پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۱۴۸
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۳
صبح امروز رییس جمهور کشور، دکتر روحانی در ادامه سفر به استان مرکزی به خمین رفت. روحانی در جمع مردم خمین همانند دیگر سخنرانی های خود در یک سال و چندماه گذشته بیشترین انرژی خود را دوباره روی برجام گذاشت و در ادامه صحبت هایش گفت: "کارخانه‌ها یکی پس از دیگری از حالت رکود خارج می‌شوند و همان‌طور که روز گذشته رئیس بانک مرکزی در اراک اعلام کرد 12 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات دریافت کردند و این یعنی حرکت به سمت رونق اقتصادی آغاز شده است."

شعار سال: درباره تسهیلات به واحدهای صنعتی پیشتر مطلبی کار شد و به آن پرداخته شد. اما بحثی که این جا مطرح است این موضوع می باشد که آیا کارخانه های کشور یکی پس از دیگری از رکود خارج می شوند؟ آیا رکود از بخش صنعتی کشور رخت بر می بندد؟

حسن روحانی از سال 93 قصد رفع رکود و ایجاد رونق اقتصادی را داشت و حتی چندین بار در سخنرانی های خود عنوان داشت که ما از رکود عبور کردیم. حسن روحانی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ در همایش روز کارگر گفت: "سال ۹۳ را سال رونق تولید و شکستن رکود اقتصادی اعلام می‌کنم." روحانی در سال 94 هم بارها مژده عبور از رکود و رونق اقتصادی را به مردم داد اما با اتفاقاتی مانند نامه 4 وزیر اقتصادی که شرایط رکودی کشور را بحران آمیز می دانست به ناگاه تغییر موضع داده و گفت: "امروز مشکل اصلی ما بیکاری و رکود است و مشکل اصلی ما نبود رونق است و خیلی از مشکلات ساختاری و اقتصادی است." روحانی در اسفند سال 94 و ابتدا در نشست خبری خود و پس از آن در در دیدار با مردم یزد گفت: "به شما مردم ایران قول می‌دهم که سال 95 سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود"

اما به نظر می رسد در حالی که بیش از 7 ماه از سال 95 گذشته است وعده دولت به هیچ وجه برآورده نشده است که روحانی در طول سفر به استان مرکزی ابتدا روز گذشته در جمع مردم اراک گفت: "سال 95، سال رونق اقتصادی در کشور است" و امروز صبح هم در جمع مردم خمین تصریح کرد: کارخانه‌ها یکی پس از دیگری از رکود خارج می‌شوند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که امسال در تعطیلی واحدهای صنعتی یک رکورد بی سابقه را ثبت می کند. اگر گشتی در فضای اقتصادی کشور بزنیم شاید سر آمد تعطیلی ها در سال 95 را تعطیلی کارخانه ارج ببینیم و رکود در واحدهای صنعتی مختلف به شدت وجود دارد. تعطیلی 20 کارخانه کاشی و سرامیک، تعطیلی و رکود در صنعت مرغداری، تعطیلی چندین هزار واحد نساجی، تعطیلی تعداد زیادی از بنگاه های مشاورین املاک به خاطر رکود ی سابقه و ... تنها گوشه ای از شدت رکود در سطح کشور را نشان می دهد. واحدهای صنعتی در حال فعالیت هم توانایی پرداخت حقوق کارکنان خود را ندارند و برای مثال میتوان پلی اکریل اصفهان را مثال زد که ماه ها است حقوقی به کارکنان خود نداده است. حال آن که آمار مختلفی از تعطیلی حدود 60 درصد صنعت کشور تا تعطیلی 14000 واحد صنعتی اعلام می شود. این رکود بی سابقه باعث شده است تا مردم هم نتوانند شیرینی کاهش تورم و یک رقمی شدن آن را بچشند.

اما در این شرایط و در حالی که کشور هیچ اقدام اثربخشی را در بخش صنعت توسط دولت مشاهده نمی کند و در زمان استعفای اجباری یکی از محتمل ترین وزرا برای استعفا را نعمت زاده وزیر صنعت و معدن می دانست؛ روحانی بر پایه برجام وعده ایجاد رونق اقتصادی می دهد. به نظر می رسد که در چند ماه آینده هم باید شاهد این موضوع باشیم که روحانی در یکی از سخنرانی های خود پس از آن که دقایقی درباره برجام صحبت کرد، بگوید که سال 96 سال رونق اقتصادی کشور خواهد بود. روحانی به جای این تکیه عجیب بر برجام و وعده غربی ها اگر کمی به بهبود فضای اشتغال و کسب و کار بیندیشد و به کمک صنعت کشور با تزریق یک نیروی خلاق در وزارت صنعت بشتابد مطمئناً شاهد ایجاد رونق اقتصادی در کشور خواهد بود ولی اگر همچنان همان روند برجامیزه کردن کشور را ادامه دهد و منتظر به ثمر نشیدن گلابی های برجام باشد، کشور در این سکونی که دارد خواهد ماند و آمارهای اقتصادی مانند نقدینگی نیز با همین شتاب از مرز سه برابری ابتدای ریاست جمهوری روحانی عبور می کند.

امیدواریم که روحانی به حل مشکلات کشور از درون باور پیدا کند و حل مشکلات با برجام را به مباحثی مانند خرید هواپیما واگذار کند. در سالی که از سوی رهبر انقلاب با نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیده شده است تکیه بر برجامی که وعده و وعید پوچ غربی ها است و به خسارت محض تبدیل شده است جای بسی تعجب دارد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویش، تاریخ 3 آبان 95، کد مطلب: 115235: www.rooyeshnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین