شعارسال : حضرت امام(ره) میفرمودند: شهید مدرس مجاهدی عظیم الشأن و متعهدی برومند و عالم بزرگواری که در دوران اختناق رضاخانی میزیست، زمانی که قلمها شکسته و زبانها بسته و گلوها فشرده بود، او از اظهار حق و ابطال باطل دریغ نمیکرد.
رهبر معظم انقلاب: امروز ما مدیون همه آن انسانهای بزرگ ازجمله شیخ فضلالله و بهبهانی و مدرس تا شهدای انقلاب در سی سال اخیر و شهدای مجلس شورای اسلامی میباشیم.
مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی دارای جایگاهی بس رفیع میباشد، بهخصوص این که مجلس طبق فرمایش حضرت امام، در رأس امور میباشد. از سویی دیگر دشمنان انقلاب اسلامی برای نفوذ در بدنه کشور و انقلاب اسلامی نقشههای فراوانی را در سر خود میپرورانند که یکی از منافذ نفوذ را ورود به مجلس شورای اسلامی و مرکز قانون گذاری میدانند.
مجلس شورای اسلامی در تاریخ 23 تیر سال 1372 با تصویب ماده واحدهای، روز 10 آذر ماه، سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نامگذاری کرد. آیت الله سید حسن مدرس، یکی از مردان بزرگ و کمنظیر تاریخ ایران است. شهید مدرس ضمن توجه به حوزههای علوم اسلامی، ازآنجا که سیاست را برای خدمت به اسلام و زنده کردن عدالت اسلامی و ارزشهای آن میدانست، براساس وظیفه دینی، وارد مبارزه و فعالیتهای طاقتفرسای سیاسی شد. آن بزرگوار، هنگام افطار، در 26 رمضان 1357 هجری قمری برابر دهم آذرماه 1316 شمسی به دست مأموران رضاخان به شهادت رسید.
ازآنجایی که در اواخر سال، با دو رویداد بزرگ به نام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان مواجه هستیم، شهید مدرس، چهره تابناک این مقطع از تاریخ میتواند زندگی پربار و منش سیاسی ــ الهیاش الگوی خوبی برای همگان و بهویژه سیاستمداران و سیاستگذارانی باشد که میخواهند وارد عرصه انتخابات شوند.
* مروری کوتاه بر مواضع و رفتار شهید مدرس
آیت الله مدرس، در دوره دوم قانون گذاری، از طرف مراجع نجف بهعنوان یکی از علمای طراز اول انتخاب و وارد مجلس شورای ملّی شد. ورورد این عالم سیاستمدار، تأثیر بزرگی در عرصه سیاسی دوران خفقان رضاشاهی به جا گذاشت. ازجمله رخدادهای این دوره، تحمیل اولتیماتوم روسیه مبنی بر اخراج مورگان شوستر آمریکایی از ایران بود که استقلال میهن را به هیچ میگرفت و (شهید) مدرس، شدیداً با پذیرش آن مخالفت کرد. بررسی برخی از مواضع شهید مدرس میتواند الگویی برای کسانی باشد که میخواهند در عرصههای مختلف سیاست و خدمت در کشور فعال باشند.
روحیه مقاومت و سازش ناپذیری: اولین ویژگی بارزی که از این عالم مجاهد و والامقام در خلال حیات سیاسیاش بهگونهای برجسته به یادگار مانده، روح بزرگ مقاومت و سازش ناپذیری او در برابر قدرتهای شیطانی و پایمردی در مقابل استبداد و استعمار است. مخالفت شهید مدرس با قرارداد 1919 و ایستادگی او در برابر کودتاچیان و دشمنی او با دولت و حکومت رضاخان، همگی در راستای مبارزه با نفوذ بیگانگان در ایران بود.
عدم ترس و محافظهکاری: مدرس، مانند همه مجتهدین و علمای باتقوا و مبارز اسلامی، در تمام زندگیاش، هرگز به دنیا و زندگی و مادیات و مقام، بهعنوان ارزش و هدف نگاه نکرد؛ لذا در سراسر زندگی مبارزاتی آن مرد بزرگ، ذرهای ضعف و ترس و محافظه کاری مشاهده نمیشود. شهید مدرس در اوضاع و احوال زمان خود تصور میکرد از طریق مجلس بتواند کشور را به عزت و عظمت و استقلال برساند، ملت را بیدار کند و از سلطه بیگانه برهاند؛ از همین رو، با تمام توان وارد میدان شد و از جان خود گذشت.
تیزبینی و قدرت تشخیص توطئهها: یکی دیگر از ویژگیهای آن شهید بزرگوار، تیزبینی و هوش سیاسی و قدرت تشخیص توطئهها است. او قبل از آنکه خطرهای عمدهای برای مملکت رخ دهد، از روی نشانهها، زودتر از همه متوجه خطر میشد و به خوابهایی که بیگانگان برای ایران و ملّت ایران میدیدند، پی میبرد. مخالفت مدرس با طرح فریبنده جمهوریخواهی رضاخان، یکی از بارزترین این نمونههاست.
نفوذ کلام: شهید مدرس، چه در زمانی که اکثریت مجلس با او بودند و از او الهام میگرفتند و چه زمانی که در مجلس، با یاران صمیمیاش در اقلیت بود، یک مطلب برای او همواره صادق بود و آن این که، در همه زمانها، نظرات و دیدگاههای مدرس در مجلس تعیین کننده بود. نفوذ کلامش فوق العاده بود. وقتی در مجلس مطلبی را عنوان میکرد، استیضاحی را مطرح مینمود، درباره مسائل مهم روز نطق میکرد، دوست و دشمن، همه را مجذوب خود میکرد؛ تا آنجا که اگر بر اثر شلوغی صحن مجلس، برخی نمایندگان کلام او را نمیشنیدند، بعداً از هم جویا میشدند: مدرس چه گفت؟
اتحاد دین و سیاست: سخن معروف مدرس: «دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» نشان از آن دارد که طرح جدّی یکی بودن دین و سیاست، زیرساخت مجموعه آراء و اندیشههای مدرسِ شهید را تشکیل میداد. ایشان بهخلاف نوگراها که به تقلید کورکورانه از غرب، دین و سیاست را جدا میشمردند، میفرمود: «فکر میکردم: چرا ممالک اسلامی رو به ضعف نهاده و ممالک غیراسلامی رو به ترقّی؟ چندین روز فکر کردم و بالاخره فهمیدم که ممالک اسلامی، سیاست و دیانت را از هم جدا کردهاند. ولی ممالک دیگر، سیاستشان عین دیانتشان یا جزو آن است».
شجاعت مدرس: دوست و دشمن، به شجاعت مدرس معترف بودند. رضاشاه، قلدری بود که قدرتمند و ضعیف، رجال مملکتی و مردم عوام از او میترسیدند و بیرحمی او زبانزد خاص و عام بود، با این حال، مدرس بدون هیچ ترس و واهمهای در برابر او میایستاد.
زهد و قناعت: یکی دیگر از ویژگیهای برجسته آیت الله مدرس، وابستگی و دلبستگی نداشتن به مادیات بود؛ وی بارها گفته بود: «علت این که میتوانم بهراحتی و بیرودربایستی حرفم را با رجال کشوری و لشکری بزنم، عدم دلبستگی به امور مادی است».
سیاستمدار هوشمند و زیرک: مدرس، شخصیتی بسیار هوشمند و زیرک بود و اطرافیان و رجال مملکتی را بهخوبی میشناخت. کوچکترین حرکتی که از کسی میدید یا سخنی میشنید، به عمق اندیشه وی پی میبرد. او از مخالفان سرسخت قرارداد وثوق الدوله با انگلیس بود. وقتی جمله اول قرارداد را برایش خواندند، او بهروشنی به اصل قرارداد پی برد.
* شاخصههای مجلس انقلابی
تأمل در مفاهیم «مجلس تراز انقلاب اسلامی» نشان میدهد که کشور نیاز به مجلسی دارد که علاوه بر داشتن وظایف و کارکردهای یک پارلمان مطابق با استانداردهای عمومی الگوهای دموکراتیک، باید واجد یک سری مختصات و ویژگیهایی از جنس و ماهیت انقلاب اسلامی هم باشد که عبارتند از:
1 ــ عصاره ملت و انقلاب: مجلس تراز انقلاب اسلامی برآیند و معدلی از خصایص منحصر به فرد ملت ایران و انقلاب اسلامی است. بدون تردید، چنین مجلسی باید واجد تمام ویژگیهای مکتبی، اسلامی، ولایی و مردمی انقلاب اسلامی باشد تا شایسته اطلاق مجلس تراز انقلاب گردد.
2 ــ حامل و عامل گفتمان حضرت امام(ره): مجلس تراز انقلاب، بدون توجه به آرمانها و گفتمان امام خمینی شکل نمیگیرد، اما گفتمان امام، مَفصلبندی خاص خود را دارد، بهعبارت دیگر، دارای مبانی، شاخصها و عناصری است که آن را از گفتمانهای رقیب متمایز میکند. یکی از مبانی و شاخصهای اصلی اندیشه امام خمینی(ره) که در واقع قلب و مرکز گفتمان حضرت امام(ره) است، اسلام ناب محمدی(ص) میباشد.
3 ــ پایگاه مستحکم دفاع از اسلام و انقلاب: مجلس تراز انقلاب اسلامی، پایگاه مستحکم انقلاب و اسلام در برابر تهدیدات فزاینده، متنوع و پیچیده استکبار جهانی در شرایط فعلی است.
4 ــ مانع و رادع انحراف: افراد یا جریانهایی که معمولاً در پی تغییر هویت انقلابها هستند، با پرچم رسمی و تابلوی مشخص جلو نمیآیند، بلکه حرکت آنها پنهان و غیرآشکار است، بنابراین وجود شاخص در انقلابها بهمنظور جلوگیری از هرگونه انحراف، بسیار ضروری است. مهمترین و اصلیترین شاخص، امام و خط امام است که در رفتار، گفتار و وصیتنامه امام بزرگوار(ره) تجلی یافته است که به برخی از اصول اساسی خط و گفتمان امام در بند دوم اشاره شد. مجلس تراز انقلاب اسلامی، مرزبندی شفافی با مخالفان، معاندان و دشمنان انقلاب و نظام ولایی در شرایط جنگ نرم دارد. از این رو، برخورد با غیرخودیها و وحدت با خودیها در نمایندگان چنین مجلسی موج میزند.
5 ــ استکبارستیز: مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که استکبارستیزی را بهعنوان اصل ثابت سیاستهای نظام باور داشته و مرعوب تهدیدات نظام سلطه نمیشود. بر همین اساس است که یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری از چنین مجلسی، ایستادگی و پایداری مقابل افزون خواهیهای قدرتهای جهانی است.
6 ــ بازوی کارآمد نظام و رهبری: مجلس تراز انقلاب اسلامی مجلسی است که بازوی کارآمد نظام و رهبری برای حل مسائل اساسی کشور است. مجلس کارآمد اولاً نیازهای واقعی مردم را در سطح ملی میشناسد و بهاصطلاح دردآشنای مردم است، ثانیاً قوانینی را در راستای گرهگشایی از این مشکلات و نیازها تصویب میکند.
7 ــ وابسته نبودن به کانونهای قدرت و ثروت: بهطور طبیعی جریانات سیاسی و کسانی که به هرترتیبی برای رأی آوردن یک کاندیدا سرمایه گذاری مالی میکنند، چشمداشتهایی دارند. خطری که انتخابات را در کشور اسلامی بیهویت میسازد این است که کاندیداها از ارزشهای اخلاقی فاصله بگیرند و نماینده مجلس، وامدار کانونهای قدرت و ثروت شود.
8 ــ بصیر و دشمنشناس: مجلس در تراز انقلاب نهتنها باید از بصیرت لازم برای تشخیص دوستان و دشمنان انقلاب در هر برههای برخوردار باشد، بلکه باید موضع روشنی هم در قبال آنها اتخاذ کند.
9 ــ دارای مرزبندی شفاف: مجلس تراز انقلاب اسلامی، مرزبندی شفافتری با مخالفان، معاندان و دشمنان انقلاب و نظام ولایی در وضعیت جنگ نرم دارد. بنابراین، افرادی که در جریان فتنه 88 نفرت خود را از سران فتنه علنی نکردند و فکر میکنند با پوشش میانهروی میتوانند با هر دو طرف همکاری داشته باشند، شرایط کاندیدای اصلح را ندارند.
مسلماً به این فهرست میتوان موارد دیگری از ویژگیها و شاخصهای مجلس تراز انقلاب اسلامی را افزود. انتخابات دهم اگر به شکل گرفتن چنین مجلسی بینجامد، میتواند به نمایش الگوی موفق «مردمسالاری دینی» تبدیل شود و موجبات اقتدار، همبستگی ملی و اعتماد مردم به نظام را فراهم آورد. بدون تردید، با شکلگیری مجلس تراز انقلاب، در شرایطی که «بیداری اسلامی» منجر به فروپاشی نظامهای مرتجع و وابسته شده و جهان اسلام نیازمند کمک و انتقال تجربه موفق ایران اسلامی است، جمهوری اسلامی بهعنوان کارآمد و الهامبخش «نمونه مردمسالاری اسلامی» میتواند در سطح منطقه ظهور و بروز مؤثرتری داشته باشد.
بهراستی اگر نمایندگان ملّت باور کنند که مجلس «خانه خلق و عصاره فضایل ملّت» است، چه زود خواهد رسید روزی که ایران گلستان شود و عرصههای مختلف کشور به اوج عزت و افتخار برسد.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری" تسنیم" ، تاریخ انتشار دوشنبه 09 آذر 1394 کد مطلب : 928147 : www.tasnimnews.com
ا.ح75