پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۷۳۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
تجارت چمدانی به واردات و صادرات کالا که در حجم محدود بوسیله مسافران با توجه به مقررات گمرکی کالاهای همراه مسافر صورت می گیرد، تجارت چمدانی گفته می شود.

شعار سال: این روزها در بیشتر مناطق مرزی کشور حرف از تجارتی است که سالهاست پا به عرصه گذاشته،تجارتی که با نام تجارت چمدانی شناخته می شود قانونی بودن این نوع تجارت در بیشتر کشورهای جهان در قالب مقررات مربوط به مسافران صورت می‌گیرد و در قوانین و مقررات کشور‌ها از جمله قوانین جمهوری اسلامی ایران، سرفصلی با عنوان «قوانین و مقررات تجارت چمدانی» وجود ندارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، آنچه با نام تجارت چمدانی شناخته شده است، بیشتر یک موضوع خودجوش و زاییده بحران اقتصادی یک جامعه و عدم وجود نظم و انضباط بازرگانی است. البته بعضی از کشورهای مشترک‌المنافع جهان برای گسترش روابط تجاری خود با تسهیل مقررات واردات و صادرات کالا‌های مسافری به ‌نوعی این نوع تجارت را به رسمیت شناخته‌اند.

در همین رابطه کمال سعادتی در گفت و گو با خبرنگار دادمردان، اظهار داشت: تجارت چمدانی به واردات و صادرات کالا که در حجم محدود بوسیله مسافران با توجه به مقررات گمرکی کالاهای همراه مسافر صورت می گیرد، تجارت چمدانی گفته می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه این نوع تجارن منافع و مضراتی را نیز به همراه دارد، ادامه داد: از منافع این نوع تجارت از طرفی یاعث افزایش صادرات و ورود ارز به کشور و بهبود بخشی به تراز تجاری می شود و از طرفی منجر به بازاریابی برای کالاهای تولیدی داخلی می شود. حتی میتوان گفت این نوع تجارت به نوبه خود منجر به افزایش اشتغال نیز می شود.

وی در رابطه به مضراتی این نوع تجارت بیان کرد: مهم ترین ضرری که واردات تجارت چمدانی ایجاد می کند، ضربه ای است که به تولید داخلی از طریق کاهش رقابت کالاهای تولیدی داخل با کالاهایی که از طریق تجارت چمدانی وارد شده اند و مشمول تعرفه گمرکی نبوده اند، وارد می شود. افزایش این نوع واردات باعث می شود تقاضا برای کالاهای تولیدی داخل کاهش یافته و تولید کننده با ظرفیت های خالی به تولید ادامه دهد که منجر به کاهش اشتغال و تولید خواهد شد.

وی در نتیجه گفت:در صورتی تجارت چمدانی می تواند منجر به توسعه اقتصادی شود که، صادراتی که از این طریق صورت می گیرد از واردات آن بیشتر بوده و واردات منجر به کاهش اشتغال و تولید نشود.

سعادتی در ادامه مشکل اصلی تجارت چمدانی را واردات عنوان کرد و افزود: با توجه به این که تعداد افراد زیاد و میزان کالاهایی که وارد می شود جزئی است کنترل بسیار سخت می شود اما می توان با شناسایی کالاهای (صنعت های) تولیدی آسیب پذیر داخلی، بر کالاهای مشابه خارجی آن ها بدون توجه به میزان و حجم واردات چمدانی آن ها تعرفه گمرکی در نظر بگیریم.

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: در صورتی که صادرات صورت گرفته در این نوع تجارت از واردات بیشتر باشد و واردات منجر به کاهش اشتغال و تولید نشود میتوان گفت این نوع تجارت مخالف منویات رهبری نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی دادمردان، تاریخ انتشار: 10 فروردین 1396، کد مطلب: ۴۲۷۵۳۷: www. dadmardan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
0
0
چندتا تجارت داریم. چمدانی، ته لنچی، کول بری و ....
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین