پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۲۶۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
شطرنج همدان که این روزها در تدارک برگزاری مسابقات بین‌المللی جام اوپن ابن سیناست، در فضای مجازی با حاشیه‌ای جالب توجه مواجه شده است.

شعار سال: شطرنج همدان این روزها یکی از فعال‌ترین رشته‌های ورزشی است و بی سر و صدا مهره‌های خود را حرکت می‌دهد. شطرنج با ریاست احمد علی‌بابایی به یکی از پرکارترین و در عین حال بی حاشیه‌ترین ورزش‌های همدان بدل شده و شهریورماه امسال برای سومین دوره متوالی، یکی از معتبرترین رویدادهای بین‌المللی ورزش استان همدان را میزبانی خواهد کرد.

جام اوپن ابن‌سینا که حالا در کنار رویدادهایی چون جام خزر، به یکی از مسابقات بین‌المللی شطرنج کشور تبدیل شده و برای فدراسیون نیز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، شهریورماه امسال برای چندمین دوره متوالی به همت هیات شطرنج همدان برگزار خواهد شد و تمام تمرکز هیات، این روزها معطوف به برگزاری این جام معتبر است، نکته مهم‌تر اینکه قبل از این رویداد، مسابقات قهرمانی بلیتس کشور هم به میزبانی همدان برگزار خواهد شد تا هیات شطرنج مادستان، روزهای پرترافیکی را تجربه کند.

با این حال دو روز پیش و درست در ایامی که هیات شطرنج در گیر و دار برگزاری جلسات متعدد پیرامون جام ابن‌سینا با مسئولان از استانداری گرفته تا دستگاه ورزش بودند، حاشیه‌ای جالب توجه در فضای مجازی شکل گرفت و هیات کم‌حاشیه شطرنج را با چالشی عجیب مواجه کرد.

ماجرا از این قرار بود که خبری در فضای مجازی دست به دست شد مبنی بر اینکه هیات شطرنج استان همدان از مبالغ دریافتی از بازیکنان به عنوان ورودی مسابقات، رقمی در حدود 130 میلیون تومان به جیب می‌زند و با این گونه درآمدزایی، دیگر نیازی به دیگر منابع مالی از جمله اعتبارات استانی نیست. این خبر درست در روزهایی دهان به دهان شد که یک پای رئیس هیات شطرنج همدان برای برطرف کردن مشکلات مالی این جام معتبر، استانداری همدان بود تا موافقت مسئولان ارشد استان را جلب کند.

*سایت فدراسیون و تکذیب شایعات

جام اوپن ابن‌سینا حالا به یکی از رویدادهای معتبر کشورمان تبدیل شده و نگاه فدراسیون‌نشینان به این جام، خارج از نوبت و ویژه‌تر از هر زمانی شده است، کار به جایی رسیده که فدراسیون خود دست به کار می‌شود و قوانین حاکم بر مسابقات، جدول زمان‌بندی بازی‌ها و سایر مسائل مربوط به برگزاری جام را روی خروجی سایت خود قرار می‌دهد. بی آنکه درخواستی از جانب همدانی‌ها دریافت کرده باشد.

نکته مهم اینکه سایت فدراسیون در اطلاعیه خود در خصوص جام ابن سینا، به نکاتی اشاره کرده که کاملا مغایر با خبری است که در فضای مجازی منتشر شده بود.

فدراسیون به این موضوع اشاره کرده که اساتید بزرگ و بین‌المللی و دارندگان ریتینگ بالای 2400 از پرداخت ورودی معاف هستند. ورودی برای سایر نفرات جدول‌ها نیز 130 هزار تومان است. نکته جالب اینکه هزینه اسکان، تغذیه و ... اساتید بزرگ نیز بر عهده خود هیات شطرنج همدان است؛ اما در فضای مجازی این گونه خبر روی خروجی کانال‌ها قرار گرفته بود که ورودی برای هر نفر یک‌میلیون و 300 هزار تومان است و اگر 100 نفر در این رویداد حاضر شوند، با یک حساب سر انگشتی رقمی در حدود 130 میلیون تومان به حساب هیات واریز می‌شود!

*همدان سر کیسه را هم باید شل کند!

نکته مهم‌تر اما این است که هیات شطرنج همدان باید برای حضور شطرنج‌بازان مطرح خارجی سر کیسه را شل کرده و در ازای حضورشان در این رویداد، پول هنگفتی به حسابشان واریز کند.

سال گذشته هیات شطرنج استان همدان مبلغ 2500 دلار به الکسی شیروف، استاد بزرگ لتونیایی‌الاصل اسپانیا که اتفاقا قهرمان جام ابن‌سینا هم شد، پرداخت کرد؛ چندی پیش هم گیلانی‌ها، به "کارپوف" قهرمان چندین دوره جهان مبلغی حدود 40 میلیون تومان پرداخت کردند تا با حضور خود در جام خزر، وزن مسابقات را بالاتر ببرد. بنابراین نه تنها این نفرات از پرداخت ورودی معاف هستند، بلکه برای حضورشان، میزبان باید نازشان را هم کشیده و پول به جیبشان تزریق کند. اما بدون تردید حضورشان کیفیت مسابقات را بالا می‌برد.

ثمره میزبانی همدان از جام ابن سینا و حضور نفراتی چون شیروف و اخسان قائم مقامی در این رویداد، اضافه شدن شطرنج‌بازان همدانی ریتینگ بالای 2 هزار است که این موضوع را باید به فال نیک گرفت.

*کار خوب هیات شطرنج همدان

هستند برخی هیات‌های ورزشی همدان که برای اعزام تیم‌های خود به تورنمنت‌های خارجی بی‌کیفیت عجله و هزینه‌های گزافی را هم متحمل می‌شوند. اما شطرنج حرکت وارونه‌ای را در پیش گرفته و اتفاقا جواب مثبتی هم گرفته است.

این هیات به جای اعزام شطرنج‌بازان خود به رویدادهای خارجی، اساتید بزرگ را با هزینه‌هایی کمتر به همدان فرا می‌خواند تا به قول اهالی کشتی، تن مغز متفکرهای همدان به تن خارجی‌ها بخورد و تجربه‌هایشان بیشتر شود.

از سویی برگزاری کلاس‌های آموزشی با تدریس احسان قائم‌مقامی استاد بزرگ کشورمان یکی دیگر از برنامه‌های مهم هیات شطرنج همدان در چند سال اخیر بوده و حالا استقبال از کلاس‌های آموزشی این رشته ورزشی بیش از هر زمانی شده است.

قطع به یقین برگزاری جام ابن سینا هم که حالا دیگر به یک عادت تبدیل شده در این موضوع تاثیر مهمی خواهد داشت و به زودی باید شاهد این باشیم که شطرنج همدان به یکی از قطب‌های اصلی کشور تبدیل خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 23 خرداد 1396، کد مطلب:13960322001692 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مژده
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
معلومه دیگه..شابعه رو انداختن سر زبونا تا بودجه بهش ندن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
بسیاری از این هزینه هایی که برای حضور استادان بزرگ شطرنج انجام میدهیم نفعی برای این ورزش در سطح استان و ملی ندارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین