پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۴
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع و گردشگری استان یزد بر ثبت قنات حسن آباد مهریز در فهرست آثار جهانی تاکید کرد.
شعار سال: محمدمهدی شرافت در جلسه ای که با حضور نماینده یونسکو، فرماندار مهریز و شورای قنات حسن آباد تشکیل شد افزود: پیگیری ثبت قنات حسن آباد در فهرست آثار جهانی بصورت جدی پیگیری می شود.

وی با اشاره به اینکه در این راه فرمانداری و اداره میراث فرهنگی مهریز بسیار جدی فعالیت دارند اظهار داشت : با تایید سازمان یونسکو این قنات مهم در استان یزد به ثبت جهانی می رسد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه به اهمیت و شرایط ثبت این قنات و جهانی شدن آن اشاره و ابراز امیدواری کرد با همکاری مسوولان امر این موضوع محقق شود .

شرافت گفت: میراث جهانی عهدنامه ای است که در سال 1972میلادی (1351شمسی) برای حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی که اهمیت جهانی دارد بین کشور های عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسیده است.

وی تاکید کرد: هدف این کنوانسیون شناسایی، حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و طبیعی باارزش برجسته جهانی و انتقال آن به نسل آینده است و این آثار به همه انسانها تعلق دارد و فارغ از نژاد، مذهب، کشور خاص و همگان در حفظ و نگهداری آن مسوول هستند .

در این جلسه که تعدادی از شورای قنات حسن آباد نیز حضور داشتند فرماندار مهریز با اشاره به وضعیت تاریخی و فرهنگی این شهرستان به اهمیت ثبت آثار در قهرست جهانی پرداخت .

سید محمد رستگاری اظهار امیدواری کرد تا با همکاری مسوولان قنات حسن آباد مهریز بعد از باغ پهلوان پور به عنوان دومین اثر طبیعی این شهرستان در فهرست آثار جهانی ثبت شود .

قنات حسن به طول 58 کیلومتر از غربالبیز مهریز و کوه های اطراف سرچشمه گرفته و باعث رونق کشاورزی نزدیک به شش هزار کشاورز در روستاهای دهنو و حسن آباد مشیر یزد است .

این قنات مربوط به دوره میانی اسلامی (قرن هشتم) می باشد و به شماره ثبتی 29976 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

هم اکنون آب 19 قنات مهریز از جمله قنات حسن آباد به مرکز استان و دشت های میبد و اردکان سرازیر می شود و بخش اعظمی از منابع آبی استان را تامین می کند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصر فرهنگ، تاریخ انتشار: 21 شهریور 1395، کد مطلب: 15341218 ، www.asrfarhang.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین