پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
در شرایطی که با افزایش میزان آلودگی هوا در شهر تهران آمار مرگ و میر در پایتخت رشد صعودی داشته، اما هنوز مسوولان دولت، تدبیری برای پرداخت بدهی‌های خود در حوزه حمل‌ونقل عمومی به مدیریت شهری پایتخت نکرده‌اند.

شعار سال : نفس‌های تهران به شمارش افتاده و هر روز وضعیت آلودگی هوای پایتخت کشور قرمز اعلام می‌شود.

اکنون 3 روز است که دانش آموزان تهرانی به مدرسه نرفته‌اند و دلیل آن نیز آلودگی هوا است. در این شرایط اما همچنان قرار نیست کار اصولی برای کاهش این آلودگی در دستور امور مسوولان قرار گیرد و باز هم تنها راهکارها، به تعطیلی مدارس، ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه و تعطیلی معادن شن و ماسه در شهر خلاصه‌شده است.

آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوای شهر نیز مرتبا در حال افزایش است و این آمار بنا بر اعلام مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران از 150 مورد در روز به 180 مورد رسیده است.

وی در این رابطه می‌گوید: میزان مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در شهر تهران در حال افزایش است و با افزایش آلودگی ها، آمار فوت روزانه 130 شهروند در پایتخت به 180 نفر رسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران می‌افزاید: اینکه بخواهیم با کارهای مقطعی در انتظار بهبود شرایط آلودگی هوای شهر تهران باشیم کار بیهوده‌ای است.

چمران با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر تهران می‌گوید: متاسفانه دولت در پرداخت مطالبات شهرداری تهران کم‌کاری می‌کند و همین موضوع سبب شده طی سال‌های اخیر حتی یک دستگاه اتوبوس نیز با اعتبارات دولتی برای شهر تهران خریداری نشود.

وی می‌افزاید: این در شرایطی است که سهم دولت برای خرید اتوبوس 82 درصد است.

همچنین احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در رابطه با کم‌کاری دولت در پرداخت سهم خود در افزایش وسایل حمل‌ونقل عمومی به خبرنگار خبرگزاری موج می‌گوید: مرتبا از سوی دولت و رسانه‌های جمعی، شهروندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی تشویق می‌شوند اما در این شرایط به‌هیچ‌وجه نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های لازم در این زمینه را برای شهروندان فراهم کنیم.

وی می‌افزاید: دولت سهم خود برای خرید اتوبوس و گسترش خطوط مترو را به شهرداری تهران پرداخت نمی‌کند و شهرداری نیز قادر نیست از پس هزینه‌های گزاف خرید اتوبوس‌های لازم و توسعه خطوط مترو برآید.

دنیا مالی در خصوص خرابی‌های مکرر اتوبوس‌های تندرو در شهر تهران می‌گوید: شهروندانی که اتوبوس‌های تندرو را برای تردد خود استفاده می‌کنند به‌شدت از وضعیت آن‌ها ابراز نارضایتی می‌کنند و دلیل آن نیز این است که این اتوبوس‌ها به‌صورت مکرر در مسیر خراب می‌شوند.

وی افزاید: قیمت هر اتوبوس که بخواهد به خطوط تندرو ما اضافه شود، بیش از 800 میلیون تومان است و با این مبالغ، شهرداری توان تأمین اتوبوس‌های لازم برای شهر تهران را ندارد.

در کنار تمام انتقادهای مطرح‌شده، این‌طور به نظر می‌رسد که مسوولان دولت نیز در شرایطی که به‌شدت با کمبود اعتبار مواجه هستند، قرار نیست در این زمینه کمکی به کلان‌شهر تهران کنند.

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در این رابطه معتقد است: دولت به‌شدت با کمبود اعتبار مواجه است و ما نیز این موضوع را به‌خوبی می‌دانیم. در این وضعیت درخواست ما از مسوولان دولت این است که شرایط را برای دریافت فاینانس برای شهرداری فراهم کنند.

وی با اشاره به رویکرد دولت در رابطه با توسعه حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها می‌گوید: مسوولان دولت قبل با اخم اعلام می‌کرد که پول خرید اتوبوس و افزایش خطوط مترو را نمی‌دهند و مسوولان این دولت نیز با خنده اعتبار لازم برای خرید اتوبوس و توسعه مترو را پرداخت نمی‌کنند. هم‌اکنون نیز شرایط کاملا همانند قبل است و تنها ادبیات‌ مسوولان تغییر پیداکرده است.

در شرایطی که شهردار تهران اعلام می‌کند که مسوولان دولت یازدهم با خنده اعتبارات خرید اتوبوس و توسعه مترو را پرداخت نمی‌کنند اما این‌طور به نظر می‌رسد که بعد از گذشت حدود 30 ماه از فعالیت دولت یازدهم، مسوولان این دولت نیز خنده‌های خود را تبدیل به اخم کرده‌اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت زمانی که هفته گذشته در بیست و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها حاضر شد و در مقابل این سؤال خبرنگاران قرار گرفت که دولت چرا به جای توسعه حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها، اختصاص وام خرید خودرو به متقاضیان را در دستور کار خود قرار داده است؟، با لحنی بسیار تند گفت: برای خبرنگارانی که چنین برداشتی را دارند متأسف هستم. این وام تنها مختص تهران و کلان‌شهرهای کشور نیست و تمام متقاضیان از سراسر کشور توانسته‌اند این وام را دریافت کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که دولت چه زمانی بدهی‌های شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی را می‌پردازد، تنها به این پاسخ اکتفا کرد که دولت برای این منظور برنامه‌هایی را دارد و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به دنبال فراهم کردن شرایط جهت اختصاص اتوبوس به کلان‌شهرها هستیم.

در همین رابطه، رئیس‌جمهوری نیز که در مراسم افتتاح نیمه شمالی خط ۳ متروی تهران وعده بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی را به شهروندان تهرانی داده بود، تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

اکنون که نفس‌های شهر تهران به شمارش افتاده و هر روز 180 تهرانی جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند باید دید مسوولان دولت در کنار تدبیری که برای خرید خودروهای ایرانی اندیشیدند و در راستای آن خریداران خودرو توانستند تا حداکثر 80 درصد قیمت خودروی خریداری‌شده، وام دریافت کنند، برای بهبود شرایط حمل‌ونقل عمومی چه خواهند کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج ، تاریخ نشرخبر : 01 دی 1394 کد مطلب : 7444 www.mojnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین