پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به ظرفیت‌ بالای معدنی استان و لزوم بهره‌برداری مناسب از آن، گفت: مجموع ظرفیت قطعی طلای شناخته شده در کردستان ۳۶تن است.

شعار سال: محمد دره وزمیبا اشاره به ظرفیت های بالای معدنی در استان کردستان و لزوم برنامه ریزی برای بهره برداری از این ظرفیت، بیان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یکی از برنامه های اصلی خود را بر روی بهره برداری از ظرفیت های حوزه معدن قرار داده است.

وی با اشاره به هدر رفتن ظرفیت های بالای معدنی در استان کردستان، یادآور شد: انتظار می رود که با جلب مشارکت بخش خصوصی و همچنین سرمایه گذاری های دولت هر چه سریعتر شاهد بهره برداری از این ظرفیت معدنی در راستای کمک به توسعه و پیشرفت استان کردستان باشیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به شناسایی میزان طلای این استان، بیان کرد: مجموع طلای قطعی شناخته شده استان کردستان ۳۶ تن است که این میزان مربوط به معادن طلای شهرستان های قروه و سقز است.

وی بیان کرد: در حال حاضر کارخانه استحصال طلای ساریگونی در شهرستان قروه به بهره برداری رسیده است و این طرح طی روزهای آینده توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت رسمی افتتاح می شود.

دره وزمی با بیان اینکه در حال حاضر اقداماتی برای استحصال معدن طلای سقز توسط شرکت توسعه طلای کردستان وابسته به سازمان تامین اجتماعی در حال انجام است، یادآور شد: امیدواریم تا دو سال آینده کارخانه استحصال طلای سقز نیز به بهره برداری برسد تا بتوانیم از این ظرفیت نیز در راستای کمک به توسعه این استان بهره برداری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به دیگر توانمندی های کردستان در بخش معدن اشاره کرد و ضمن اشاره به شناسایی ۱۸ گونه ماده معدنی، بیان کرد: تا کنون ۳۵۷ پروانه بهره برداری در بخش معدن برای متقاضیان در استان کردستان صادر شده است.

دره وزمی با اشاره به اینکه در حال حاضر از معادن موجود در استان ۱۶۴معدن فعال و تعدادی هم در حال تجهیز است، ادامه داد: معادن غیر فعال بیشتر سنگ لاشه هستند که متاسفانه به دلیل رکود حاکم بر فعالیت های ساختمانی و عمرانی غیر فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه شن و ماسه، انواع سنگ های تزئینی از جمله چینی، کریستال، تراورتن، گرانیت، مرمر، سیلیس، باریت، فلدسپات، سنگ آهن و طلا، مواد معدنی شناخته شده در استان کردستان هستند، اظهار داشت: سنگ تزئینی مرمر کردستان از بهترین سنگ های دنیا است و خوشبختانه مشتریان زیادی نیز در بازار مصرف دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان میزان ذخیره قطعی معادن موجود در کردستان را ۶۰۰ میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: میزان استخراج اسمی معادن استان سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن است.

دره وزمی سنگ آهن را یکی دیگر از مواد معدنی قابل توجه در کردستان دانست و اعلام کرد: در حال حاضر در تمام نقاط و شهرهای کردستان سنگ آهن داریم و بیشترین ذخایر شناخته شده این ماده معدنی مربوط به شهرستان های بیجار، قروه و سقز است.

وی از ذخیره قطعی ۸۰ میلیون تن سنگ آهن در کردستان خبر داد و گفت: یکی از مشکلات در مورد این ماده معدنی عرضه آن به صورت خام به بازار از ابتدای بهره برداری از معادن سنگ آهن در استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه خام فروشی مواد معدنی هم به ضرر منافع ملی است و هم میزان ارزش افزوده و اشتغالزایی آن پایین است، افزود: احداث صنایع معدنی جهت فرآوری معدنی و پرهیز از خام فروشی از جمله برنامه های در دست اقدام است و در همین راستا اقدامات و برنامه های نیز در دستور کار قرار گرفته و دنبال می شود.

دره وزمی با تاکید بر اینکه سازمان تمام توان خود را برای احداث صنایع معدنی و جلوگیری از خام فروشی در استان به کار می گیرد، عنوان کرد: در همین راستا شرکتی با مشارکت سازمان ایمیدرو و هلدینگ های وابسته به کمیته امداد و ستاد اجرایی حضرت امام(ره) به نام توسعه معادن و صنایع معدنی کردستان تشکیل شده است.

وی با اشاره به موثر واقع شدن فعالیت این شرکت بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در استان اضافه کرد: امیدواریم با فعالیت این شرکت در کردستان و سرمایه گذاری سهامداران امکان فرآوری معادن در استان به ویژه سنگ آهن و تشکیل زنجیره فولاد در استان فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: تا کنون در استان جوازهای تاسیس فرآوری سنگ آهن در قالب کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی برای بهره برداران و سرمایه گذاران بخش خصوصی صادر شده که کار اجرایی تعدادی از آنها نیز شروع شده است.

دره وزمی یکی دیگر از اقدامات سازمان در بخش معدن را شناسایی ظرفیت های ناشناخته معدنی استان عنوان کرد و افزود: برای شناخت این ظرفیت ها نیاز به مطالعات اکتشافی در پهنه های مختلف استان است.

وی بیان کرد: در راستای شناسایی ظرفیت های معدنی استان هم اکنون ۳ پهنه در شهرستان های سقز، بیجار و قروه به مساحت ۸ هزار کیلومتر مربع توسط سازمان زمین شناسی ایران و سازمان ایمیدرو در دست مطالعه و بررسی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرد: امیدواریم با انجام مطالعات و عملیات ژئوفیزیک هوایی گونه های ناشناخته معدنی به میزان قابل توجه به دست آید تا زمینه احداث صنایع معدنی بزرگ در استان کردستان بیش از پیش فراهم شود.

وی در پایان عنوان کرد: بدون شک بهره برداری از ظرفیت های معدنی استان کردستان و جلوگیری از خام فروشی آنها می تواند بهترین امکان در راستای ایجاد فرصت های شغلی و همچنین کاهش بیکاری در کردستان باشد و در همین راستا یک عزم جمعی در استان وجود دارد تا این مهم به بهترین شکل ممکن اجرایی و عملیاتی شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار 1 دي 1394 ، کد مطلب3006394: www. mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین