پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۷۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از آنکه به توسعه بیشتر تولید برق بپردازیم، باید در راستای مدیریت مصرف این محصول اقدام کنیم.
شعارسال: منطقه مرکزی، علی اکبر کریمی در همایش "نقش و جایگاه جوانان در تحقق افتصاد مقاومتی در صنعت برق" که در سالن جلسات برق منطقه ای باختر در اراک برگزار شد، برق باختر را یکی از افتخارات صنعت برق کشور دانست و افزود: این شرکت نمونه موفقی از همکاری‌ های منطقه ای در صنعت برق است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز تنها آب منشاء آبادانی نبوده و وجود آب و برق برای آبادانی ضروری است، افزود: برق از ضروری ترین نیازهای حیات بشر و انجام هر فعالیتی در عرصه زندگی و کار است.

کریمی اظهار کرد: با تلاش هایی که بویژه در سال های بعد از انقلاب انجام شد می توان گفت از محدودیت ها و مرزهای بسته ای که در عرصه تولید برق وجود داشت عبور کردیم. سال های زیادی است که ایران در عرصه تولید برق به توانمندی و خودکفایی کامل رسیده و نیروهای متخصص توانسته اند در طراحی، اجرا و بهره برداری از نیروگاه ها به صورت خودکفا عمل کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه باید به مراتب بیش از آنکه به توسعه تولید برق بپردازیم به مدیریت مصرف توجه کنیم، اظهار کرد: منابع محدود است و رویکرد اقتصاد مقاومتی و بهینه سازی مصرف حکم می کند که در راستای مدیریت بهینه مصرف تلاش کرده و از منابع محدود انرژی و سوخت و منابع ریالی بهترین استفاده را داشته باشیم.

کریمی افزود: میزان مصرف انرژی در ایران از نرم جهانی بالاتر است و تمامی تقصیر این عدم هماهنگی با نرم جهانی را نمی توان به گردن مردم انداخت. در واقع یکی از عوامل مصرف بالای انرژی پایین بودن کیفیت تجهیزات برقی است.

وی تاکید کرد: افزایش کیفیت محصولات در کنار بهبود مصرف توسط مردم در مدیریت مصرف برق بسیار موثر است. با جلب مشارکت مردم می توان با صرف هزینه های کمتر دستارودهای بیشتری را حاصل کرد.

کریمی با اشاره به سیاست های 24 گانه اقتصادی مقاومتی که بر اداره بهینه امور کشور تاکید کرده است افزود: این سیاست ها مختص مواقع بحران نیستند و در هر زمانی می توان با اجرایی کردن این سیاست ها ساماندهی اقتصاد کشور را محقق کرد.

وی سیاست های اقتصاد مقاومتی را راهگشا و تحول آفرین دانست و افزود: پیوند زدن اقتصاد مقاومتی با جوانان که سرمایه های ارزشمند کشور هستند و هیچ تحولی بدون حضور آنان ممکن نیست، می تواند در دستیابی به اهداف این سیاست ها تاثیر چشمگیری داشته باشد.

کریمی افزود: هرجا که به جوانان اعتماد کرده ایم شاهد دستاوردهای زیادی بوده ایم، پس نباید از این ظرفیت عظیم غافل شویم. اتخاذ تمهیداتی که بتواند انرژی گسترده جوانان را به صحنه آورده و آنرا در صحنه اقتصاد بکار بگیرد می تواند در حوزه اقتصاد کشور راهگشا باشد.

مسعود معین پور دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی صنعت برق کشور نیز در این همایش اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور هر ساله رهبر معظم انقلاب به موضوع خاصی تاکید ویژه دارند و اقتصاد یکی از مهمترین موارد مورد تاکید ایشان است.

وی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در کشور و پروژه هایی که در این ستاد برای بخش های مختلف کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی تعیین و ابلاغ شده است افزود: پروژه ها و شرح وظایفی نیز در حوزه وزارت نیرو ابلاغ شده است که قطعا باید با حضور و مشارکت نیروی جوان و متخصص عملیاتی شوند.

معین پور با بیان اینکه صنعت برق صنعتی کاملا تخصصی است افزود: امروزه نیروی انسانی در تمامی رده های سنی در این صنعت فعالیت می کنند .

وی در خصوص پروژه هایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی در صنعت برق انتخاب و به وزارت نیرو و توانیر ابلاغ شد، احداث نیروگاه های جدید و افزایش راندمان با توسعه نیروگاه های حرارتی به نیروگاه های سیکل ترکیبی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در سراسر کشور، کاهش تلفات شبکه برق کشور به زیر 10 درصد را از این موارد عنوان کرد و افزود: هدفگذاری در این خصوص انجام و کار در حال پیگیری است و در حال حاضر حدود 11 درصد است و امیدواریم تا پایان سال به زیر 10 درصد برسیم.

معین پور احداث مولدهای پراکنده به میزان 300 مگاوات در کشور، برق رسانی به روستاهای زیر 10 خانوار کشور، نصب و استفاده و بهره برداری از کنتورهای هوشمند و نصب آنها بر چاه های کشاورزی را از دیگر اقداماتی دانست که در حوزه صنعت برق ابلاغ شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اجرای تمامی این موارد نیازمند نیروی تخصصی و با پشتکار است افزود: خوشبختانه صفر تا 100 نیروگاه های حرارتی در شرکت مپنا در حال طراحی، ساخت، نصب و بهره برداری است و استفاده از آنها نیازمند اپراتورهای جوان است.

معین پور تاکید کرد: خوشبختانه جوانگرایی در برق باختر به خوبی قابل مشاهده است.

براساس این گزارش، فرهاد شبیهی مدیرعامل برق باختر نیز در این همایش به محورهای مورد تاکید در صنعت برق پرداخت و یکی از موضوعات مهم در صنعت برق را اقتصاد مقاومتی و تحقق آن عنوان کرد و با بیان اینکه این صنعت هیچگاه به اقتصاد مقاومتی نگرش شعاری نداشته است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به تمام معنا و با استفاده از تمامی منابع در این صنعت جاری و ساری است.

وی اظهار کرد: تیم صنعت برق در حوزه های مختلف با نگاه جدی در مسیر استفاده از تمامی ظرفیت های موجود در این صنعت، برای ارائه خدمات منطقی به مصرف کنندگان تلاش کرده است.

شبیهی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به عنوان یک معیار در صنعت برق مد نظر است، افزود: مهمترین مصداق تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این صنعت تامین مستمر برق مصرفی مردم است و یکی از موفقیت های مهم آنکه در تابستان 95 با کاهش نزدیک به 3 هزار مگاواتی در کل کشور مواجه بودیم و در این مدت هیچ موردی از خاموشی اعمال نشد.

شبیهی در ادامه به عدم تعادل میان درآمد و هزینه در این صنعت و فاصله معنادار منابع و مصارف به عنوان یکی از محورهای مورد تاکید این صنعت اشاره کرد و افزود: این مشکل به شدت صنعت برق را تحت تاثیر قرار داده و اخیرا یکی از چالش های این صنعت ایجاد تعادل میان منابع و مصارف است.

وی تعیین ارزش مناسب انرژی الکتریکی و عدم دریافت هزینه ها در این صنعت را محور دیگری دانست که در صنعت برق مورد تاکید است و افزود: عدم دریافت هزینه برق از اقشار آسیب پذیر و نهادهای دولتی چالش بزرگی را برای این صنعت بوجود آورده است.

شبیهی چالش های حوزه نقدینگی را ناشی از عدم وصول مطالبات و عدم تعیین قیمت مناسب انرژی الکتریکی دانست و افزود: فرهنگ مصرف بی رویه برق در ایران نهادینه شده و اصلاح الگوی مصرف و تغییر نگرش در حوزه های پرداخت و مصرف از مهمترین ضروریات در حوزه این صنعت است.

وی با بیان اینکه باید در راستای ارتقای بهره وری انرژی حرکت کنیم اظهار کرد: تغییرات تکنولوژی با سرعت بسیار بالا در حال انجام است و صنعت برق به عنوان یک صنعت زیرساختی و دانش بنیان تابع این شرایط است و باید در راستای توانمندسازی هدفمند نیروی انسانی اقدام کند.

79 مقاله به زبان فارسی و انگلیسی به این همایش ارائه شده که پس از بررسی در کمیته های مختلف و داوری، 21 مقاله جهت چاپ پذیرفته شده و 5 مقاله ارائه می شود. 15 مقاله نیز به صورت پوستر ارائه می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، تاریخ انتشار: 2 دی 1395، کدخبر: 9510-592-5، www.markazi.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
توسعه تولید یا انتقال و افت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۷
0
0
افت 40 درصدی در زمان انتقال باید محور بهره وری قرار گیرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
دقیقا نظر دوستان درسته و چند سال اینده معلوم نیست ما چه وضعیتی داریم ن.ف۸۳
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین