پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۴۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۵
برداشت بی رویه "کنگر"،موجب کاهش رویش این گیاه دارویی در رویشگاههای طبیعی منطقه شده است.

شعار سال: از آنجاییکه گیاه ارزشمند "کنگر" از گیاهان چندساله و ریشه ای محسوب می شود،برداشت غیر اصولی آن موجب تخریب رویشگاههای طبیعی این محصول در منطقه شده است.

هنگام برداشت به دلیل استفاده از تیشه و غیره،ریشه اصلی این گیاه قطع می گردد و تا فرصت دوباره ترمیم،به دلیل برداشت مجدد و یا چرای احشام و یا انتهای فصل بارش، این گیاه از بین خواهد رفت.

"کنگر"( عربی عکوب،انگلیسی Thistle) گیاهی است خودرو با برگ‌های خاردار و ساقه‌های ضخیم شبیه به کرفس که از آن در پخت سوپ، خورش و حتی به‌صورت خام نیز استفاده می شود.

قسمت خوراکی این گیاه، انتهای دمبرگ‌های جوان آن است و در برخی منابع جوانه‌های برگ آن خوراکی است که در زیر خاک روئیده و سفید می‌شوند و اواخر زمستان و اوایل فصل بهار قبل از اینکه برگ‌های آن باز شود، به وسیله روستائیان جمع‌آوری و به بازار مصرف عرضه می‌شود.

از تمام قسمت‌های گیاه کنگر (گل، برگ، ساقه، ریشه) استفاده می‌شود. غذاهای متنوعی از آن تهیه و در تهیه ترشی هم از کنگر استفاده می‌شود. از شیرابه آن در صنایع آدامس سازی استفاده می‌شود.

طبع این گیاه گرم وخشک است . تعریق بدن را کنترل می کند،یکی از داروهای اصلی کبد چرب محسوب می شود،مغذی است و در درمان بی خوابی اثر بسیار خوبی دارد.

کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست و درضمن، مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش و کاهش کلسترول می‌شود.

صمغ بوته کنگر قى آور خوبی است و همراه آن صفرا و بلغم را خارج مى نماید. ضماد این صمغ ورمها را فرو مى نشاند.

افرادی که از اختلالات کلیوی ، سنگ مثانه و کیسه صفرا رنج می برند نباید از این گیاه مصرف کنند.مصرف آن در زمان ابتلا به سرماخوردگی نیز مضر است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ملکشاهی خبر، تاریخ انتشار: 8 فروردین 1396، کد مطلب: -:www. malekshahionline.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین