پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۸
دولت ایالتی دهلی نو مرحله آزمایشی طرح تردد زوج و فرد خودروها را برای کاهش آلودگی هوا آغاز کرد.

شعارسال: دولت محلی دهلی نو در نظر دارد از اول ماه ژانویه «11 دی» و آغاز سال جدید میلادی ، به منظور کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوای پایتخت ، طرح تردد زوج و فرد خودروها را به مرحله اجرا بگذارد. اجرای آزمایشی این طرح از امروز آغاز شد.

میزان غلظت آلاینده ها و ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون در هوا در روزهای اخیر به رقم بی سابقه 600«پی .پی .ام » - واحد سنجش آلودگی هوا- در دهلی رسید.

براساس معیارسطح اهمیت بهداشتی شاخص کیفیت هوا، قرارگرفتن میزان غلظت آلاینده ها بین 300 تا 500«پی .پی .ام »، وضعیت خطرناک تعیین شده است.

سازمان بهداشت جهانی چندی پیش دهلی نو را به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد.

یک مقام دولت ایالتی دهلی گفت که در مرحله آزمایشی، طرح تردد زوج و فرد خودروها از روز چهارشنبه به مدت دو روز و از ساعت 8 صبح تا ساعت 20 به مرحله اجرا گذاشته می شود.

وی اجرای مرحله آزمایشی طرح تردد زوج و فرد خودروها را برای آمادگی مردم دانست و اظهار کرد همه تدابیر لازم برای اجرای این طرح از جمله افزایش وسایل حمل ونقل عمومی پیش بینی شده است .

روزنامه «ایشین ایج» به نقل از مقامات ایالتی نوشت حدود 10 هزار داوطلب برای اجرای این طرح به پلیس کمک می کنند.

این درحالیست که «بی. اس. بسسی.» رییس پلیس دهلی گفته است که پلیس اجازه نمی دهد افراد داوطلب اقدام به توقف خودروها کنند.

«آشوتوش» رهبر ارشد حزب حاکم دولت ایالتی دهلی گفت که «داوطلب ها در چارچوب قانون عمل خواهند کرد.»

رییس پلیس دهلی چندی پیش نیز گفته بود که درخصوص اجرای مرحله آزمایشی اجرای طرح زوج و فرد خودروها در 30 دسامبر«9 دی» خبر ندارد.

به گفته مقامات ایالتی، خودروهای شخصیت های مهم ،امدادی ،آتش نشانی ،زنان و موتور سیکلت از اجرای طرح زوج و فرد خودروها مستثنی هستند.

به گفته مقامات محلی دهلی نو ،برای اجرای این طرح سه هزار دستگاه اتوبوس به سیستم حمل و نقل شهری اضافه می شود.

مترو دهلی نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد درمدت اجرای طرح زوج و فرد با به کار گیری 198 قطار ،ظرفیت جابجایی مسافران را افزایش می دهد.

روزنامه انگلیسی زبان«هندوستان تایمز» نیز چندی پیش در گزارشی نوشت: در دهلی 2.7 میلیون خودرو شخصی و 5.8 میلیون موتورسیکلت تردد می کنند که با اجرای این طرح، در هر روز نیمی از این تعداد باید در این شهر تردد کنند.

دولت محلی دهلی اعلام کرده است که همزمان با اجرای این طرح ،برای عبور و مرور مردم تسهیلات لازم را فراهم می کند ، اما با توجه به اینکه دهلی تنها چهار هزار و 712 دستگاه اتوبوس دارد که روزانه حدود 3.5 میلیون نفر را جابه جا می کند و 2.6 میلیون نفر نیز توسط مترو جابه جا می شوند، تعداد زیادی از جمعیت 18 میلیونی پایتخت هند با اجرای این طرح با مشکل مواجه می شوند.

براساس این گزارش، شرکت حمل و نقل دهلی قرار است در ماه مارس آینده تعدادی اتوبوس و واگن مترو برای افزایش ظرفیت جابه جایی مسافر به تعداد کنونی اضافه کند.

درادامه این گزارش به نقل از منابع رسمی آمده است که دولت چهار ماه پیش برای خرید یک هزار و 880 دستگاه اتوبوس مناقصه ای برگزار کرد ولی هیچ شرکتی حاضر نشد با شرایط اعلام شده دراین مناقصه شرکت کند.

به گفته مسئولان شهری، مترو دهلی نیز 258 واگن سفارش داده است، اما تحویل آنها از ماه دسامبر سال آتی آغاز و تا سال 2018 میلادی ادامه خواهد یافت.

در دهلی تعداد سه چرخه های موتوری«آتو ریکشا» حدود 80هزار دستگاه است که 90درصد آنها فقط در مسیرهای داخل شهری تردد می کنند و مسافران برای مسیرهای دورتر مجبور به استفاده از خودروی شخصی و یا تاکسی هستند.

«اروند کیجریوال» سروزیر ایالت دهلی گفته است که اگر طرح تردد زوج و فرد برای مردم مشکل ایجاد کند این طرح را متوقف می کند.

باید دید اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها برای شهری ماننددهلی که 18میلیون جمعیت دارد و فاقد سیستم حمل و نقل عمومی کارا است می تواند موفق باشد یا اینکه اجرای این طرح بر انبوه مشکلات این کلان شهر می افزاید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 9دی1394، کدخبر: 81900144: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین