پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
امروزه صنعت گردشگری، به یکی از منابع درآمدی بسیاری از کشورها تبدیل شده است

شعارسال: کشور ما نیز از ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری برخوردار است و در این بین در برخی از شهرهای کشورمان سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام شده است.

شهرستان خمین نیز از این امر مستثنی نیست، آثار و بناهای تاریخی زیبایی را در دل خود جای داده که می‌توان در این بین به بیت تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره)، اشاره کرد که سالانه بویژه ایام نوروز پذیرای گردشگران خارجی و داخلی زیادی است.

سنگ‌نگاره‌های تیمره با قدمتی ۴۰ هزار ساله یکی دیگر از پدیده‌های زیبای این شهرستان است که به گفته کارشناسان حدود ۲۱ هزار نمونه از این آثار در شهرستان خمین وجود دارد.

این سنگ‌نگاره‌ها در برخی از کشورها به یک منبع درآمد تبدیل شده است؛ از جمله این موارد می‌توان به درآمد ۲ میلیارد دلاری قزاقستان از ۸۱۹ نمونه سنگ‌نگاره اشاره کرد؛ اما در شهرستان خمین با ۲۱ هزار نمونه سنگ‌نگاره تاکنون اقدامی انجام نشده و تنها تخریب حدود ۳۰۰۰ سنگ‌نگاره برای این شهرستان به یادگار مانده است.

صنایع دستی از جمله قالی لیلیان و بند ریحان که قدمتی دیرینه دارند، امروزه به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

بازی‌های بومی و محلی و آداب و رسومی که هنوز برخی از آنها پابرجاست، این شهرستان را در زمره شهرستان‌هایی قرار می‌دهد که سرشار از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری هستند.

برخی از آثار تاریخی این شهرستان نظیر قلعه‌ها، حمام‌های تاریخی(روستای لکان و جلماجرد)، آسیاب‌های آبی، خانه‌های تاریخی و حتی برخی از سنگ‌نگاره‌ها در دل روستاهای این شهرستان جای گرفته‌اند.

روستاهای شهرستان در ایام تعطیل به ویژه در فصل بهار میزبان مسافرانی است که برای تفریح یا گردشگری به این مناطق سفر می‌کنند؛ فرصتی که به واسطه این حضور نباید مورد غفلت قرار گیرد و بایستی از این ظرفیت برای معرفی هرچه بهتر جاذبه‌ها، آداب و رسوم، صنایع دستی و مواردی که می‌تواند برای مردم این شهرستان درآمدزا باشد بهره گرفت.

تقی قاسمی مشاور گردشگری روستایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: روستاها از پتانسیل خوبی برای درآمدزایی در صنعت گردشگری برخوردار هستند اما متاسفانه این فرصت‌ها مورد غفلت قرار گرفته است.

وی افزود: در بسیاری از استانها حتی برای ورود به روستاها یا اماکن گردشگری باید مبلغی پرداخته شود اما در خمین با توجه به ورود مسافران و گردشگران بسیار به این شهرستان بویژه در ایام نوروز برای این مورد اقدام خاصی انجام نشده است.

قاسمی ادامه داد: در سال گذشته در همین راستا کمیته گردشگری در شهرستان تشکیل شد و در اولین جلسه مصوباتی مبنی بر برگزاری تورهای گردشگری روستایی، تبلیغ آثار تاریخی و نمونه‌های گردشگری و پخش تراکت‌های تبلیغاتی و دیگر مسائل بر روی کاغذ نگاشته شد ولی این مصوبات اجرایی نشد و بعد از آن، جلسات دیگری تشکیل نشده است.

وی اظهار کرد: نصب تابلوهای راهنما برای گردشگران یکی از مصوباتی بود که در جلسات استانی به توافق اعضا رسید که شاهد نصب تابلوهای گردشگری در محورهای ورودی شهر بودیم اما در درون شهر و روستا تابلوهایی که به خوبی بازدیدکنندگان را به مکان‌های گردشگری راهنمایی کند وجود ندارد.

این فعال حوزه گردگشری بیان کرد: با توجه به طرح‌هایی که وجود داشت فرمانداری شهرستان اعتباری به این بخش اختصاص داد اما در عمل اعتباری در اختیار این حوزه قرار نگرفت.

قاسمی عدم متولی و برنامه خاص را دلیل عدم پیشرفت در بخش گردشگری روستایی عنوان کرد و افزود: گردشگری روستایی به دلیل عدم برنامه خاص و همچنین متولی مشخص، پیشرفتی نکرده است به طور مثال در منطقه گردشگری سد خان‌آباد هزینه‌هایی صرف شد اما مراقبت و نگهداری آن با مشکلاتی همراه است؛ عدم جمع‌آوری زباله‌ها یکی از این مشکلات است اگرچه این امر به دلیل بی‌توجهی گردشگران است اما باید این زباله‌ها جمع‌آوری شود.

مشاور گردشگری روستایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: در استان نیز تنها به صورت‌جلسه‌ها بسنده شده است و متولی خاصی برای رسیدگی به این موضوعات وجود ندارد.

قاسمی افزود: نبود مدیریت در بخش‌های گردشگری و پایلوت، نبود برنامه جامع، رها شدن بازارچه‌های صنایع دستی و غیره باعث شده تا گردشگری روستایی در خمین وضعیت خوبی نداشته باشد و همانند کلافی سردگم باشد.

قاسمی گفت: روستاها با خانه و بافت قدیمی برای گردشگران جذاب هستند و نیازی به تغییر معماری آنها نیست که با توجه به کمبود اعتبار می‌توان از همین بافتی که در روستاها وجود دارد بهره‌مند شد.

حال باید دید مسئولین مربوطه برای این کلاف سردگم راه‌حلی می‌اندیشند؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری خمین نیوز ، تاریخ انتشار خبر 13 شهریور 1395، کدمطلب: ۷۵۹۱ ،www.khomeinnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین