پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۲۲۱
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
متاسفانه با وجود اینکه پارک جنگلی مخملکوه پتانسیل‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد، اما اکنون اقدامات لازم برای استفاده از این ظرفیت مهم انجام نمی‌شود و شاهد بلاتکلیفی آن هستیم.

شعار سال: پارک جنگلی مخملکوه با دارا بودن ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری به عنوان نگینی در شهر خرم‌آباد می‌درخشد و جزء یکی از مناطق نونه گردشگری در استان به شمار می رود.

اما متاسفانه بی مهری‌ها نسبت به توسعه و تجهیز این منطقه به امکانات ابتدایی و یا رسیدن به چارت یک منطقه نمونه گردشگری ادامه دارد و هنوز نتوانسته است با وجود میزبان بودن خیل زیادی از گردشگران، خود را به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری به اثبات برساند.

مطمئنا در صورتی که بتوان زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز گردشگران را تامین کرد، پارک جنگلی مخملکوه می‌تواند میزبان خوبی برای این افراد باشد.

بلااستفاده ماندن ظرفیت‌ها

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، اظهار می‌کند: مخملکوه یکی از پارک‌های جنگلی اطراف شهر خرم آباد است که دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای در راستای توسعه این حوزه دارد.

شهرام رضایی می‌افزاید: اما متاسفانه آن گونه که باید نتوانسته است از امکانات و تجهیزات بهره لازم را ببرد و از داشتن حتی ابتدایی‌ترین امکانات نیز بی بهره است.

وجود 35 منطقه نمونه گردشگری در لرستان

رئیس اداره گروه مراکز وخدمات مناطق گردشگری اداره کل میراث فرهنگی لرستان در گفت‌وگو با فارس، بیان می‌کند: پارک جنگلی مخملکوه 470 هکتار است که در 8 کیلومتری شهر خرم‌آباد قرار دارد.

مهدی بهاروند اظهار می‌کند: در استان لرستان نیز 35 منطقه ویژه گردشگری وجود دارد که از این تعداد 7 منطقه در خرم‌آباد بوده که اراضی این مناطق البته با شرایط مخصوص قابلیت واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را دارند.

محدودیت‌های پارک جنگلی مخملکوه

وی می‌افزاید: این منطقه زیر نظر اداره کل منابع طبیعی استان قرار دارد و یکی از مناطق نمونه گردشگری استان به رفته که مطالعاتی در آن توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان برای امکان‌سنجی و سرمایه‌گذاری انجام شده است.

این کارشناس اظهار می‌کند: از نظر قانونی این مجموعه باید به سرمایه‌گذار واگذار شود تا زیرساخت‌های اقامتی مانند هتل، رستوران مورد نیاز، مجموعه‌های تفریحی و پیشنهادات سرمایه‌گذار در آن اجرایی شود.

وی با اشاره به پارک جنگلی بودن منطقه ویژه گردشگری مخملکوه، می‌گوید: بر اساس قانون ساخت و سازهای سنگین و غیرمتعارف در اراضی جنگلی ممنوع است و این منطقه نیز باید تابع این قانون باشد و هیچ گونه ساخت و ساز سنگین و غیرمتعارفی خلاف موارد و بندهای قانونی نداشته باشد.

رئیس اداره گروه مراکزوخدمات مناطق گردشگری میراث فرهنگی لرستان اظهار می‌کند: منطقه ویژه گردشگری مخملکوه خرم‌آباد به دلیل داشتن پتانسیل‌های خاص و منحصر به فرد و موقعیت جغرافیایی مناسب هر ساله میزبان گردشگران زیادی است اما دارای محدودیت‌هایی است که اداره کل منابع طبیعی استان معتقد است نمی‌توانیم سازه‌های سنگین به کار ببریم و حتما بایستی از سازه‌های سبک پیچ و مهره‌ای، سبک و قابل حمل استفاده شود.

بهاروند تاکید می‌کند: موضوع دیگر شیوه واگذاری است که به سرمایه‌گذار مدت 10 سال اجازه بهره‌برداری داده می‌شود که تا سه دوره قابل تمدید است.

نیاز 20 میلیارد تومانی به سرمایه‌گذاری

وی بیان می‌کند: برای پارک جنگلی مخملکوه 2 بار فراخون برگزار کرده‌ایم که تنها 2 نفر شرکت کردند و به دلیل به حد نصاب نرسیدن لغو شد.

این مسئول می‌افزاید: برای سرمایه‌گذاری در پارک جنگلی مخملکوه به 20 میلیارد تومان نیاز است که باید سرمایه‌گذار توان تامین آن را داشته باشد زیرا دولت تا ورودی مناطق نمونه گردشگری زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند اما تجهیز و تاسیسات داخلی برعهده سرمایه‌گذار است.

وی ادامه می‌دهد: در مناطق نمونه گردشگری زیرساخت‌ها با حضور سرمایه گذار فراهم می‌شوند اما وقتی مصوبه کارگروه گردشگری وجود داشته باشد دولت خود می‌تواند بخشی از زیرساخت‌ها را فراهم نماید.

وجود آمادگی برای واگذاری اراضی مخملکوه به سرمایه‌گذار

در همین زمینه مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان نیز عنوان می کند: پارک جنگلی مخلکوه بیش از 450 هکتار وسعت دارد و دارای پتانسی‌های زیادی در راستای توسعه رونق گردشگری است.

شیرزاد نجفی ادامه می‌دهد: این اداره کل در راستای توسعه این منطقه و افزایش استفاده کنندگان از این منطقه تفریحی آمادگی لازم را برای واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی را بنا به شرایط خاص منطقه دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 13 مهر 96، کدمطلب:13960713000002،www..farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین