پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۲۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
آب‌شیرین‌کن‌ها و مزارع پرورش ماهی در قفس از چالش‌های مهم سواحل هرمزگان هستند.

شعار سال: مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان گفت: فعالیت آب‌شیرین‌کن‌ها، توسعه مزارع پرورش میگو، پرورش ماهی در قفس و توسعه سواحل مکران چالش‌های مهم سواحل هرمزگان است. عباس مرادی، مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان، در جلسه بررسی طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط‌زیست سواحل جنوب کشور با پایلوت هرمزگان، افزود: استان هرمزگان با سهم حدود 43 درصدی از طول سواحل کشور، ساحلی‌ترین استان کشور است و نسبت به سایر مناطق ساحلی بیش‌تر در معرض تخریب اجرای برنامه‌های توسعه ملی قرار دارد.

وی اظهار کرد: از این رو، استان هرمزگان برای اجرای پایلوت طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط‌زیست سواحل جنوب کشور انتخاب شد که به نظر می‌رسد انتخابی منطقی و هوشمندانه است. مرادی ادامه داد: هم‌زمان با اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط‌زیست سواحل جنوب کشور، در حال انجام پروژه تدوین سند آمایش سرزمین در استان هستیم که تأکید بسیاری بر حفظ محیط‌زیست منطقه دارد.
مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان گفت: بخش عمده جمعیت و فعالیت در این اکوسیستم ساحلی متمرکز شده و با وجود آن‌که سواحل استان هرمزگان تنها 3/3 درصد از مساحت استان را در بر می‌گیرد، جمعیتی نزدیک به 38 درصد در این منطقه سکونت دارند
. وی تأکید کرد: نکته مهم درباره ساحل این استان، بحث آب‌شیرین‌کن‌ها، توسعه مزارع پرورش میگو و ماهی در قفس است که سواحل را به‌شدت تهدید می‌کند، چراکه مکان‌گزینی این پروژه‌ها به خوبی انجام نشده و فعالیت آن‌ها تالاب‌های بین‌المللی استان را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

مرادی ادامه داد: نکته مهم دیگر که در سواحل استان هرمزگان اتفاق خواهد افتاد، اجرای طرح توسعه مکران در یک افق 10 ساله و ایجاد امکان سکونت برای پنج میلیون نفر در این سواحل است. مدیر پروژه آمایش سرزمین استان هرمزگان ادامه داد: یکی از اقداماتی که در سند آمایش سرزمین استان انجام می‌شود، ارزیابی توان اکولوژیک سواحل با مدل‌های جدید است. بر این اساس علاوه بر مناطقی که اکنون تحت پوشش کنوانسیون رامسر هستند و برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده‌اند، مناطق دیگری را نیز شناسایی کردیم که مستعد حفاظت هستند و می‌توانند موارد قابل پیشنهادی برای اجرای این برنامه جامع باشند. وی تأکید کرد: با توجه به این‌که سواحل هرمزگان با سرعت زیادی در معرض اجرای پروژه‌های توسعه‌ای قرار دارد، به نظر می‌رسد زمان اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط‌زیست سواحل جنوب کشور نسبتاً طولانی است و ممکن است در پایان نتیجه خوبی به دست‌آید؛ اما طولانی بودن آن ممکن است کارآیی طرح را محدود کند و در نهایت نتواند نقش مفید و بازدارنده‌ای در حفاظت از منطقه ایفا کند. مرادی پیشنهاد داد: با توجه به سرعت اجرای پروژه‌ها در استان هرمزگان می‌توان زمان را با تبادل اطلاعات و دانش فنی کوتاه‌تر کرد.


ورود روزانه 700 لیتر در ثانیه پساب به خلیج فارس

همچنین عباس منتظری، معاون هماهنگی امور برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان، گفت: 50 هزار هکتار از اراضی ساحلی استان مستعد پرورش میگو شناسایی شده است که با توجه به سیاست دولت در زمینه اشتغال، این میزان به مزارع پرورش میگو تبدیل خواهد شد. وی افزود: همچنین روزانه 700 لیتر در ثانیه پساب وارد خلیج فارس می‌شود که این حجم مشکلات زیادی را برای این حوضه آبی ایجاد می‌کند. از این رو اجرای چنین طرح‌هایی با شتاب و سرعت بیش‌تر برای حفظ محیط‌زیست دریایی استان الزامی است. همچنین آرش رضایی، مدیرکل امور شهری استانداری هرمزگان، گفت: در استان هرمزگان 15 شهر ساحلی داریم که بیش‌تر آن‌ها در راستای تقسیم‌های کشوری به‌تازگی به شهر تبدیل شده‌اند و از این رو شناخت درستی از وضعیت دریا ندارند که این مسأله مطالعات دقیق برای شناسایی نقاط حساس ساحلی را می‌طلبد. وی افزود: با توجه به توسعه مکران و قابل پیش‌بینی بودن افزایش جمعیت منطقه لازم است حضور و نظارت بیش‌تری بر روی موضوعات زیست‌محیطی منطقه داشته باشیم. همچنین شهرام فداکار، مدیرکل دفتر سواحل و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، گفت: همیشه مطالعات در کشور از خشکی به دریا بود، در حالی که استان هرمزگان بزرگ‌ترین استان ساحلی است و بر این اساس تلاش کردیم مطالعات طرح آمایش سرزمین و طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط‌زیست سواحل جنوب کشور با پایلوت هرمزگان با نگاه دریا به خشکی انجام شود. وی با اعلام این‌که کمیته‌ای تخصصی برای رفع تمام خلأ‌های مطالعاتی تشکیل شده است، افزود: منطقه آزاد کیش مطالعات آمایش سرزمین را بر روی هفت جزیره از جمله فارور، هندورابی و کیش آغاز کرده است. جلسه بررسی طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط‌زیست سواحل جنوب کشور با پایلوت هرمزگان با حضور معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، نماینده ارشد جایکا در ایران، نمایندگانی از استانداری و محیط‌زیست استان در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار -، شماره: 32098


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین