پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۶۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
دسترسی آسان به کتاب برای مطالعه در مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم و روستایی با راه اندازی کتابخانه های مساجد محقق می شود که این اتقاق در شهرستان تیران و کرون مصداق یافته است.

شعار سال: کسب علم و دانش برای سعادت دنیا و آخرت انسان و رسیدن به موفقیت و دوری از جهل بسیار مورد تاکید است که یکی از راهکارهای کسب علم و دانش مطالعه کتاب است که با مطالعه کتاب از جهل دور شده و به کمال و سعادت می رسیم.

مطالعه کتاب با وجود سفارش های پیاپی و تاکیدات بزرگان دین و کشور اما کیفیت خوبی ندارد اگرچه بی توجهی از سوی مردم در این خصوص موجب کاهش سرانه مطالعه شده اما تنها عامل کاهش سرانه مطالعه ناشی از بی توجهی مردم جامعه به کتاب و کتابخوانی نیست بلکه موضوعات دیگری همچون گرانی کتاب، عدم دسترسی به کتابخانه های عمومی و عدم معرفی کتاب های مناسب از سوی متولیان فرهنگی نیز چالش کاهش سرانه مطالعه را افزایش داده است.

اگر دسترسی به منابع کتابخانه ای و یا خرید کتاب ارزان و آسان بود شاید سرانه مطالعه نیز بیش از حد حاضر بود و این دغدغه ها فرهنگی از جامعه تا حدی کاهش می یافت.

چالش قیمت بالای کتاب و یا عدم دسترسی به منابع کتابخانه ای نباید مانع از مطالعه و به یک بحران تبدیل شود پس باید همه به صورت خود جوش در کنار مسئولان این چالش را حذف به برای دانایی جامعه که منفعت آن نیز به عموم مردم می رسد گام برداشت و همت کرد که راه اندازی کتابخانه های عمومی مساجد یکی از مهمترین اقدامات راه گشا برای رفع چالش کمبود کتاب و عدم دسترسی به کتاب در مناطق مختلف به ویژه مناطق محروم و روستایی است.

راه اندازی کتابخانه عمومی مساجد گامی موثر برای تامین نیاز مطالعه مردم

با راه اندازی کتابخانه های عمومی در مساجد هر منطقه به ویژه مناطق روستایی دسترسی به کتاب را برای مردم اسان کرده است و مردم با مراجعه به مسجد محل و عضویت در کتابخانه مساجد از کتاب ها استفاده می کنند که تنوع موضوعی این کتاب های زمینه رشد سرانه مطالعه و جذب به مطالعه کتاب را افزایش داده است.

تاسیس کتابخانه مساجد در شهرستان تیران و کرون اقدامی موثر در این زمینه بوده که در رفع مشکل دسترسی به کتاب برای مطالعه را تا حد زیادی پاسخ داده است.

تاسیس ۲۰ کتابخانه عمومی در مساجد شهرستان تیران و کرون

صادق صالحی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران و کرون گفت: یکی از نیازهای مهم جامعه نیاز به مطالعه است که نباید این نیاز با مشکلات و موانعی از جمله عدم دسترسی به کتاب روبرو شود.

وی افزود: در شهرستان تیران و کرون ۲ باب کتابخانه عمومی وجود دارد که یکی در شهر تیران و دیگری در شهر رضوانشهر است و مردم بخش کرون از این امکانات بی بهره مانده اند که البته برای جبران این کمبود کتابخانه های مشاکتی نهاد کتابخانه ها و کتابخانه مساجد راه اندازی شده است.

صالحی افزود: ۲۰ کتابخانه عمومی در مساجد شهرستان تیران و کرون راه اندازی شده که بخش عمده ای از این کتابخانه ها در روستاها قرار گرفته اند و سهم موثری در تامین نیاز مطالعه مردم روستاها داشته اند.

وی ادامه داد: هر یک از این کتابخانه های دارای بیش از ۳ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف فرهنگی، علمی، مذهبی، درسی، فناوری اطلاعات، داستان و اجتماعی است و تنوع موضوع در هر یک از کتابخانه ها نیز متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای رونق این کتابخانه ها با ارائه مجوز تسهیلات، امکانات و کتاب ارائه می کند اما مشارکت خیرین در توسعه این مراکز ویژه است زیرا اگر کسی کتاب کورد علاقه خود را پس از مطالعه به کتابخانه محل هدیه کند این اقدام در رفع نیاز برخی دیگر از مردم موثر است و شاید آن کتاب مکورد علاقه فرد دیگری نیز باشد.

قول مساعد مسئولان شهرستان برای رونق کتابخانه های مساجد

رونق کتابخانه ها و عرصه کتاب و کتابخوانی مورد تاکید و توجه مسئولان شهرستان تیران و کرون به ویژ فرماندار شهرستان بوده است و این دغدغه به حدی ابراز شده که علی رحمانی فرماندار تیران و کرون در یکی از جلسات کانون های مساجد شهرستان تیران و کرون دستگاه های فرهنگی از جمله اداره فرهنگ وارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری و اوقاف و امورخیریه را بر تجهیز و حمایت از کتابخانه های مساجد مورد تاکید قرار داد.

وی افزود: دهیاران و شهرداران از کتابخانه های مساجد حمایت کنند و بخشی از اعتبارات فرهنگی خود را برای تجهیز کتابخانه های مساجد اختصاص دهند.

رحمانی جلب مشارکت خیرین برای تقویت کتابخانه های مساجد را مهم و ضروری خواند و افزود: باید برای تقویت کتابخانه های مساجد از خیرین همانند خیرین مسجد ساز استفاده کرد.

وی تهیه کتاب برای کودکان در کتابخانه های عمومی را مهم دانست و گفت: برای فرهنگسازی باید از قشر کودک و نوجوان استفاده کرد و برای کودکان سرمایه گذاری کرد.

کانون های مساجد تیران و کرون متقاضی تاسیس کتابخانه عمومی مسجد

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه ۵۴ کانون فرهنگی هنری در مساجد شهرستان تاسیس شده گفت: ۲۰ باب از این کانون ها دارای ظرفیت خوبی برای تاسیس کتابخانه عمومی مسجد بودند که مجوز فعالیت از اداره کل کتابخانه مساجد ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری اخذ کرده اند و تعداد زیادی دیگر متقاضی این مجوز هستند.

وی افزود: با ارتقای ظرفیت های کتابخانه ای کانون های فرهنگی هنری مساجد بستر برای خدمت رسانی در حوزه کتاب و کتابخوانی موثر است.

صالحی با اشاره به برنامه های عرصه کتاب و کتابخوانی کانون های مساجد تیران و کرون گفت: برگزاری مسابقه کتابخوانی، نشست های هم اندیشی با موضوع کتاب و کتابخوانی، برگزاری دوره آموزش کتابداری، دورهمی کتاب، اهدا کتاب، طرح نذر کتاب از جمله طرح های کتابخوانی کانون های مساجد است.

وی همکاری مردم و خیرین در کمک به کتابخانه های مساجد را مهم دانست و تصریح کرد: کمک به کانون های مساجد از جمله عرصه کتاب و کتابخوانی به رشد فرهنگی و علمی کشور و جامعه کمک می کند که سرمایه گذاری برای آینده کشور است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت فرهنگ روستا و عشایر، تاریخ 1 آذر 95، کد مطلب: 537: www.farhangeroosta.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین