پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
روزنامه جام جم در شماره چهارشنبه دوم دی در یادداشتی به قلم امیر دبیری مهر پژوهشگر و استاد دانشگاه می نویسد: رسانه ها غیر از کارکردهای عمومی خود یعنی اطلاع رسانی، نظارت عمومی، آموزش و سرگرمی برای مخاطبان، در فصل انتخابات کارکردهای نوینی پیدا می کنند که توجه به آنها می تواند به جلب اعتماد عمومی، رونق فضای انتخاباتی، افزایش مشارکت سیاسی شهروندان و در نهایت بهبود زندگی مردم منجر شود.

شعارسال : در این یادداشت می خوانیم: این کارکردها در همه گونه رسانه ای قابل اجراست و طبیعتا در رسانه های موثرتر مانند رادیو و تلویزیون می تواند موثرتر باشد. در این نوشتار صرفا به هشت مورد از آنها اجمالا اشاره می کنم.

1ـ ایجاد و افزایش مشارکت سیاسی:

رسانه ها با رونق به گفتمان انتخاباتی، فضای کشور و حیات روزمره را به سوی یک رویداد مهم سیاسی سوق می دهند و توجه شهروندان را به یک فرآیند سرنوشت ساز جلب می کنند که نقطه کانونی آن روز رای گیری است. از آنجا که نظام جمهوری اسلامی، نظامی مبتنی بر مردم سالاری دینی است و همه ارکان آن ـ مستقیم و غیرمستقیم ـ متکی بر آرای مردم است پدیده انتخابات در واقع یک رفراندوم عمومی و بیعت مجدد آحاد ملت با نظام سیاسی است و هرچه میزان مشارکت مردم در اصل انتخابات بالاتر باشد پشتوانه مردمی نظام برای خدمتگزاری بیشتر و مستحکم تر خواهد شد. در نتیجه اقدامات گوناگون رسانه ای که بر شور انتخاباتی بیفزاید فی نفسه ارزشمند و در عین حال کارکردی راهبردی است و باید شیوه های نو را برای تحقق این مهم آزمود.
2ـ فضاسازی برای نقد سالم و سازنده:

فصل انتخابات فرصت ارزشمندی و کم نظیری برای نقد و ارزیابی عالمانه و سازنده و سالم مسئولان و دست اندرکاران و نهادها و سیاست ها و تصمیم هاست. نقد منصفانه در رسانه ها موجب جلب اعتماد بیشتر مردم شده و زمینه انتخاب بهتر و عقلانی تر را فراهم می سازد.

3ـ ارائه کارنامه عملکرد:

رسانه ها در فصل انتخابات به مثابه ناظر فضای عمومی کشور به نمایندگی از افکار عمومی باید از همه نهادها و مسئولان مطالبه عملکرد کنند و با رویکرد کارشناسی کارنامه آنها را پیش روی مردم قرار دهند. مثلا در انتخابات ریاست جمهوری قوه مجریه در معرض کارنامه خواهی قرار می گیرد و در انتخابات پارلمانی این مجلس و نمایندگان هستند که باید توسط رسانه ها مورد سوال قرار گیرد که در چهار سال چه خدمتی را به موکلان خود یعنی شهروندان ارائه داده اند. این مطالبه گری نیز باید در چارچوب قانون باشد برای نمونه مجلس شورای اسلامی دوره نهم باید در سه حوزه قانونگذاری، نظارت و ایفای نقش حاکمیتی خود به مردم گزارش کار ارائه دهد.

4ـ طرح مطالبات منطقی مردم:

فصل انتخابات زمان مناسبی برای طرح مطالبات و خواسته های شهروندان است تا هم مردم شوق بیشتری برای مشارکت سیاسی پیدا کنند و هم متولیان امر با درک صحیح تر و دقیق تر از خواسته های ملت خود را با این مطالبات تنظیم نموده و بر آن مدار حرکت کنند.

5 ـ آسیب شناسی عقلانی و تخصصی نهادها: رسانه ها در فصل انتخابات می توانند با کنار نهادن محافظه کاری های مرسوم فضای آسیب شناسی نهادها و دستگاه های کشور را با اهدافی سازنده و روشی علمی و تخصصی فراهم سازند و با مشارکت صاحب نظران و نخبگان و خبرگان امکان اصلاح نهادینه امور را فراهم سازند. سوژه های نقد هم با سعه صدر و تسامح پذیرای نقدهای رسانه ای بوده و این فضای گرم و جذاب را مسدود نسازند.

6 ـ نخبه شناسی: رسانه ها در فصل انتخابات می توانند با شناسایی نخبگان در حوزه های مختلف و شناساندن آنها به افکار عمومی در بهره گیری کشور از سرمایه های ارزشمند ملی نقش بسیار مهمی ایفا کنند. نخبگان و خبرگان در حوزه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و... نباید در حاشیه ها بمانند و جامعه از ظرفیت بالای آنها بی نصیب بماند و این مهم عمدتا به عهده رسانه هاست. در شناسایی و شناساندن نخبگان نیز باید تنگ نظری های حزبی و جناحی و گاه حسادت و بدبینی و سوءظن را کنار گذاشت و در چارچوب اهداف عالیه کشور و نظام و انقلاب عمل کرد.

7ـ ارائه راهکار برای تنگناها و مشکلات: فصل انتخابات این فرصت مناسب را برای رسانه ها ایجاد می کند که راهکارهای مناسب و موثر را از زبان کارشناسان و خبرگان در حوزه های مختلف برای مشکلات ریز و درشت جامعه طرح و گفتمان مشکل گشایی و حل مساله را در جامعه رونق بخشد.

8 ـ امیدآفرینی و اعتمادسازی: کارکردها و کارویژه های مذکور همگی مقید به کارکرد امیدآفرینی هستند. رسانه ها در فصل انتخابات هر اقدامی را طراحی و اجرا می کنند اعم از انتقاد و مطالبه گری و.. باید توجه داشته باشند مرز و چارچوب این راهکار اعتمادآفرینی در مردم نسبت به نظام و انقلاب و ایجاد امید در جامعه و مردم بویژه نسل جوان نسبت به آینده کشور است. فراموش نکنیم امروز هجمه اصلی دشمنان دانا و پیامد عمل برخی دوستان نادان در کشور کاهش امید شهروندان به آینده است. انتخابات فرصت مناسبی است که خون امید در رگ های جامعه جاری شود و شهروندان با عقلانیت سیاسی و واقع بینی ضمن مشارکت سیاسی بالا در انتخابات زمینه مشارکت اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی خود را در فصل پسا انتخابات فراهم کنند و با عزم و همت بالا گام به گام هزار راه نرفته سازندگی و پیشرفت ایران عزیز را طی کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار چهارشنبه 02 دی 1394 ، کد مطلب (5064806)81890502 : www.Irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین