پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۱۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
در روز های اخیر، انتشار آگهی مزایده واگذاری غار چال نخجیر شهرستان دلیجان به بخش خصوصی حرف و حدیث های فراوانی را به همراه داشته است.

شعارسال:  چند سالی است که موضوع واگذاری غار چال نخجیر شهرستان دلیجان به بخش خصوصی با حرف و حدیث های فراوانی همراه بوده و مسئولین و اهالی شهرستان از تصمیمات غیر کارشناسی در این رابطه گلایه دارند.

واگذاری غار نخجیر به پیمانکاران غیربومی در حالی که در شهرستان شرکت های واجد شرایط حضور داشته و حتی شهرداری های دلیجان و نراق هم به دلیل درآمدزا بودن توانایی اداره آن را داشتند، نگرانی مردم شهرستان دلیجان را به همراه داشته است.

در روزهای اخیر با فشار مردم و مسئولین شهرستان به پیمانکار این غار، پیمانکار اداره این جاذبه گردشگری را رها کرده و اکنون اداره میراث فرهنگی شهرستان مدیریت غاز را بر عهده دارد.

در بازدیدی که عزیز فیلی معاون عمرانی استاندار مرکزی در تاریخ ۲۲ شهریورماه امسال از غار نخجیر داشت، مقرر شد مدیریت توسعه غار هیئت امنایی، شود و هر گونه طرح توسعه و واگذاری با هماهنگی هیئت امنا و محیط زیست و دیگر ادارات ذیربط و با حضور کارشناسان خبره این کار صورت پذیرد.

همچنین در این بازدید مصوب شد راه خروجی غار نیز بعد از ارائه مطالعات و تحقیقات تخصصی و بعد از بازدید کارشناسان متخصص این امر مورد بررسی قرار گیرد.

در حالی که هنوز یک ماه از صحبت هاو مصوبات حضور معاون استاندار مرکزی نگذشته است و در حالی که در روز های اخیر همه نگاه ها به تغییر استاندار مرکزی بود، سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان آگهی مزایده غار را منتشر کرد.

به دنبال انتشار این اطلاعیه که در تاریخ ۲۶ مهرماه منتشر شده است، موجی از مخالفت ها با واگذاری به روش مزایده و واگذاری این مجموعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی خارج از شهرستان در سطح شهرستان دلیجان به راه افتاد.

برخی فعالین سیاسی و اجتماعی شهرستان با اشاره به وعده های برخی مسئولین ارشد استان در جلسه ای که مدتی قبل در مجموعه غار چال نخجیر برگزار شد که قول مساعد واگذاری این مجموعه را به شهرستان داده بودند، خواستار تجدید نظر در این مزایده شدند.

این در حالی است که چند سالی که غار نخجیر به بخش خصوصی واگذار شده است نه تنها هیچ اقدامی در محیط خارخی غار برای رفاه حال مسافران و گردشگران انجام نشده است بلکه صدمات فراوانی هم به بخش های داخلی غار وارد شده به طوری که برخی بخش های غار در حال نابودی است.

متاسفانه بهره بردار غار به دنبال منافع شخصی خود بوده و هیچگونه اقدامی در جهت فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای این غار انجام نداده است.

امید می رود استاندار جدید مرکزی با نظارتی که در واگذاری غار می کند مانع رانت خواری در واگذاری غار نخجیر شود.

غار نخجیر در ۱۰ کیلومتری شهرستان دلیجان حد فاصل جاده ارتباطی دلیجان به شهر نراق واقع شده و با قدمتی بیش از ۷۰ میلیون سال،از عجایب خلقت الهی است.

این جاذبه گردشگری طبیعی ملی حکایت های چند میلیون ساله و جلوه های بی نظیر و منحصر به فردی از شکوه غارهای آهکی را فرا روی بیننده می گذارد.

محوطه درونی این مجموعه کریستالیزه و دارای تزئینات بلوری و اسفنجی در کف، دیوارها و سقف است که از ناب ترین نمونه های موجود در غارهای جهان محسوب می شود.

دهانه اصلی این غار ۱۰ متر عرض و بین ۱۰ تا ۴۰ متر ارتفاع دارد که هر گردشگر و بازدید کننده ای با گذر از این دهانه و ورود به غار، به حیرت و تفکر فرو می رود.

غار چال نخجیر دلیجان، گنجینه ای از تاریخ زمین و تابلویی زیبا است که هنوز بخش هایی از آن ناشناخته مانده است و همواره اعجاب و شگفتی گردشگران را برمی انگیزد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت راه دانا، تاریخ انتشار:4آبان1396، کدخبر: 1222875: www.dana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
خیلی عجیب و جالبه کشور ما ایران خیلی از این نعمت ها داره که باید قدر بدونیم ن.ف۸۳
نازنین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
خیلی زیبا و بی نظیر در‌کشور ایران هم هست ن.ف۸۳
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین