پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
از طرفی ایران بنا به تأیید همه سازمان ها و نهادهای بین المللی مسئول نظارت بر اجرای برجام از جمله سازمان بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود در این توافق پایبند بوده و آن ها را اجرا کرده است. در ارتباط با پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ هم همان طور که وزیر امور خارجه کشورمان گفته، « ایران سلاح هسته ای تولید نمی کند و نخواهد کرد؛ بنابراین اصولاً نمی تواند چیزی تولید کند که برای حمل آنها (سلاح هسته ای) طراحی شده باشد.»

شعارسال: ایران یک هفته پس از تصویب تحریم های جدید آمریکا علیه کشورمان که به موجب آن برخی افراد و شرکت ها تحت تحریم های جدید از سوی وزارت خزانه داری آمریکا قرار گرفتند ، نسبت به افتتاح پایگاه ملی فضایی خود که به نام بنیانگذار جمهوری اسلامی یعنی «امام خمینی (ره)» است اقدام کرد تا این همزمانی، خواسته یا ناخواسته پاسخی باشد، به تحریم های جدید آمریکایی های علیه کشورمان.

به گزارش «تابناک»، آمریکایی ها در اقدامی خلاف روح برجام، نسبت به اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کردند؛ موضوعی که به نظر می آید برای افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و بنا به گفته «باب کورکر»، رئیس شورای روابط خارجی سنای آمریکا، آنها به دلیل اینکه از برهم زدن یک جانبه برجام متضرر خواهند شد، در تلاش ا ند تا با اقدامات خود ایران را به برهم زدن توافق هسته ای وادار کنند.

پرتاب سیمرغ پس از اعمال تحریم ها

‌اما ایران پس از اعتراض به اعمال تحریم های جدید آمریکا و در فاصله یک هفته پس از این مسأله، پایگاه ملی فضایی امام خمینی (ره) را با پرتاب آزمایشی و موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر سیمرغ به فضا به‌طور رسمی افتتاح کرد؛ موضوعی که خواسته یا ناخواسته پاسخ محکم و خوبی به اقدام اخیر آمریکایی ها بود و از واکنش های مقامات آمریکایی به این مسأله می توان دریافت که چه اقدام مهمی صورت گرفته است.

این پایگاه که نخستین پایگاه سکوی ثابت جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، همه مراحل آماده‌سازی، پرتاب، کنترل و هدایت ماهواره‌برها را به‌ عهده دارد.

رئیس جمهوری در پست اینستاگرامی خود نوشت: افزایش توانمندی کشور در علوم مختلف موجب اقتدار و عزت ایران اسلامی است. امروز علم و تکنولوژی فضایی برای ما بسیار حائز اهمیت است و هرچه توانمندی و قدرت ما در علوم مختلف بیشتر شود، اقتدار و عزت ما ارتقا خواهد یافت.

«حسن روحانی» گفته: ‌در پسابرجام، فرصت لازم به دست آمده تا هم از تجربه دیگران استفاده کنیم و هم بتوانیم با اراده و کوشش مضاعف متخصصان و دانشمندان خودمان دستاوردهای بیشتری که باعث بروز و توسعه ملی می‌شود، داشته باشیم.



وقتی دیپلماسی دولت‌های متخاصم را آچمز می‌کند!

پایگاه فضایی امام خمینی (ره) در فاز نهایی قادر است همه نیازهای کشور در مدار پایین کره زمین (مدار LEO) را پوشش دهد. ماهواره‌بر سیمرغ نیز می تواند ماهواره‌هایی تا وزن 250 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد.

رد ادعای ناهمخوانی با قطعنامه 2231

پس از افتتاح پایگاه ملی فضایی ایران و پرتاب موشک ماهواره بر توسط جمهوری اسلامی، «آمریکا، انگلیس ،فرانسه و آلمان» آزمایش موشک ماهواره‌بر ایران را محکوم کردند و آن را با قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد «ناهمخوان» دانستند؛ موضوعی که بلافاصله از سوی وزیر امور خارجه کشورمان و سخنگوی دستگاه دیپلماسی رد شد.

در بیانیه این چهار کشور آمده است: «ایران با پرتاب جدید ماهواره‌بر سیمرغ در ۲۷ جولای، یک بار دیگر فعالیتی را به نمایش گذاشته که با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم.»

«این قطعنامه از ایران می‌خواهد تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای، از جمله شلیک هر گونه موشک با استفاده از فناوری‌های مربوط به این پرتاب، صورت ندهد.» آمریکا و سه کشور تروئیکای اروپا ادعا کرده‌اند: «وسیله‌های ماهواره‌بر از فناوری‌هایی که بسیار با فناوری‌های توسعه موشک‌های بالستیک مرتبط هستند استفاده می‌کند.»

دست برتر جمهوری اسلامی در ماجرا

پاسخ هوشمندانه «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه کشورمان به این ادعا و سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نشان داد که جمهوری اسلامی ایران درباره این مسأله دست برتر را دارد و اینجاست که مذاکره و در پیش گرفتن آداب دیپلماتیک تا چه اندازه در بزنگاه ها به کار می آید. وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «درباره هر کلمه برجام با دقت مذاکره شده است. ایران موشک هایی تولید نمی کند که برای توانایی حمل سلاح هسته ای طراحی شده باشند.»

ظریف خطاب به آنهایی که مدعی شده اند «پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ با قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است و طبق این قطعنامه ایران نباید هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی‌شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای، از جمله شلیک هر گونه موشک با استفاده از فناوری‌هایی مربوط به این پرتاب، صورت دهد»، تأکید کرده است: «ایران سلاح هسته ای تولید نمی کند و نخواهد کرد؛ بنابراین اصولاً نمی تواند چیزی تولید کند که برای حمل آنها (سلاح هسته ای) طراحی شده باشد.»

البته این پاسخ وزیر امور خارجه، پاسخی به اظهارات مداخله جویانه «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل است که مدعی شده بود: « نقض تعهدات ایران در قبال مسأله موشکی بیانگر این است که نمی‌توان به این کشور اعتماد کرد. شلیک اخیر نیز همین موضوع را بار دیگر نشان داد» و همچنین لفاظی های «هیتر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود: «ما این اقدام (پرتاب موشک ماهواره بر ایرانی سیمرغ) را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل می دانیم؛ هرچند «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه با تقبیح اظهارات همتایش در وزارت خارجه آمریکا در واکنش به آزمایش ماهواره بر سیمرغ در پایگاه ملی فضایی کشورمان، آن را مصداق مداخله در امور داخلی و نشانه‌ای از مخالفت دولت آمریکا با پیشرفت های علمی و تکنولوژیک کشورهای مستقل عنوان کرد.

طبق آنچه سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرده، آزمایش موفقیت آمیز موشک ماهواره بر سیمرغ محصول اراده و عزم دانشمندان جوان ایران در پیشبرد اهداف بلند علمی کشور است، جمهوری اسلامی ایران هیچ حد و مرزی برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قائل نبوده و برای تلاش ها و فعالیت های دانشمندان و متخصصین خود در حوزه های مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.

جمهوری اسلامی ایران بنا بر اعلام مراجع ذی صلاح، پایبندی خویش را به اجرای برجام اثبات کرده و بارها این موضوع توسط مراجع ذی ربط و از جمله سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مورد تأیید قرار گرفته است و این دولت آمریکاست که باید از استمرار رفتار خصمانه و بد عهدی ها و سیاست‌های یک سویه ضد برجامی خود دست بردارد.

پرتاب موشک های ماهواره بر، ادامه رشد علمی و تکنولوژیک ایران

با توجه به سوابق موجود در ارتباط با پرتاب موشک های ماهواره بر، ادامه این فرآیند که نشان از رشد علمی و تکنولوژیک جمهوری اسلامی ایران دارد، حق قانونی کشورمان به شمار می رود و اظهار نظرهای حاشیه ای برخی کشورها نظیر آمریکا در این خصوص را نمی توان چیزی جز مداخله در امور داخلی ایران و تلاش برای سنگ اندازی در راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران برداشت کرد.

در حقیقت این آمریکایی ها هستند که با اظهارات گاه و بیگاه خود به دنبال ایجاد حاشیه برای یک توافق بین المللی به نام برجام هستند و با اقدامات خود در ارتباط با اعمال تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی، روح این توافق را زخمی کرده اند که آخرین مورد این اقدام امریکا به اعمال تحریم علیه برخی شرکت ها و چهره های ایرانی برمی گردد که هفته پیش، سنای آمریکا آن را تصویب کرد. این اقدامات آمریکا نشان می دهد، آنها هیچ حسن نیتی در ارتباط ایران نشان نداده و همواره وعده هایشان در قبال برجام مورد غفلت قرار گرفته است.

از طرفی ایران بنا به تأیید همه سازمان ها و نهادهای بین المللی مسئول نظارت بر اجرای برجام از جمله سازمان بین المللی انرژی اتمی، به همه تعهدات خود در این توافق پایبند بوده و آن ها را اجرا کرده است. در ارتباط با پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ هم همان طور که وزیر امور خارجه کشورمان گفته که «ایران سلاح هسته ای تولید نمی کند و نخواهد کرد؛ بنابراین اصولاً نمی تواند چیزی تولید کند که برای حمل آنها (سلاح هسته ای) طراحی شده باشد.»

رئیس جمهور و برخی مقامات کشورمان پس از اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی گفته بودند که ایران به زودی پاسخی به این اقدام آمریکایی ها خواهد داد. به نظر می رسد، پرتاب موشک ماهواره بر سیمرغ و افتتاح پایگاه ملی فضایی ایران، پاسخ خوبی به اقدامات خصمانه و تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران باشد که آمریکایی ها آخرین مورد آن را هفته پیش به تصویب رساندند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت تابناک ، تاریخ انتشار9مرداد 96،کدخبر: 717080 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین