پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۱
۱۵۰هزار تن محصول سیب‌زمینی روی دست کشاورزان لرستانی مانده تا محصول جنجالی این بار در لرستان به سر خط رسانه‌ها برود، هرچند مسئولان می‌گویند:«برای رفع این مشکل تدبیر داریم»

شعار سال: مرتضی هادی پور رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم آباد شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در لرستان دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن است، اظهار داشت: سرانه تولید محصولات کشاورزی در استان هزار و ۴۰۰ کیلو بوده که این میزان در کشور هزار کیلو است.


پادرهوایی سیب‌زمینی؛ ماجرای محصول جنجالی به لرستان رسید


وی با بیان اینکه این آمار حاکی از آن است که با توجه به جمعیت استان باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن از محصولات کشاورزی استان که اغلب سبزی و صیفی است به خارج از استان صادر شود، تصریح کرد: امسال کشاورزان لرستانی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی، ۲۵ تا ۳۰ هزار تن لوبیا و ۵۰ هزار تن هویج را در فصل پاییز برداشت کرده اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم آباد با تاکید بر اینکه این سه محصول امسال با مشکلات عدیده ای مواجه شده اند، افزود: محصول سیب زمینی استان ۳۵۰ تومان از کشاورز خریداری می شود در حالیکه تنها ۵۲۰ تومان هزینه تولید یک کیلو سیب زمینی است.

محصول لوبیا و هویچ کشاورزان خریدار ندارد

هادی پور با اشاره به اینکه محصول لوبیا روی دست کشاورزان مانده و محصول هویج را نیز کسی از کشاورزان نمی خرد، گفت: مشکل بازار فروش بزرگترین مشکل کشاورزان تولید کننده این محصولات است.

وی با بیان اینکه محصول چغندر استان نیز با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و کارخانه قند استان نیز در این رابطه زیر بار مسئولیت نمی رود، تصریح کرد: کارخانه قند استان حتی کرایه حمل محصول به کارخانه را تحویل کشاورز نمی دهد و این در حالیست که در سیر کارخانه های کشور چنین وضعی حاکم نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم آباد با تاکید بر اینکه اگر این وضعیت ادامه پیدا کند کشاورزان تولید کننده چغندر با کارخانه های دیگر قرارداد فروش می بندند، افزود: وضعیت محصول چغندر به گونه ای است که کارخانه قند حتی محصول را برای فراوری از کشاورز تحویل نمی گیرد.

پادرهوایی سیب‌زمینی؛ ماجرای محصول جنجالی به لرستان رسید

هادی پور با اشاره به اینکه محصولاتی که روی دست کشاورزان مانده به طور عمده محصولات غده ای هستند که با توجه به بارندگی ها برداشت آنها نیز مشکل است، اظهار داشت: محصولات کشاورزی استان در کنار مزارع دپو شده اند و سرمای زیاد نیز به این محصولات آسیب می زند.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی استان مشکل تولید ندارند بلکه بعد از تولدی با مشکل مواجه شده اند، تصریح کرد: باید برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول کشاورزی مازاد استان فکری کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم آباد ادامه داد: چرا محصول کشاورزی لرستان به سایر استان ها می رود و فراوری شده و به استان بر می گردد در حالیکه این سرمایه عظیم باید در داخل استان به گردش دربیاید.

۱۰۰۰ میلیارد ارزش افزوده محصولات کشاورزی لرستان به خارج استان می رود

هادی پور با اشاره به اینکه ارزش افزوده محصولات کشاورزی لرستان دو هزار و ۳۰۰ میلیارد است که هزار میلیارد آن از استان خارج می شود، اظهار داشت: صنایع تبدیلی در استان وجود نداشته و محصول لوبیا هر کیلو دو هزار تومان به استان های دیگر می رود و بسته بندی شده و در لرستان هر کیلو شش هزار تومان به فروش می رسد.

وی از وضعیت نظارت بر فروش محصولات کشاورزی انتقاد کرد و گفت: عیار چغندر قند در لرستان ۱۶ درصد بوده در حالیکه عیار چغندر در سایر استان ها ۲۰ درصد است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم آباد با تاکید بر اینکه کشت سیب زمینی در لرستان امسال از مرز ۳۰۰ هزار تن نیز عبور کرده و مقدار زیادی از آن به استان های دیگر صادر شده است، افزود: ۱۵۰ هزار تن از محصول سیب زمینی استان به صورت مازاد روی دست کشاورزان مانده است.

پادرهوایی سیب‌زمینی؛ ماجرای محصول جنجالی به لرستان رسید

هادی پور با بیان اینکه مسئولان امر باید پیش از این به کشاورزان الگوی کشت می دادند تا این میزان محصول مازاد نداشته باشیم، تصریح کرد: شرایط خوبی برای صادرات محصولات کشاورزی در استان وجود دارد و این در حالیست که بازرگانان استان محصولات دیگر استان ها را صادر می کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه سردخانه لازم برای نگهداری این محصولات مازاد در استان نیز وجود ندارد.

صنایع تبدیلی سیب زمینی استان تعطیل هستند

حسین سلاحورزی رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد نیز در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل مازاد محصولات در سطح ملی مطرح است، اظهار داشت: اخیرا نیز هزار و ۷۰۰ تن محصول در یکی از استانها که دچار فساد شده بودند دفن شدند.

وی با بیان اینکه در رابطه با محصول چغندر استان کارخانه قند سال گذشته درخواست داد که اجازه خارج شدن چغندر از لرستان داده نشود و همه محصول در استان فراوری شود، تصریح کرد: این در حالیست که کارخانه قند امروز چغندر مازاد را خریداری نمی کند.

رئیس اتاق بازرگانی خرم آباد افزود: کارخانه قند استان اظهار می کند که با مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه بوده و اگر بانک تسهیلات سرمایه درگردش به این کارخانه بدهد محصول مازاد کشاورزان را خریداری می کند.

سلاحورزی با اشاره به اینکه در رابطه با محصول سیب زمینی نیز در شرق استان چند واحد فراوری و تولید چیپس وجود دارد که متاسفانه تعطیل هستند، گفت: این واحدها به دلیل بدهی های معوقه خود به سیستم بانکی فاقد سرمایه در گردش بوده و تعطیل شده اند.

وی یادآور شد: بررسی ویژخ مشکل این چند واحد فراوری سیب زمینی می تواند مشکل محصولات مازاد سیب زمینی استان را حل کند.

با مازاد تولید سیب زمینی، هویچ و چغندر مواجه هستیم

نامدار صیادی معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان لرستان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس آمار طی دو سال اخیر بخش کشاورزی استان در حوزه های مختلف عمرانی، آب و صادرات رشد چشمگیری داشته است، اظهار داشت: یکی از آسیب های تولیدات کشاورزی استان این است که تولید محصولات تابع منحنی های تار عنکبوتی بوده و کشاورزان بر مبنای اعداد و ارقام سال گذشته برای تولید محول در سال بعد تصمیم گیری می کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان وقتی می بینند سال گذشته قیمت محصولی بالا رفته در سالجاری کشت آن را در دستور کار قرار می دهند که این امر باعث تولید مازاد محصول و کاهش قیمت در سالجاری می شود، تصریح کرد: برای برطرف کردن این مشکل برنامه زنجیره های تولید محصولات کشاورزی را در دستور کار قرار داده ایم تا برای محصول از زمان کاشت تا فروش محصول در بازار برنامه داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه تا جایی که ظرفیت داشته ایم محصولات مازاد استان را در سردخانه ها نگهداری کرده ایم، گفت: با توجه به بازار مصرفی که داریم امروز با مازاد تولید سیب زمینی، هویچ و چغندر مواجه شده ایم که مسئله چغندر قابل حل است.

پادرهوایی سیب‌زمینی؛ ماجرای محصول جنجالی به لرستان رسید

صیادی با بیان اینکه کل سیب زمینی مازاد را نمی توانیم در سردخانه ها نگهداری کنیم چراکه ظرفیت کافی را نداریم، تصریح کرد: در این رابطه باید بخش خصوصی ورود کرده و برای صادرات سیب زمینی اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار تن سیب زمینی در استان تولید شده که ۱۰۰ هزار تن مصرف استان بوده و ۱۵۰ هزار تن از آن مازاد است، افزود: تمام محصول سیب زمینی تولید شده در شهرستان سلسله در سردخانه ها ذخیره شده است.

تشکیل کمیته برای تعیین تکلیف محصولات کشاورزی مازاد

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه با افتتاح ایستگاه پمپاژ آب فیض آباد ۶۰۰ هکتار زمین دیم آبی شد که همه کشاورزان با افتتاح این ایستگاه اقدام به کاشت سیب زمینی کردند، ادامه داد: در محور جاده بیران شهر به سمت پل هرو نیز همین اتفاق افتاده بود.

وی با بیان اینکه در آن زمان به رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کردم که آیا برنامه ریزی برای این میزان کشت سیب زمینی داریم یا خیر که اذعان شد برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است، تصریح کرد: ۱۰ روز پیش نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان را خواستم و در رابطه با این موضوع از ایشان سوال کردم که استدلال های قانع کننده ای داشتند و اذعان کردند قابلیت انبار این مقدار سیب زمینی وجود دارد.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه نگرانی هایی که در جلسه امروز مطرح شد جدی است، افزود: کمیته ای به ریاست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تشکیل و ظرف یک هفته راهکارهای لازم برای تعیین تکلیف سیب زمینی مازاد استان که واقعا نمی دانیم چه میزان است و مشکل خریداری چغندر را ارائه دهد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر,تاریخ انتشار 15 آذر 1394,کد مطلب: 2995930

www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین