پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
آقاي حضرت پور بگذاريد ؛ شهردار ، شهرداري بكنيد.....
شعارسال: شهرداری ارومیه و شورای دور چهارم مرکز استان در یک اقدام ارزشمند و قابل تقدیر اقدام به راه اندازی ” کمپین مردمی حمایت از دریاچه ارومیه ” کرده اند و با راه اندازی این کمپین بر آن هستند تا مردم مرکز استان را نسبت به روند احیای این زیست بوم حساس تر سازند و مشارکت مردمی را بیشتر نمایند و این را با آب و تاب خاص در نشست خبری اخیر با رسانه ها عنوان می کردند و کار بجای رسیده حتی برخی از شورای شهر در خصوص انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه هم اظهار نظر کارشناسی می کنند و هدف از این کمپین را بدون شک کمک به دریاچه ارومیه می دانند که ما هم این هدف و نیت را به فال نیک می گیریم و سپاس گزارشان هستیم .

در این یادداشت بر آن هستیم تا ضمن تقدیر از این اقدام مناسب مدیریت شهری ارومیه نسبت به افزایش مشارکت مردم و حساس نمودن بیشتر آنها به این مهم چند نکته را یادآور شویم و امیدواریم مورد توجه مدیران استانی و متولیان این حوزه قرار گیرد.

نکته اول این یادداشت خطاب به شهرداری ارومیه و اعضای شورای شهر است که چند مساله را یادآور می شویم ؛ با این توضیح که بیشتر این اقدامات و حرکات حول احیای دریاچه ارومیه موازی کاری است و بازی با افکار عمومی و احساس می شود ؛ این اقدام شهرداری ارومیه هم در این حوزه جای می گیرد.

دولت تدبیر و امید در همان ابتدا ستادی با عنوان ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل داد و در دولت نهم و دهم هم کارگروهی بنام کارگروه احیای دریاچه ارومیه فعال شد و حتی یک اجلاس عظیم بنام ” اجلاس باری ” با حضور ۳ وزیر و ۳ استاندار وچندین معاون وزیر و نمایندگان مردم برگزار شد ولی دریغ از یک قطره آب برای افزایش سطح و تراز دریاچه ارومیه .

حال دولت تدبیر هم از همان ابتدا احیای دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار داد و تاکنون با اختصاص قریب به یک هزار میلیاردتومان در بخش های مختلف سعی در حفظ موقعیت فعلی آن دارد و براساس آمار دستگاه های مربوطه در حفظ تراز اکولوژیک آن هم تاحدودی موفق بوده اند. حال بماند روند خشک شدن دریاچه ارومیه۱۰ الی ۱۵ ساله است و با این شرایط اقلیم و تغییرات آب و هوایی و کمبود منابع آبی و مالی و برخی سیاست های غلط ره ۱۰ ساله را یک ساله بپیماید ولی حفظ شرایطحال آن در هر موقعیت ضروری است.

فارغ از همه انتقاداتی که بر روند عملکرد ستاد و دستگاه های عضو آن در حوزه آبریز موجود است ؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه هم با عضویت چندین دستگاه اجرایی و سازمان در صدد اجرایی کردن دستورات دولت برای احیای این زیست بوم است.

متاسفانه یکی از نقاط ضعف سیستم اجرایی و اداری ما همین موازی کاری و دخالت در وظایف و رسالت هاست که شهرداری ارومیه هم با این همه مشکل و معضل مدیریت شهری می خواهد درگیر شود که در ادامه به چند مورد آن اشاره می گردد.

بی شک قبل از هر گونه اقدام دیگری باید اجازه داد دستگاه ها به رسالت کاری و سازمانی خود عمل کنند ؛ البته این مهم به معنای این نیست که از توان شهرداری و یا ارگانهای مردمی برای حفظ این مهم و نگین آذربایجان غافل بود نه به هیچ وجه . اما مهم ترین نکته این پازل تداخل در مسوولیت ها و وظایف کاری است و بدون شک وقتی یک مجموعه با برخی حواشی درگیر می شود از اصلی ترین وظایف کاری خود عقب می ماند و این باعث ایجاد مشکلاتی اساسی در سیستم مدیریتی و اجرایی خواهد شد و این مساله در خصوص رسالت شهرداری ارومیه هم قابل پیش بینی است.

هرچند عملکرد شهرداری ارومیه در چند سال اخیر در حوزه های مختلف قابل تقدیر است و با اجرای پروژه های متعدد عمران شهری، خدماتی، فضای سبز و غیره سعی شده تا چهره شهر دگرگون شود ؛ ولی اصلی ترین چالش های این شهر درحوزه ترافیک ، اصلاح ناوگان حمل ونقل عمومی فرسوده ، هدایت و ساماندهی آب های سطحی ، تکمیل روگذرها و زیرگذرها ، موضوع ایجاد کمربند سبز و تراموا در ارومیه و بسیاری از موارد دیگر از جمله سبک معماری ایرانی اسلامی و بزرگ شدن بی در و پیکر ساختمان های شهر و باقیست که شورا و شهرداری ارومیه می تواند در دستور کار خود قرار دهد.

کمتر از ۱۰روز دیگر فصل بازگشایی مدارس است و مهم ترین خیابان ها و معابر شهر با معضل اساسی ترافیک درگیر خواهند شد و براساس آمار رسمی مدیریت شهری ؛ ارومیه بعد از تهران دارای بیشترین خودرو به نسبت جمعیت است و از یک سر با خودروهای تک سرنشین و از سوی دیگر با فرهنگ غلط رانندگی روبرو است ، همچنین سیستم فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی سالیان سال است دود غلیظش برآسمان این شهر برافراشته شده ، بدون آنکه تغییر محسوسی در این حوزه ایجاد شود.

آقای شهردار ؛ کمپین حمایت از دریاچه ارومیه پیشکش!

*عکس متعلق به میدان امام حسین ( ع ) ارومیه است.

حال با این پیش مقدمه طولانی ؛ آیا بهتر نیست که شهرداری و شورای ارومیه بجای ” کمپین حمایت از دریاچه ارومیه ” ” کمپین فرهنگ سازی عبور و مرور و ترافیک ” و دهها مورد دیگر در خصوص ساخت و ساز شهری راه اندازی کنند تا در رسالتی که بر عهده آنان است بیشتر موفق شوند و اجازه دهند متولیان امر ، دستگاه های عضو ستاد و استانداری و دولت به این مهم بپردازد و البته در جایگاه یک نهاد مردمی به عنوان یکی از اعضای ستاد احیا وارد کار شوند.

سالیان سال است که موضوع دریاچه ارومیه به یک سوژه مورد سوء استفاده برخی از اشخاص و جریان ها تبدیل شده و این سفره نیلگون و با برکت آذربایجان به یک صندوق رای آوری برخی ها هم تبدیل شده ؛ حتی بدون آنکه ذره ای به روند احیای آن کمک کنند .

۵ ماه دیگر انتخابات۹۴ در راه است و احساس می شود دریاچه مظلوم و در حال مرگ نازنین این منطقه باز هم به یک سفره و ابزار تبلغیاتی عده ای خاص تبدیل شده و پیش بینی می شود که شهرداری ارومیه هم می خواهد وارد این بازی سیاسی برخی از جریان ها بشود ؛ در حالی که امروز شهرداری ارومیه در اکثر حوزه های شهری با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند از نبود یک مرکز تفریحی و توریستی در داخل شهر گرفته تا یک مرکز بازی کودکان و مسایلی که به آن اشاره شد تنها نمونه های هستند که می تواند در دستور مدیریت شهری قرار گیرد .

همچنین مهم ترین مساله ای که امروز شهرداری ارومیه و چه بسا بسیاری از شهرداران استان و کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود منابع مالی ، حقوق و مزایایی است که بایستی مدیران شهری دنبال منابع پایداری باشند که حداقل بتوانند حقوق پرسنل را با آن پرداخت کنند.

آقای شهردار ؛ کمپین حمایت از دریاچه ارومیه پیشکش!

*آب گرفتگی تقاطع مولوی ارومیه در اثر باران

آقای حضرت پور شهردار آبادگر و پر تلاش ارومیه ؛ مطمئن باشید حال که شما مدیران امور شهری قصد خدمتبیشتردارید و می خواهید افق ارومیه ۱۴۰۴ را شهری فرهنگی با روند توسعه و پیشرفت معرفی نمایید ، باور کنید اگر در همین حوزه کاری خود گام بر دارید و مشکلات این بخش را حل کنید هم یک باقیات الصالحات است و هم مردم فهیم و اندیشمند ارومیه برای همیشه شما را دعا خواهند کرد و نام حضرت پور برای همیشه در دفتر پر زرق و برق بلدیه ارومیه باقی خواهد ماند.

بگذارید متولیان امر به درد دریاچه همیشه مظلوم برسند ؛ چرا که کسیدر این شرایط بحرانیکه توان پرداخت دیون و مطالبات پیمانکاران و حقوق پرسنل را مجموعه ندارد از شماگله نخواهد کرد ؛ چرا که خود شهرداری ارومیه کم از دریاچه مشکل ندارد هر چند ممات و حیات این منطقه بسته به یکی از همین زیست بوم ها یعنی دریاچه نازنین ارومیه است ولی بهتر است کار را به متولیان امر واگذاریم و شهردار ، شهرداری بکند و این رسالتی بس سنگین بر عهده شماست.

با این اوصاف همانطور که اشاره شد پیشنهاد می شود شهرداری و شورای ارومیه دست از این موازی کاری بردارند ، و وارد بررسی و حل معضلات فرهنگی ، عمرانی و خدماتی شهری شده و حال که آستین ها را برای عمران و آبادانی شهر بالا زده اند همت بیشتری بگمارند تا این مشکلات به حداقل برسد و شهر ارومیه که تشنه خدمات بیشتر و به عنوان دروازه اروپا مطرح است به نگین منطقه و کشور تبدیل شود که از هر لحاظ شرایط و استحقاقش را دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی جوان پرس، تاریخ سه شنبه 24 شهریور 1394، کد مطلب: 75526، www.javanpress.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
کسی برای دریاچه ارومیه کاری نمیکنه اونوقت که از بین رفت حالا میان کاسه چه کنم چه کنم به دست میگیرن م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین