پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳
مشکل احداث باغ‌شهرهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی با وجود تدابیر و هشدارهای گاه و بی‌گاه مسئولان شاید تمایلی به حل شدن ندارد و گاه و بی‌گاه به عنوان زخمی کهنه دهان باز می کند.

شعار سال: احداث باغ شهرهای در مناطق مختلف در کشور همواره یکی از معضلات محسوب میشود که به تبع آن در استان زنجان نیز این معضل وجود دارد و علیرغم فعالیتهای انجام شده در این زمینه هنوز هم باغ شهرها به قوت خود باقی هستند.

سوء استفاده برخی از افراد موجب شده تا اراضی کشاورزی مورد طمع این افراد قرار گرفته و اراضی کشاورزی با تغییر کاربری مواجه شود.

افراد سود جو در برخی از مناطق حتی به فروش باغ شهرها اقدام کرده و سودهای بیشماری را از این طریق به جیب زدهاند، اما متاسفانه احداث این باغ شهرها در اراضی کشاورزی یکی از معضلاتی است که موجب از بین رفتن این زمین‏های کشاورزی شده و مشکلاتی را در این زمینه به وجود آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این زمینه معتقد است، کاربریهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی یکی از معضلاتی است که سازمان جهاد کشاورزی به مقابله با آن میپردازد.

حسین جعفری با بیان اینکه مقابله با توسعه باغ‌ شهرها و تغییر کاربری‌های غیر مجاز در اراضی کشاورزی در سال جاری با شدت بیشتری دنبال شده است، گفت: توسعه ساخت ‌و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی نگران‏کننده‌ است.

وی با اشاره به اینکه این سازمان 50 باغ‌ شهر غیر مجاز را در استان شناسایی کرده است، یادآور شد: بیش از 2 هزار هکتار از اراضی استان توسط سودجویان اشغال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به برخورد قضایی و قانونی با 17 مورد از باغ‌ شهرها و ساخت و سازهای غیر مجاز در زنجان، گفت: رفع تداخلات اراضی ملی و مستثنیات و مکانیزه کردن پرونده‌ها از اقدامات انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه طبق بررسی‌های سال‌های اخیر سالانه حدود 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در اثر ساخت و سازهای غیر مجاز از بین می‌رود، تصریح کرد: اراضی کشاورزی دستخوش تغییر کاربری در استان شده است.

فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان نیز با اشاره به مشکل تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آن به باغ شهرها از همت ویژه پلیس برای مقابله با این معضل خبر داد و گفت: با عاملان ساخت و سازهای این باغ شهر‌ها زنجان برخورد می‌شود.

سردار صالحی از غیر قانونی بودن خرید و فروش باغ شهر‌ها در زنجان خبر داد و گفت:چنین معاملاتی غیر قانونی بوده و مردم باید نسبت به این امر آگاهی داشته باشند.

وی بر ضرورت هوشیاری مردم در قبال خرید زمینهای فاقد سند تاکید کرد و گفت: این زمینها مشکلات بسیاری را بر خریداران به وجود میآورد.

فرمانده نیروی انتظامی استان زنجان با بیان اینکه تخریب باغ شهر‌ها با همکاری دستگاههای ذیربط در استان انجام میشود، تصریح کرد: براساس قانون باید باغ شهرهایی که ساخت‌و ساز غیرقانونی دارند با صدور مجوز دستگاه قضا تخریب شوند.

گفتنی است، باغ شهرهای غیر مجازی که در زنجان با توجه به اخطاری که دستگاه قضا داده بود در مهلت قانونی 10 روز اقدام به تغییر کاربری نکردند، تخریب شدند.

همچنین سازمان جهاد کشاورزی نظارت محسوس و نامحسوس از باغ شهرها دارد و در صورت مشاهده موردی مجوز تخریب را صادر میکند.

البته دستگاههای اجرایی از مردم نیز انتظار دارند در صورت مشاهده تخلف در این زمینه اطلاعرسانی لازم را انجام دهند.

با نگاهی به اطراف شهر زنجان میتوان تعداد باغ شهرهای غیر مجازی که احداث شده است را به خوبی مشاهده کرد.

در غیبت دستگاه‏های اجرایی مرتبط این باغ شهرها علم شده و در حال حاضر سازمانهای مرتبط به دنبال تخریب این باغ شهرها هستند که البته به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان این موضوع نیازمند زمان بیشتری دارد.

تاکنون برای 50 باغ شهر بدون مجوز حکم تخریب صادر شده است و باغ شهر فردوس سبز با 42 هکتار توسط مأموران انتظامی و نماینده دادگستری تخریب شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سايت خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 27 آذر 1394، کد مطلب: 13940926000093 : www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین