پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران سیاست ها و اقداماتش در قبال کشورهای منطقه روشن است و ما در مقابله با تروریسم حرف نمی زنیم، بلکه عمل می کنیم.

شعار سال: علی لاریجانی در نشست خبری روز دوشنبه در بغداد، با اشاره به وجود آفت تروریسم و مشکلات امنیتی در کشورهای اسلامی گفت: برخی کشورها فکر می کنند وظیفه دارند سخنرانی کنند. آنها در ظاهر حرفی می زنند، اما به گونه ای دیگر عمل می کنند.

وی افزود: اگر کشورهای اسلامی عزم جدی در مقابله با تروریسم داشته باشند، می توانند این معضل را حل کنند.

لاریجانی با اشاره به حرف های مقام های سعودی مبنی بر این که یمن حیات خلوت آنان است، گفت: این حرفی بی معناست، چرا که هر کشوری می تواند طبق الگوی خود زندگی کند، اما معنای آن حرف این است که این رفتارهای خشن در منطقه منطق اسلامی و حقوق بشری ندارد.

وی در خصوص حملات لفظی سعودی ها و ادعای آنان مبنی بر دخالت ایران در منطقه گفت: این حملات سیاسی را البته نباید جدی گرفت.

لاریجانی افزود: داعش وقتی به عراق و اقلیم کردستان حمله کرد، جبهه ای وجود داشت که به آنان کمک می کرد و جبهه دیگری نیز در مقابل آنها بود که به آنان کمک می کرد.

او گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران، به دعوت دولت مرکزی و منطقه اقلیم کردستان عراق، به آنان کمک کردیم و امروز باید به این آقایان مدعی پاسخ بدهیم، این را نه دخالت، بلکه غیرت داشتن می گویند.

وی با بیان این که آینده عراق، آینده ای روشن همراه با توسعه پایدار خواهد بود، یادآور شد: ایران همواره در کنار ملت و دولت عراق بوده و خواهد ماند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص انتظارات از اجلاس بغداد و کنفرانس هایی نظیر آن برای حل مشکلات جهان اسلام، گفت: این گونه مجامع نمی توانند چنین انتظاراتی را برآورده کنند. البته برگزاری چنین اجلاس هایی برای همگرایی کشورها مفید است، اما مشکل ما در عمل است.

وی افزود: موضوع فلسطین نشان داده است که در چند دهه اخیر چنین مجامعی فقط حرف زده اند، از جمله مجمع عمومی سازمان ملل که آن هم هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد.

لاریجانی در پاسخ به سئوالی درباره تحریم موشکی ایران نیز گفت: تقویت بنیه دفاعی سیاست ایران می باشد و به نفع کشورهای اسلامی است که قدرت ایران افزایش یابد.

وی افزود: در مذاکرات با 1+5 موضوع فقط هسته ای بود و ربطی به مساله موشکی نداشت و اگر آمریکایی ها رفتار غیر اصولی داشته باشند، حتما ما به ازای آن را در داخل عمل خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در خصوص تبلیغات ضد ایرانی اظهار داشت: در برخی مجامع منطقه ای هر از گاهی بحث ایران هراسی را مطرح می کنند که ایجاد یک هراس دروغین است، زیرا اگر تاریخ ایران را نگاه کنید، هیچ وقت ایران به کشور دیگری تجاوز نکرده است و این دیگران بودند که صدام را به حمله به ایران تحریک کردند.

وی یادآور شد: اما ما در برابر آن اقدامات علیه هیچ کشوری در منطقه تلافی نکردیم، چرا که ایران وارد این بازی های خرد نمی شود.

لاریجانی همچنین تاکید کرد: دورنمایی مبتنی بر وحدت کشورهای اسلامی براساس دیدگاه های امام خمینی (ره) داریم، به طوری که هر گاه این کشورها گامی به سوی دمکراسی و یا حمایت از فلسطین برداشته اند، ایران از آن حمایت کرده است.

خبرنگاری از رئیس مجلس شورای اسلامی در باره مواضع سخنران کویتی در این اجلاس که کویت را نماینده عربستان در اجلاس خوانده بود، سئوال کرد.

لاریجانی گفت: این مساله قابل درک است! به هر حال ایشان هم باید صحبتی می کرد.

وی در باره اظهارات اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا، در خصوص احتمال اعزام نیروی زمینی به عراق، گفت: بعد از تجربه ای که آمریکایی ها در افغانستان داشتند، بعید می دانم این صحبت جدی باشد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص روابط ایران و آمریکا بعد از توافق هسته ای نیز گفت: این به رفتارهای آنان در ارتباط با مسائلی که با ایران دارند، بستگی دارد. مقام معظم رهبری فرموده اند که ما رفتار آمریکا را آزمایش می کنیم. یکی از آنها همین توافق هسته ای است.

از لاریجانی سئوالی شد درباره اینکه برخی ها ادعا کرده اند، ایران از منابع آزاد شده خود ناشی از توافق هسته ای در مسائل منطقه هزینه خواهد کرد که وی پاسخ داد: این که ایران از منابع خود استفاده می کند، در این خصوص صحبت های اغراق آمیز مطرح می شود.

وی افزود: کشورهای منطقه نیازی به پول مختصر ما ندارند. مثلا عراق در مبارزه با داعش چه احتیاجی به پول ما دارد؟

خودشان به اندازه کافی پول نفت دارند. مساله این است که می خواهند دشمن فرضی ایجاد کنند. برخی کشورها از سایه خودشان هم می ترسند. آیا ما در بحرین نیروی نظامی پیاده کردیم یا دیگران تانک فرستادند. آیا ما یمن را بمباران کرده ایم؟ و جالب اینکه همان کشور عمل کننده، داد می زند که ایران دخالت می کند !

لاریجانی با بیان اینکه آنها می خواهند با ایجاد دشمن فرضی مسائل خود را حل کنند، گفت: امروز با توهم نمی توان میدان سیاست را سامان داد، این حوزه به عقل و تدبیر نیازمند است.

علی لاریجانی در ادامه این نشست خبری، در پاسخ خبرنگار ایرنا در خصوص بحران جاری در روابط بغداد و آنکارا، گفت: عراق و ترکیه هر دو کشورهای همسایه و دوست ایران هستند و توصیه ما به آنها این است که نگذارند این زخم بین دو کشور عمیق شود.

وی ادامه داد: حضور نظامی ترکیه در شمال عراق یکی از موضوعات سیاسی در منطقه است و عراقی ها به حق روی این مسئله اصرار دارند و توصیه ما به دو کشور آن است که این مشکل را هرچه سریعتر از طریق گفت وگو حل کنند.

وی در پاسخ به سئوالی در باره نتایج اجلاس بین المجالس و تاثیر آن بر مشکلات منطقه و نیز واکنش کشورهای اروپایی و آمریکایی به بیانیه صادره، گفت: انتظارات باید معقولانه باشد، مگر مجمع عمومی سازمان ملل که هرسال جلسه دارد و بیانیه صادر می کند، تاکنون در عمل کاری کرده است؟

وی با یادآوری این که، بیانیه های این گونه اجلاس ها نمی تواند معجزه کند، افزود: نباید به انتظار نشست تا بیانیه های اجلاس ها کاری از پیش ببرد، بلکه این اراده ملت هاست که باعث حل بسیاری از مسایل می شود، همان طور که اراده ملت ایران توانست، پرنده هسته ای را به سرانجام برساند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مقاومت مردم عراق در برابر تروریسم نبود، الان ملت و دولت عراق نمی توانستند شهرهای خود را از تصرف تروریست ها آزاد کنند.

خبرنگار دیگری درباره اظهارات اخیر ثامر السهبان سفیر جدید سعودی در بغداد سئوال کرد که طی دو روز گذشته با اهانت به نیروهای مردمی عراق، یک جنجال سیاسی بپا کرده است.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران در پاسخ گفت: همین که سفیر سعودی را به وزارت خارجه فراخوانده اند، یعنی اینکه حرف نادرستی زده است.

علی لاریجانی تاکید کرد که از مسئولان عراقی شنیده است که سفیر عربستان به خاطر این اظهاراتی که عنوان کرده، به وزارت خارجه فراخوانده شده است.

به گزارش ایرنا، رییس مجلس شورای اسلامی ایران در راس هیاتی پارلمانی برای شرکت در یازدهمین اجلاس بین المجالس اسلامی که یکشنبه گذشته در بغداد برگزار شد، شامگاه شنبه گذشته به بغداد سفر کرده است.

وی در حاشیه این اجلاس طی دیروز و امروز با همتایان خود از کشورهای مختلف عربی و اسلامی از جمله سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق که ریاست دوره ای اجلاس را برعهده دارد، دیدار و درباره مسائل روز منطقه و گسترش مناسبات بحث و گفت وگو کرد.

لاریجانی همچنین با فواد معصوم رییس جمهور و حیدر العبادی نخست وزیر و سید عمار حکیم رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق نیز دیدار و گفت وگو کرد.

یازدهمین اجلاس بین المجالس اسلامی با حضور بیش از 40 کشور عربی و اسلامی در بغداد برگزار شد و عربستان سعودی، بحرین، قطر و امارات غایبان این اجلاس بودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار 5 بهمن 1394، کد مطلب: 81935326 (5128010): www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین