پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
نارضایتی گردشگران گنبد سلطانیه از برخورد مسئولان این گنبد با گردشگران در عید نوروز سال 96 موجب شده تا شهروندان از این موضوع گله مند شوند.

شعار سال: گشت و گذار عید نوروز و مسافرت گردشگران به مناطق مختلف کشور همه ساله در عید نوروز رونق زیادی پیدا کرده و هموطنان، مناطق مختلفی از کشور را برای مسافرت انتخاب می کنند.

گنبد سلطانیه زنجان نیز یکی از مناطق مهم گردشگری استان زنجان است که همه ساله گردشگران زیادی از ایران و خارج کشور به این مکان مراجعه و از این بنای عظیم بازدید می کنند.

موضوع از این قرار است که یکی از شهروندان زنجانی با نزدیکان خود که در عید نوروز از شهر دیگر به زنجان سفر کرده بودند جهت بازدید از گنبد سلطانیه به این شهر مراجعه می کنند.

این خانواده که نزدیک به 30 نفر می شدند، پس از رسیدن به گنبد سلطانیه در حوالی ساعت 13 وارد گنبد می شوند.

محسن جعفری می گوید: پس از حدود 2 دقیقه تماشای نماهای گنبد، چند نفر از کارکنان گنبد سلطانیه، به بهانه ناهار همه گردشگران را از گنبد بیرون می کنند و در پاسخ به سوال گردشگران که چرا ما را بیرون می کنید می گویند که مسئولان گنبد به ناهار تشریف می برند و بعد از ساعت 16 دوباره در محل حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: در کل نزدیک 150 نفر بودند که از گنبد برون شدند و چند نفر اعتراض کردند که ما بلیت خریدیم و کارکنان پیشنهاد دادند که در چمن محوطه منتظر بمانند و دوباره ساعت 16 به گنید مراجعه کنند.

حال سوال اینجاست که چرا باید با گردشگرانی که بیشتر آنها نیز از شهر دیگر به گنبد سلطانیه مراجعه می کنند، باید برخورد مناسبی صورت نپذیرد؟

چرا مسئولان میراث فرهنگی و ... برنامه ای را در ایام نوروز که در همه ساعات مسافر وجود دارد، تدوین نمی کنند تا در همه ساعات این گنید باز باشد؟

با توجه به اینکه مسافرانی از شهرهای دور برای تماشای این گنبد در ایام نوروز مراجعه می کنند سزاوار است در این ایام ساعات بازدید از این گنبد افزایش پیدا کرده و یا مسئولان به صورت شیفتی در این گنبد فعالیت کنند تا مسافران علاقه بیشتری به بازدید از اماکن تاریخی شهر داشته باشند.

گنبد سلطانیه، در شهر سلطانیه در استان زنجان قرار دارد و یکی ازشاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است. این گنبد در حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول، معروف به سلطان محمد خدابنده و با تولیت و نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است. گنبد سلطانیه عظیم و بزرگ که عظمتش هرکس را به خود جذب می‌کند.

گنبد دارای ارتفاع ۴۸٫۵ و قطر دهانه ۲۵٫۵ می‌باشد که در سال ۷۰۳ (ه. ق) به دستور الجایتو (سلطان محمد خدابنده) در مدت ۱۰ سال توسط ۳۰۰۰ نفر کارگر ساخته شد.

تزیینات و نحوهٔ ساخت این مقبره در واقع نقطهٔ عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدید را در معماری به‌وجود آورده که از معماری سلجوقی منفک شده‌است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مهر زنجان، تاریخ 16 فروردین 96، کد مطلب: 4958: www.mehrezanjan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین