پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۶۵۳
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲
تلاش برای فراهم نمودن فرصت گفت و گو و مباحثه بسیار نیک و شایسته است؛ تعدادی از فعالین بلوچ چندی پیش جلساتی با موضوع ریاست جمهوری ۹۶ در بعضی از شهرهای استان برپا کرده اند،جلساتی با سبک و سیاقی و چهره ای تقریبا سنتی و مردانه ؛در این جلسات از شرایط کنونی مردم بلوچستان ایران و میزان سود و سهم مردم بلوچ در دولت روحانی سخن گفته شده است محافل این چنینی فراوانی را شاهد بوده ایم و این تازگی ندارد .

شعار سال: تلاش برای فراهم نمودن فرصت گفت و گو و مباحثه بسیار نیک و شایسته است؛ تعدادی از فعالین بلوچ چندی پیش جلساتی با موضوع ریاست جمهوری ۹۶ در بعضی از شهرهای استان برپا کرده اند،جلساتی با سبک و سیاقی و چهره ای تقریبا سنتی و مردانه ؛در این جلسات از شرایط کنونی مردم بلوچستان ایران و میزان سود و سهم مردم بلوچ در دولت روحانی سخن گفته شده است محافل این چنینی فراوانی را شاهد بوده ایم و این تازگی ندارد ؛اما این فراوانی همیشه رخ نمی دهد ،هر چند سال یکبار بدون برنامه و خروجی مدون و مستمر این جلسات برگزار می شوند و برای نسل جدید تعریف روشنفکران و کنشگران بلوچ را روز به روز سخت تر می کنند. این محافل و یا بهتر بگویم افراد و مشایخ این محافل در طول سالهایی که بر خودشان و مردم بلوچ گذشته است فعالیتی مستمر برای پیگیری حقوق مردم بلوچ انجام نداده اند.

دو سال از ربودن و کشته شدن چندین صیاد بلوچ توسط دزدان کشوری بیگانه می گذرد و تعداد اندکی از این صیادین زیر شکنجه زنده باقی مانده اند و هیچ اجماعی برای نجاتشان و شنیده شدن صدایشان از طریق روشنفکران و کنشگران بلوچ به طور گسترده و موثر صورت نگرفت.
قاچاق سوخت تنها منبع در آمد هزاران بلوچ بلوچستان است و برای ادامه ی زندگی سخت خود مجبورند سخت ترین خطر ها را به جان بخرند چرا که در این خطه تا تحقق واژه ی عدالت اجتماعی فاصله ای بسیار زیاد است، روشنفکران و کنشگران و سهم خواهان بلوچ باز هم با رخوت و سکوت برنامه ای منسجم و روشن برای پیگیری حقوق شهروندی مردم بلوچ ارایه نکردند‌.
مشکلات فراوان مردم بلوچ ،نابرابری ها،نارسایی جامعه ی مدنی قدمت دیرینه ای دارد اما قدمت فعالیت هایی که کنشگران بلوچ برای آنچه که از آن به عنوان سهم خواهی یاد می کنند چقدر است؟
تاکید بر واژه ی "بلوچ"و دردها و مصائب و سهم هایشان آن هم در بزنگاه های سیاسی و محفل برپا کردن و مدعی استیفای مردم بلوچ بودن آیا یک شعار فانتزی است یا یک گام برای تحقق توسعه بلوچستان ؟
آیا با تقلیل سهم و حق مردم بلوچ به یک استاندار یا مقام ارشد بلوچ زخم های این سرزمین التیام می یابد؟
با محوریت انتخابات ریاست جمهوری پیش رو محفل برپا کردن و بررسی مطالبات و سهم مردم بلوچ از مدیریت های سیاسی ،از آنجهت که موجب تضارب آراست نیک است و مغتنم
اما اگر صرفا با همین موضوع یک ماه مانده به انتخابات این محافل برپا شود و مطالبات بلوچ ایرانی که باید براساس قانون از حقوق شهروندی برخورددار شود تبدیل به فریاد زدن مطالبات قومی و چند میز و پست شود ،هیچ چشم اندازی روشن برای نسل جدید نخواهد داشت.
مردم بلوچستان همانند دیگر مردم کشور تفکر سیاسی و اعتقادد خودشان را دارند؛ اینکه صرفا بر اساس بده بستان سیاسی جهت گیری داشته باشند توهینیست به شعور جوانان و مردم بلوچ!
جوانان و مردم بلوچ همراهی و همگرایی بیشتری با جریان اصلاحات داشته و دارند، این امر انکار شدنی نیست.
هر چند به افرادی که تفکرات اصولگرایانه هم داشته اند باید احترام گذاشت .
اما مهم این است که مردم بلوچ هویت سیاسی خود را دارند و صرفا بر اساس منافع مقطعی تصمیم گیری نمی کنند بلکه با اکثریت مردم سراسر کشور همراه و همگامند.
استمرار و تلاش برای توسعه ی پایدار استان سیستان و بلوچستان نیازمند تلاش مستمر و همه جانبه ی نخبگان و مردم برای احقاق حقوق و مطالباتشان است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ندای زاهدان، تاریخ 16 فروردین 96، کد مطلب: 13672: www.nedayezahedan.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین