پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۹
مردم زابل که دست به آسمان برده بودند تا باران لب های خشکیده و زمین های ترک خورده آنان را سیراب کند با بارندگی های اخیر برای تردد در خیابان های آبگرفته دچار مشکل شدند.

شعار سال: پس از آغاز بارندگی از شامگاه 19 اسفند در شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز که تا اواسط روز پنجشنبه ادامه داشت بر اساس اعلام هواشناسی 15،7 میلی متر بارندگی در این مناطق به ثبت رسید.

با وجود اینکه داستان تکراری آبگرفتگی معابر آبگرفتگی معابر بعد از هر بارندگی از سال های قبل در زابل مطرح بوده اما شهرداری تا کنون برای آن چاره اندیشی نکرده است.

یکی از ساکنان خیابان پاسداران زابل که خود را جواد سارانی معرفی کرد، گفت: بارندگی چند روز گذشته به ویژه در معابری که آسفالت نیست به سبب گل و لای زیاد مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده و با وجود گذشت 2 روز از بارندگی همچنان به دلیل جمع شدن آب در گودال های متعدد خیابان مشکل تردد داریم.
حسن سرگزی ساکن محله حسن آباد زابل نیز بیان کرد: بارندگی در طول سال اندک است اما با هر بارش این محله دچار آبگرفتگی می شود و رفت و آمد را برای اهالی سخت می کند.

وی ادامه داد: بارها از شهرداری درخواست کردیم این محله را آسفالت کند اما تاکنون فقط شن ریزی انجام شده است.
محمد دهمرده که خودرویش در گل و لای یکی از خیابان های زابل گیر کرده بود گفت: همیشه برای آمدن باران دعا می کنم و حاضرم تمام سختی را به جان بخرم اما وقتی دعاهایمان مستجاب می شود با اندک بارندگی رفت و آمد عابران پیاده و خودروها با مشکلات زیادی رو به رو می شودو در خیابان هایی که آسفالت نیست در گل و لای گیر می کنند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه زابل در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نبود امکانات، وجود تجهیزات فرسوده، شهرداری زابل را در جمع آوری روان آب های سطح شهر ناشی از بارندگی دچار مشکل کرده است.

هوشنگ ناظری افزود: بر اساس پیش بینی هواشناسی و اعلام ستاد بحران استان، هشدار لازم به دستگاههای مرتبط از جمله شهرداری، آب و فاضلاب و هلال احمر زابل داده شد تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
وی گفت: با توجه به اینکه پنجشنبه هفته قبل از ساعات ابتدایی ریزش باران وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار سیستان وبلوچستان از نزدیک در شهر زابل شاهد آبگرفتگی خیلی از معابر بودند، استاندار در تماس های متعدد بر جمع آوری روان آب ها در این شهر تاکید دارد.

وی پیش بینی نشدن امکانات برای جمع آوری روان آب ها از طریق شبکه فاضلاب و فرسودگی این شبکه را از جمله مشکلات آبگرفتگی معابر زابل عنوان کرد و اظهار داشت: شبکه فاضلاب زابل در گذشته به گونه ای طراحی شده که حتی در زمان افزایش مصرف آب توانایی انتقال فاضلاب را ندارد و آب از درب منحول ها در خیابان های جاری می شود.

وی جمع آوری روان آب ها در سطح شهر را وظیفه شهرداری دانست و افزود: شهرداری زابل به دلیل نبود امکانات و فرسودگی تجهیزات برای جمع آوری روان آب ها دچار مشکل است که پس از اعلام نیاز به هلال احمر استان، آب و فاضلاب شهری و روستایی تعدادی تانکر، پمپ و کفکش برای جمع آوری روان آب ها فعال شدند.
فرماندار زابل گفت: جمع آوری روان آب ها به صورت شبانه روزی ادامه دارد و تمام امکانات را در اختیار گرفتیم تا هر چه سریعتر این وضعیت در زابل بهبود یابد.

ناظری تخصیص اعتبار ویژه ای برای جمع آوری روان آب های زابل را خواستار شد و اظهار داشت: با توجه به اینکه بارندگی تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد باید اعتبار لازم به شهرداری، آب و فاضلاب و هلال احمر برای خرید و نوسازی تجهیزات و امکانات اختصاص داده شود.

شهردار زابل نیز با تاکید بر آماده باش تمام کارکنان این مجموعه در زمان بارندگی گفت: 60 نفر از کارکنان شهرداری در سه شیفت کاری از زمان آغاز بارندگی با 2 دستگاه مکنده و چهار دستگاه تانکر مشغول جمع آوری روان آب ها هستند.

حمیدرضا نوری با بیان اینکه ترمیم، حفاری و روکش آسفالت پس از خشک شدن خیابان در سطح شهر انجام می شود اظهار داشت: جمع آوری روان آب ها در زابل نسبت به سایر شهرهای کشور با سرعت بیشتری انجام می شود.

وی همچنین از صبر و همکاری مردم در جمع آوری روان آب ها قدردانی کرد و گفت: در روزهای آینده میزان خسارت روان آب ها اعلام خواهد شد.

زابل در 205 کیلومتری شمال زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان قرار دارد.

سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز از حدود 18 سال پیش با خشکسالی رو به رو است و تالاب بین المللی هامون بر اثر این خشکسالی به بستر حرکت خاک ها و شن های روان تبدیل شده است.



با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 22 اسفند 1394، کد مطلب: 81999905 (5225933): آدرس سایت: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین