پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۱۴
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
انباشت زباله در روستاهای جرگلان به معضلی جدی برای ساکنین این مناطق تبدیل شده و چهره نامطلوبی را در انظارعمومی به نمایش گذاشته است.

شعارسال: کم توجهی برخی از اهالی روستاها در ریختن زباله و عدم توجه مسئولان روستا به ویژه دهیاران در خصوص رسیدگی به انباشت و جمع آوری زباله از سوی دیگر، چهره مناطق برخی از روستاهای بخش جرگلان را نازیبا ساخته است.

بی توجهی مردم و مسئولان به انباشت زباله

جلال فرخ یکی از اهالی روستای «کرپشلی» به خبرنگار ما می گوید : در داخل روستای کرپشلی سفلی به هر سمتی که نگاه کنید شاهد جمع شدن زباله هایی هستیم که مردم روستا بدون توجه به موضوع بهداشت و سلامت، در نقاط مختلف به زمین ریخته اند؛ اما جای تاسف است که دهیاری وشورای روستا به وضعیت موجود هیچ واکنشی نشان نمی دهند و از کنار آن به سادگی عبور می کنند.

وی می افزاید: یک سال پیش سطل زباله در نقاط مختلف روستا برای جمع آوری زباله گذاشته شد؛ اما متاسفانه حتی یک بار این زباله ها توسط مسئولین مربوطه جمع آوری و تخلیه نشد و به همین دلیل مردم زباله ها را در طبیعت و ورودی این روستا رها کرده و سبب نازیبایی چهره روستا شده اند.

خطرات بهداشتی که سلامت مردم را تهدید می کند

عسل کاملی یکی دیگر از اهالی منطقه جرگلان که ساکن روستای «گرکز» است، با انتقاد از انباشت زباله در روستا و کم توجهی مسئولان مربوطه می گوید: متاسفانه رودخانه این روستا پر از زباله هایی شده است که همه آنها توسط ساکنین حاشیه رودخانه و بعضا اهالی سایر کوچه ها به داخل رودخانه ریخته شده است.

وی با بیان اینکه مردم روستا فکر می کنند که اگر زباله ها را داخل رودخانه بریزند با آمدن سیل همه زباله ها نیز از مسیر رودخانه خارج خواهد شد، اظهار داشت: این عدم آگاهی باعث شده است تا آنها دیگر به دفن زباله فکر نکنند و منتظر بارش باران و از بین رفتن زباله ها همراه با سیل، بمانند.

کاملی تاکید کرد: مسئله این است که در روستاها مردم از آب رودخانه ها برای دام های خود استفاده کرده و همچنین کودکان روستا نیز به دلیل نبود پارک کودک و تفریحات سالم در روستاها، بیشتر در کنار رودخانه ها مشغول بازی هستند، که این امر علاوه بر به خطر افتادن بهداشت و سلامتی آنان، چهره بسیار نامطلوب و نامطبوعی را در معرض دید عموم به نمایش گذاشته است.

لزوم فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم

روستای حسن آباد یکی دیگر از روستاهای بخش جرگلان است که این روستا نیز به گفته برخی از اهالی وضعیت مشابهی مانند روستاهای «گرکز» و «کرپشلی» دارد.

ذکریا روزبه یکی از اهالی این روستا می گوید: زباله ها در زیر پل این روستا انباشته شده وکسی از مسئولان شورا و یا دهیاران به آن رسیدگی نمی‌کند.

وی یاد آور می شود که مدت ها قبل جمع آوری زباله به دستور دهیاران در روستاها جمع آوری می شد؛ اما ماههاست که دیگر به وجود زباله ها در سطح روستا و انباشت آن با همه خطراتی که دارد، اهمیت چندانی داده نمی شود.

روزبه می گوید: رها کردن زباله ها به دلیل نبود آگاهی از مضرات و خطرات انباشت زباله انجام می شود؛ که این امر نیازمند فرهنگ سازی و توجه بیشتر ساکنین روستاهاست.

بخشدار جرگلان، ضمن تأیید معضل زباله ها در بخش جرگلان گفت: از ۴۶روستای این بخش تنها تعدادی از آن ها از جمله روستای یکه سعود، کلاته ابریشم و کیلوپنجه، زباله جمع آوری می شود.

فراخوان جذب داوطلب برای جمع آوری زباله

پولاد نجاهی افزود: بخاطر این معضل در جرگلان از ٢۰ تا٣۰ این ماه فراخوان داده شد تا از بین مردم یک نفر داوطلب شود وبا استفاده از یک ماشین زباله جمع کنی که در روستای کیلوپنجه داریم، نسبت به جمع آوری زباله روستاهای این بخش اقدام کند.

وی تصریح کرد: از اول بهمن ماه جاری، برای جمع آوری زباله در روستاهای این بخش اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

نجاهی افزود: فردی که برای جمع آوری زباله داوطلب می شود بایستی با داشتن چند نفر کارگر، اقدام به جمع آوری زباله کند که حق الزحمه آنان از طریق خود مردم که برای هر خانواده ماهیانه یک هزار تومان تعیین شده است، توسط دهیاری جمع آوری و پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: درحال حاضر در شماری از روستاهای این منطقه از جمله روستای یکه سعود و کلاته ابریشم جمع آوری زباله به وسیله تراکتور و در روستای کیلوپنجه به وسیله ماشین مخصوص زباله انجام می شود.

بخشدار جرگلان با تاکید بر فرهنگ جمع آوری زباله گفت: در حال حاضر از روستای «قاولقا» تا روستای «آیر قایه» که آخرین روستای بخش جرگلان محسوب می شود، باید زباله ها جمع آوری شود.

وی تاکید کرد: همزمان با جمع آوری زباله از سطح روستاها، با همکاری آموزش و پرورش، دهیاران و دوستداران طبیعت، جمع آوری زباله از حاشیه روستا و رودخانه ها نیز انجام خواهد شد.

نجاهی از مردم بخش جرگلان و دوستداران طبیعت خواست تا در راستای تامین سلامت و بهداشت خود، از ریختن زباله در حاشیه کوچه ها و رودخانه ها خود داری و در جهت داشتن محیط و طبعتی پاک و عاری ازهرگونه آلودگی همکاری و مساعدت داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نسیم امروز، تاریخ انتشار: 19دی1395، کدخبر: 804411: WWW.nasimeemrooz.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین