پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
یزد استانی صنعتی و مهاجرپذیر است که بیشتر افراد مهاجری که از شهر و دیار خود دل می کنند و به سودای کار به این شهر پناه می آورند در استان تا دلتان بخواهد کارخانه و واحدهای صنعتی وجود دارد که بسیاری از آنها هزاران مشکل بزرگ وکوچک دارند و یکی پس از دیگری تعطیل می شوند.

شعار سال: در حال حاضر بیش از۱۰۰واحد صنعتی راکد و نیمه فعال در شهر ک های صنعتی استان یزد وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه دولت است.

مشکلات پیش رو صنعت استان

معاون صنایع کوچک شهرکهای صنعتی یزد درگفتگو با ما اظهارداشت: درحال حاضر۳۱شهرک و ناحیه صنعتی دراستان یزد وجود دارد که زمینه اشتغال۲۱هزار نفر را فراهم ساخته کمبود نقدینگی، کمبود سرمایه در گردش،کاهش قدرت خرید مردم ، قفل شدن سیستم اعطای اعتباراتبانکی، افزایش قیمت تمام شده محصولات، مشکلات صادراتی و کاغذبازی های اداری به خصوص برای واحدهای کوچک و متوسط وکند شدن روند تولید ازمهمترین مشکلات واحد ها ی صنعتی در حال فعالیت می باشد.

ذبیح الله زارع افزود: نوع مدیریتی که واحدهای صنعتی استان در پیش گرفته اند بسیار بسته و توسعه نیافته می باشد و مدیریت مالی بسیار نامناسبی دارنداز سوی دیگر مکان یابی نامناسب طرح ها وفقدان مزیت طرح برای سرمایه گذاری و تولید محصول با کیفیت پائین و بهره وری پائین و ضایعات بالا و اینکه طرح ها اکثرا مدیر مالکی هستند و مدیران فاقد علم مدیریت وبازاریابی مناسب هستندوعدمتوجه به مباحثبازاریابیبخصوص بی توجهی به بازارهای صادراتی و نبود انجمن صنفی و اتحادیه های شغلی وکارگری مهمترین ضعف واحد های تولیدی استان بوده و همگرایی واحدها کم شده و ازاین رو از امکانات موجود نهایت استفاده را نمی برند.

این مسئول ادامه داد: عوامل رکود و تعطیلی حاکم برصنایع استان بر اساس امارهای ارائه شده بیش از ۵ درصد این واحدها مشکل نقدینگی، مشکل فنی وتکنولوژی اختلاف نظر مدیریتی دارند، بیش از۲۵واحد سوء مدیریت با بدهی بالا دارند و۱۰تا۱۵درصد واحدها عدم توجیه اقتصادی و بازاریابی نامناسب دارند که همه این عوامل برتعطیلی و ناکارآمدی این واحدها اثر گذار می باشد.

وی در مورد سرمایه گذاری در واحدهای شهرک صنعتی استان گفت: سرمایه گذاری در یزد در حال حاضر به مرحله اشباع رسیده ودیگر نیاز به سرمایه گذاری نیست و ما باید به سراغ واحدهای دانش بنیان و فناورانه برویم و تلاش ما برای راه اندازی واحدهای کم آبخواه وصنایع هایتک است.

۹۹درصد صنایع یزد کوچک هستند

زارع تصریح کرد: در مجموع روند سرمایه گذاری در استان در چند سال گذشته مثبت بوده و طی سالهای۹۲تا۹۴رشد صعودی داشتهتعداد متقاضیان افزایش داشته، هم چنین واگذاری زمین با متراژ بالابه افراد متقاضی نیز افزایش داشته ولی در مقطع پایانی سال۹۵میزان سرمایه گذاری رشد نزولی داشته و از ابتدای سال۹۶دوباره رشد صعودی داشته ودرحال حاضر سرمایه گذاری دراین مجموعه ۲۵درصد رشد داشته و با توجه به فراهم بودن همه زیرساختها در تمامی۱۰شهرستان برای استقرار متقاضیان سرمایه گذاری در کل استان روند مثبتی داشته است.

این مسئول درمورد رکود بازار و تاثیر آن بر واحد های صنعتی وتولیدی افزود: رکود یک بحث همه جانبه است و وقتی حاکم می شود و بر همه بخش های جامعه تاثیر می گذارد و در کل جامعه اثرمی گذارد و اگر واحدهای صنعتی نگاه به بازارهای صادراتیداشته باشند به کیفیت و برندینگمحصولات خود توجه داشته کمتر دچار مشکل می شوند و در حال حاضر شرایط بین المللی و اقتصادی منطقه نیز اثرگذار می باشد واگر مشکلات انتقال پول و ارز برطرف شود و واحد ها بتوانند با شرایط آسان پول و ارز را جابجا کنند خیلی از صنایع می توانند از شرایط رکود خارج شدند.

وی تصریح کرد:۹۹درصد از صنایع استان جزو صنایع کوچک هستند و حمایت و پشتیبانی از این واحدها از اولویت های اصلی دولت می باشد و به طورکلی در چند حوزه توانمندی ازطریق آموزش با برگزاری دوره های مهارت آموزی و کار افرینی و مدیریتی و حمایتها صورت می گیرد و اولویت اصلی پرداخت تسهیلات به بنگاه های تولیدی کوچک و متوسطیاست که دارای مشکلات نقدینگی می باشند .

زارع خاطرنشان ساخت: بیش از۱۰درصد از واحدهای صنعتی مستقر درشهرک صنعتی که از این سازمان مجوزفعالیت داشته اند و بنا به دلایلی تعطیل شده اندکه با جلساتی که با صاحبانو بانکها ومسئولان استانی برگزار شد و تعاملاتی صورت گرفت و قرارشد تسهیلاتی برای راه اندازی مجدد این واحد ها ارائه گردد و از۱۰۰واحد تعطیل شده در شهرک صنعتی۳۰واحد در۲سال گذشته احیا و راه اندازی شده و بخشی از واحدهای راکد برای تغییر کاربری به فروش رسیده اند و تعدادی از انها نیز پس از ارزیابی ها و بررسی طرح توجیهی، در صورت امکان در مدار تولید قرار خواهند گرفت و بعضی، واحدهای صنعتی استیجاری هستند که به طور موقت راه اندازی شده و تعدادی از آنها پس از اخذ پروانه بهره برداری نسبت به تغییر و یا تعطیلی کارگاه اقدام می کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی یزد افزود: در سال جاری که با شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده این شرکت نیز در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری نسبت به برنامه ریزی های لازم اقدام کرده و تا کنون۲۶ریزپروژه اقتصاد مقاومتی برای اجرا در سال جاری انجام شده است.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل جدید اجرای طرح رونق تولید در سال۱۳۹۶گفت: در این طرح که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و با مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اجرا می شود تامین مالی بنگاه های تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط و طرح های نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی بالای۶۰درصد انجام می شود کمک به حفظ اشتغال، افزایش تولید بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط، راه اندازی نیمه تمام تولیدی و تقویت تحرک اقتصادی از طریق منابع بانکی از مهمترین اهداف طرح رونق تولید است.

این مسئول در مورد ارائه تسهیلات گفت: سایت بهین یاب در استان مجددا فعال شده واعطای تسهیلات پس از تایید کارگروه های استانی اختصاص می یابد وبنگاه های کوچک تا سقف۱۰میلیارد ریال، بنگاه های متوسط تا۳۰میلیارد ریال و برای طرح های نیمه تمام بالای۶۰درصد پیشرفت فیزیکی نیز تا سقف۲۰میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می شود.

واحدهای صنعتی کوچک از رکود خارج نشده‌اند

رئیس خانه صنعت و معدن یزد با بیان اینکه واحدهای صنعتی کوچک از رکود خارج نشده‌اند گفت: تمام بارمالیاتی کشور بر دوش تولیدکنندگان افتاده واین که ما فقط اشکالات را بیان کنیم بی‌انصافی است چرا که دولت تلاش‌های زیادی برای برطرف کردنمشکلات اقتصادی کشور به‌کار بسته و گره‌های زیادی را از پیش روی صنعت‌گران و معدن‌کاران کشور برداشته است.

سیدعلی اکبر کلانترافزود: گلایه‌هایی که در زمینه اقتصاد بیان می‌شود سیاسی نیست و اقتصاد را نباید سیاسی کرد و یزد تقریبا از همه مواهب طبیعی محروم است و هیچ جنگل و دشت سرسبز و آب فراوانی ندارد و تنها با سخت‌کوشی و پشتکار، مردم این استان توانسته‌اند به پیشرفت دست پیدا کند.

وی خاطر نشان ساخت: یزد به عنوان استانی که تا چند سال پیش هفت و نیم درصد بیکاری داشته، الان با مشکل ۱۲ درصد بیکاری روبه‌رو است و یکی از علل اصلی این بیکاری‌ها افزایش مهاجرت از استان‌های دیگر به یزد است و درصورتی که قرار است استان یزد اشتغال برای مردم دیگر استان‌ها ایجاد کند لازم است که بودجه و اعتبار استان یزد در زمینه صنعت و معدن هم افزایش پیدا کند.

کلانترتصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بیشتر فشار مالیات بر دوش صنعتگران به ویژه صنایع کوچک می باشد و این موضوع باعث شده که این صنایع با مشکلات بسیاری روبرو شوند .

وی افزود: بسیاری از بخش ها مانند صنایع پتروشیمی با معافیت مالیاتی روبرو هستند و مسئولان به هر طریقی شده با ید از بخش صنعت و صنایع کوچک حمایت کنند و اگر تولیدی زیان ده هم است به دلیل ایجاد اشتغال باید از همان صنعت زیان ده نیز حمایت کنند .

رئیس خانه صنعت ومعدن یزد افزود: قبول داریم که کشور در حال خروج از رکود است ولی واحدهای کوچک هنوز از رکود خارج نشده‌اند و با توجه به اینکه استان یزد بیشتر با این نوع واحدها روبه‌رو استمشکلات زیادی در استان وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت قدس آنلاین، تاریخ انتشار آبان 96، کدمطلب:569892، www.qudsonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین