوین برنامههای علمی هدفمند و پیوند عمیق بخشهای خصوصی و دولتی مزایای بسیاری را در عرصه صادرات محصولات ایران به کشورهای اسلامی فراهم میکند.
وی از معرفی 100 طرح برتر ایران در اجلاس دی ماه خبر داد و با بیان اینکه تقویت جایگاه ایران در سازمان همکاری های اسلامی نیازمند برخورداری درست از پتانسیل رایزنان تجاری و افراد دارای نفوذ و علما در تمامی کشورهای اسلامی است، افزود: صندوق سرمایه گذاری فناوری های ایران نیز ایجاد میشود.
وی اظهار کرد: استان صنعتی مرکزی میتواند با استفاده از ظرفیت های خود و بواسطه برخورداری از برندهای مهم، نمایشگاه تخصصی بین المللی و ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری از فرصت اجلاس دی ماه به خوبی بهره بگیرد.
وی عدم معرفی موثر و مناسب محصولات را یکی از نقصانهای موجود در حوزه صادرات عنوان و بر لزوم ایده سازی و تبدیل ایده به کارآفرینی و ثروت به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور در دوران پساتحریم تاکید کرد.
براساس این گزارش، محمدرضا حاجی پور رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز در این نشست به ظرفیت های صنعتی استان مرکزی اشاره کرد و افزود: حضور هدفمند و حساب شده در بازارهای بین المللی با استفاده از روش های علمی براساس متدهای پیشرفته بازاریابی و تبادلات تجاری در دوران پساتحریم بسیار ضروری است.
وی بازارسازی و بازارشناسی را اولویت ایران در راستای خروج از رکود و دستیابی به رونق اقتصادی عنوان کرد و افزود: استان مرکزی ظرفیتهای بسیار اقتصادی و پتانسیلهای فراوانی برای برندسازی دارد و می تواند سیر تبدیل برندهای استانی به فرااستانی، ملی و بینالمللی را براساس اصول درست بازار طی کرده و محصولات خود را که البته باید با کیفیت قابل رقابت تولید شوند در بازارهای بین المللی عرضه کند.
جمشید زند نماینده اراک در اتاق اصناف کشور نیز در این آیین گفت: واحدهای صنفی استان مرکزی تا امروز آنچنان که باید به حوزه برندسازی وارد نشدهاند.
وی بر لزوم معرفی توانمندیهای اصناف و معرفی برندهای شاخص استان از جمله فرش ساروق به کشورهای اسلامی تاکید کرد و افزود: دولت آمادگی لازم برای حمایت از این رویکرد و زمینه سازی حضور موثر آنان در بازارهای مختلف را داراست.
در این نشست بین دبیرخانه توسعه علم و فناوری کشورهای اسلامی و سازمان صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامهای به امضا رسید.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار 6 آذر 1394، کد مطلب: 94090603739: www.isna.ir