پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
استاندار یزد که تا دیروز خود را مُصِرِ بر گسترش صنایع هایتک می دانست امروز بر تکمیل و راه اندازی پروژه فولادی «یزد1» فولاد آلیاژی ایران اصرار دارد!
شعارسال: استان یزد از دیرباز با توجه به قرار گرفتن در موقیعت جغرافیایی کویری، به عنوان یک استان کم آب شناخته شده است و اینکه مردمان این دیار با مشقت بسیار برای دستیابی به جرعه ای از آب تلاش می کردند.

همچنین خشکسالی های پی در پی به ویژه در سال های اخیر، باعث شده علیرغم انتقال آب از استان های هم جوار به یزد، مردم کویر نشین بی آبی را شدیدتر از گذشته تجربه کنند.

البته با گسترش صنایع در مسیر دشت یزد اردکان، تنها بی آبی مشکل امروز یزد نیست و آلودگی و مشکلات زیست محیطی نیز طبیعت، حیات وحش و حتی جامعه بشری را به شدت تهدید می کند و این تنها گفته یک رسانه نیست و کارشناسان محیط زیست همیشه برای آلودگی صنایع و نابودی محیط زیست استان یزد دغدغه داشته اند.

کارخانجات کاشی و سرامیک و مجتمع های فولادی در استان در زمره بیشترین آلاینده ها هستند و این مهم بر کسی پوشیده نیست هر چند که بعیدن آب مصرفی مردم را هم به دنبال دارند.

بنا به اظهارات نمایندگان مجلس نهم و دهم استان یزد و مسئولان دولت یازدهم، یزد از نظر گسترش صنایع پر آبخواه و آلاینده اشباع شده است و رویکرد گسترش صنایع استان به سوی صنایع هایتک و کم آبخواه ضروری است اما متاسفانه علیرغم اظهارات و وعده های استاندار و رییس جمهور در تامین آب استان نه تنها اصراری بر توقف صنایع فولادی نشده است بلکه خبرهایی از گسترش این صنایع در یزد بیش از گذشته به گوش می رسد.

استاندار یزد که تا دیروز خود را مُصِرِ بر گسترش صنایع هایتک می دانست امروز بر تکمیل و راه اندازی پروژه فولادی «یزد۱» فولاد آلیاژی ایران اصرار دارد، پروژه ای که به گفته کارشناسان ظرفیتی ۴ برابر ظرفیت فولاد آلیاژی کنونی یزد دارد که به دنبال آن مصرف آب و ایجاد آلودگی های زیست محیطی آن هم ۴ برابر پروژه فعلی خواهد بود!

این حقیقت چنان دردناک است که به واقع می توان از آن به عنوان بزرگترین جفای مسئولان اجرایی یزد در حق مردم دانست چراکه هنوز مسئولان در خصوص عواقب کنونی فولاد آلیاژی یزد و آلودگی های وجود پاسخی نداده اند و معلوم نیست برای راه اندازی این پروژه چه توجیحی خواهند داشت.

آن دسته از مسئولانی که همیشه از «توسعه پایدار» حرف می زنند، خوب می دانند که حفظ محیط زیست در درجه اول قرار دارد، حال اینکه مشخص نیست علیرغم مخالف سازمان محیط زیست با راه اندازی صنایع فولاد الیاژی یزد، چرا و چطور استاندار یزد، راه اندازی این پروژه عظیم را در دستور کار خود قرار داده است؟!!

هر چند همیشه بهانه اینکه «این صنایع در دولت های قبل ایجاد شده اند» پیش دست مسئولان برای خالی کردن شانه از بار مسئولیت گذاشته شده است اما مردم بابت اقدامات دولت برای رفع آلودگی های محیط زیست و کمبود آب از مسئولان پاسخ می خواهند.

اینکه راه اندازی این پروژه چه میزان برای استان یزد ضروری است؟ آیا حاضر هستند عواقب زیست محیطی این پروژه را برا مردم شرح دهند؟

مردم یزد از رشد قارچ گونه صنایع آلاینده چنان دل پر خونی دارند که کسی باور نمی کند راه اندازی این پروژه به نفع مردم یزد باشد هر چند که نیاز باشد دولت محترم در آخر عمر خود برای خالی نبودن عریضه به هر نحو پروژه فولاد «یزد۱» را افتتاح کند!!!

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اشکذر خبر، تاریخ انتشار: 4 دی 1395، کدخبر: 58974، www.ashkezarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین