پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۴۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
يکي از اولين اصلاحيه‌هاي قانون اساسي آمريکا، آزادي عمل شهروندان آمريکايي را در انجام امور مربوط به ديني که انتخاب کرده اند تضمين مي‌کند. با وجود اين حق ظاهرا نامحدود، همه اعمال مذهبي مجاز نيستند. در بسياري از کشورهاي ديگر هم برخي اعمال مذهبي خاص و عجيب قرن هاست که ممنوع شده اند. با وجود اديان زيادي که امروزه وجود دارند، فکر کرديم جالب است که عجيب‌ترين آيين‌هاي آن‌ها را که هنوز هم انجام مي‌شوند به شما معرفي کنيم

شعارسال:يکي از اولين اصلاحيه‌هاي قانون اساسي آمريکا، آزادي عمل شهروندان آمريکايي را در انجام امور مربوط به ديني که انتخاب کرده اند تضمين مي‌کند. با وجود اين حق ظاهرا نامحدود، همه اعمال مذهبي مجاز نيستند. در بسياري از کشورهاي ديگر هم برخي اعمال مذهبي خاص و عجيب قرن هاست که ممنوع شده اند. با وجود اديان زيادي که امروزه وجود دارند، فکر کرديم جالب است که عجيب‌ترين آيين‌هاي آن‌ها را که هنوز هم انجام مي‌شوند به شما معرفي کنيم. طبيعتا اين ليست شامل ادياني مي‌شود که به طور گسترده مورد قبول نيستند.

روز مرده (Dia de los Muertos)

برخي از اعمال عجيب مذهبي از يک مکتب مذهبي خاص گرفته نشده اند، بلکه نتيجه ادغام فرهنگي اين مکاتب باستاني هستند. مانند مراسم روز مرده که در بسياري از کشورهاي آمريکاي لاتين برگزار مي‌شود. روز مرده با جشن هالووين آمريکا قابل مقايسه است، هرچند ويژگي‌هاي مذهبي بيشتري دارد. دليل اينکه روز مرده در اين ليست قرار مي‌گيرد، علاقه شرکت کنندگان آن به مرگ است. در حالي که بيشتر اديان جهان به طور سنتي از مرگ متاثر مي‌شوند، اين عمل عجيب و غريب آمريکاي لاتين مرگ را به شوخي مي‌گيرد. بسياري از شرکت کنندگان اين جشن صورت خود را به شکل جمجمه نقاشي مي‌کنند و شمع‌هاي جمجمه اي و ساير اشياي مرتبط با مرگ جزء ثابت اين جشن هستند.

تيغ زني

خودزني صد‌ها سال است که وجود دارد و در برخي فرقه‌هاي مذهبي و هم چنين برخي اديان اصلي از جمله کاتوليک رومي طرفداران زيادي دارد. قبيله چمبري در پاپوآ گينه نو اين عمل را با مراسم تيغ زني خود به سطح جديدي ارتقا داده اند. در اين مراسم، پوست پسراني که وارد مردانگي مي‌شوند توسط بزرگان قبيله بريده مي‌شود. اين برش‌ها و زخم‌ها در نهايت پوست فرد را شبيه پوست تمساح مي‌کنند. تمساح يک نماد مذهبي مهم براي اين قبيله است، اين عمل از دوران باستان توسط اين قبيله انجام مي‌شود و برخي شواهد نشان مي‌دهد که بازمانده زماني است که آن‌ها تمساح را مي‌پرستيدند.


دستکش مورچه

در مراسم بارميتزوا (barmitzvah) که در يکي از قبايل برزيل اجرا مي‌شود، پسران دست خود را در يک دستکش پر از هزاران مورچه سمي فرو مي‌برند تا نشان دهند مرد شده و براي ورود به بزرگسالي آماده هستند. اين قبيله در اعماق آمازون زندگي مي‌کنند و برخي از عجيب‌ترين اعمال مذهبي را دارند. يکي از مورچه هاي اين آيين، مورچه گلوله است که بزرگترين مورچه روي زمين بوده و دردناک‌ترين نيش را دارد. گفته مي‌شود اين درد شديد فوايد مذهبي براي مردان قبيله دارد.

کاپاروت

برخي اعمال مذهب يهوديت به عنوان يکي از قديمي‌ترين اديان جهان، به طرز قابل توجهي عجيب است. يکي از اين اعمال عجيب، مراسم کاپاروت است. در کاپاروت شخص يهودي مراسم خنده داري را با مرغ انجام مي دهد تا گناهانش به مرغ منتقل شود. در اين عمل، فرد يک مرغ زنده را با بال هايش گرفته و دقيقا سه دور، دور سرشان مي‌چرخاند. سپس مرغ کشته مي‌شود و بين فقرا تقسيم مي‌شود.

رقص روح

رقص روح بوميان آمريکايي‌ يکي از ترسناک‌ترين مراسم مذهبي است که انجام مي‌شود. رقص روح ابتدا در اواخر دهه 1800 توسط جک ويلسون يا ووکا (Wovoka) مورد استفاده قرار گرفت. طبق موعظه‌هاي او ارواح بوميان آمريکايي مرده با اين رقص برگردانده مي‌شوند و با سفيد پوستان مبارزه مي‌کنند. به گفته وووکا وقتي سفيدپوستان اين سرزمين را ترک کنند دوره صلح و رونق به آمريکاي بومي بازمي گردد. بحث‌هاي زيادي وجود دارد که آيا رقص روح منحصر به فرد است يا خير. برخي محققان معتقدند که اين رقص از رقص‌هاي دايره‌اي گرفته شده که توسط قبايل بومي در دوران ماقبل تاريخ استفاده مي‌شده است. اين رقص با هدف زدودن سفيدپوست‌ها از زمين انجام مي‌شد و بسياري از آن‌ها را مي‌ترساند. به همين دليل دولت فدرال اين مراسم منحصر به فرد را ممنوع کرد.

راهبان برهنه گرا

ديگامبارا، يکي از دو فرقه اصلي جينيسم (Jainism)، يک مذهب هندي است که بر استقلال روح انسان، برابري همه اشکال زندگي و احتراز از خشونت نسبت به همه موجودات زنده تاکيد دارد. يکي از پيامبران اصلي آن ماهاويرا است که بعد از رسيدن به روشنفکري نيازي به آب، غذا و خواب ندارد. طبق اين رسم راهبان ديگامبار هيچ لباسي نمي‌پوشند و تنها از آب کدو قليايي براي تغذيه و جارويي از پرهاي افتاده طاووس براي دور کردن حيواناتي که سر راهشان قرار مي‌گيرند استفاده مي‌کنند.

پيوت (Peyote)

پيوت نام يک گياه داراي ماده شيميايي مسکالين است. زيستگاه پيوت مکزيک و تگزاس است و جزء گياهان دارويي آمريکايي‌هاي بومي است. برخي اديان بومي آمريکا در مراسمشان اين مخدر مست کننده را مصرف مي‌کنند. اما تعداد کساني که واقعا اين آيين را انجام مي‌دهند نسبتا کم است.

مراسم اوکيپا (Okipa)

يکي از دلايل اينکه اديان بومي آمريکا توسط مهاجران اين قدر پست شمرده مي‌شد، برخي از مراسم آن‌ها بود که ظاهرا بسيار عجيب و آزاردهنده بود. مثل کاري که توسط قبايل بومي دشت‌هاي شمالي انجام مي‌شد و نياز بود شرکت کنندگان (معمولا مردان جوان) با قلاب‌هاي بلند پوست خود را سوراخ کنند و از سقف آويزان شوند. رهبران اين قبايل از خطرات اين مراسم آگاه بودند، اما اين خطرات را نسبت به مزاياي معنوي که اين عمل روي قهرمانان آينده قبيله داشت ناچيز مي‌دانستند. اين قانون در قرن‌هاي 18 و 19 توسط دولت آمريکا ممنوع شده است.



لمس کردن مار

يکي از اعمال مذهبي که عموميت کمتري يافته، آيين مارگيري است که در برخي کليساهاي باپتيست (Baptist) جنوبي ديده مي‌شود. هرچند اين مراسم تنوع زيادي دارد، همه آن‌ها بر اين باورند که در دست گرفتن خزندگان خطرناک نشان دهنده ايمان به خداوند است. زماني بود که نه تنها بزرگسالان در اين مراسم شرکت مي‌کردند، بلکه خانواده ها فرزندان کوچک خود را هم به منظور نشان دادن عهدشان با خداوند در اين مراسم شرکت مي‌دادند. قوانين متناقضي وجود دارد که آيا اين کار کودک آزادي به حساب مي‌آيد يا نه، بسياري از کليسا‌ها به منظور کاهش جنجال ها، خودشان کودکان را از اين آيين حذف کردند.

دوري (Dowry)

دوري در تعدادي از کشورهاي شرقي يک فرهنگ مرسوم است. هر چند در فرهنگ هاي مختلف تفاوت دارد، اما معمولا در آن خواستگار به والدين دختر پول مي‌دهد تا بتواند با او ازدواج کند. بديهي است که اين عمل سوالات زيادي درباره برده داري و تبعيض جنسيتي پيش مي‌آورد، دو چيزي که در حال حاضر مقبول جامعه نيست. علاوه بر همه مشکلاتي که اين رسم دارد، تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که آزارهاي جنسي در ازدواج هايي که نتيجه سيستم دوري هستند به طور قابل توجهي بيشتر است.


معيوب سازي خود

يکي از مشهورترين اعمال مذهبي که شخص در آن به خودش آسيب مي‌زند در مذهب تايپوسام هندو انجام مي‌شود. در بخشي از اين مراسم، هندو‌ها قسمت‌هاي مختلف بدن خود را سوراخ مي‌کنند. اين سوراخ‌ها معمولا با سيخ، نيزه، قلاب‌هاي بزرگ يا نيزه‌هاي کوچک ايجاد مي‌شوند. هيچ دستورالعملي درباره چگونگي ايجاد اين سوراخ‌ها وجود ندارد و شرکت کنندگان درد شديدي را بايد تحمل کنند که آن را سرسپردگي مذهبي مي‌دانند. برخي افراد با وسايل فوق العاده زينتي اين عمل را انجام مي‌دهند. حتي برخي از آن‌ها چندين قلاب بزرگ زينتي در کمرشان فرو مي‌کنند تا با آن ارابه‌هاي اين مراسم را بکشند.

مرده خواري

از اولين روزهاي تاريخ، يکي از نهي شده‌ترين اعمال، مرده خواري بوده است. اين آيين کفرآميز به نظر ساير فرهنگ‌ها نشان دهنده غيرمتمدن و عقب مانده بودن است. اما اين هنجارهاي اجتماعي به قبيله يانومامي در جنگل آمازون نرسيده است. اين افراد ترس خاصي از مرگ دارند به همين دليل با خوردن اجساد مرده‌هاي خود (معمولا همراه با موز) اعتقاد دارند که روح فرد مرده براي هميشه درون آن‌ها زنده مي‌ماند. از آنجا که اين قبيله در بخش‌هاي دورافتاده آمازون زندگي مي‌کنند شواهد نشان مي‌دهد که اين کار را هنوز هم انجام مي‌دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبر گزاری آریا ،تاریخ انتشار17 آبان 96، کدخبر: 120171108112311028، www.aryanews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ویدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
واقعا عجیب بود ولی خب فرهنگ ها متفاوته
ن.ف۸۳
مهریا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
عجیب اما جالب خیلی خوبه که با فرهنگ های همه اشنا بشیم ن.ف۸۳
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین