پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۶۹
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
مدپرستی در ایران تبدیل به یک فرهنگ شده اما در جامعه راهکارهایی برای تامین این نیاز تدوین نشده است.

شعارسال : طراحی لباس هایی با مدل های غربی و ناقض ارزش های اسلامی معضل دامن گیر فرهنگ جامعه ی ایرانی است و طراحی لباس هایی با الگوی ایرانی اسلامی که سلایق تمامی قشرهای جامعه را در بر داشته باشد جزء خلاء های اصلی جامعه ماست، که رفع آن افراد خوش فکر، تحصیل کرده و مهمتر از همه حمایت و تدابیر دولتی را می طلبد. اما ویترین فروشگاه های لباس، برگزاری فشن شو ها، صدور مجوز تولید برای تهیه و عرضه ی لباس های شگفت انگیز! و خیلی دیگر از شواهد بار دیگر شم خبرنگاری ام را به دستان پشت پرده یا همان نیت های مغرض معطوف می سازد.

* نباید همیشه انگشت اتهام را به سمت جوانان گرفت

معتقدم نباید همیشه انگشت اتهام را به سمت جوانان گرفته و به شیوه ی سرزنش گرانه ی نو با آنان برخورد کنیم بلکه باید در پی پاسخ به سوالاتی باشیم که علت مساله را روشن می کند؛ چرا جوانان به پوشش های غربی و غیر اسلامی گرایش دارند و چه عواملی آنان را بدین سمت سوق می دهد؟ تولید و طراحی پوشاک مدل غربی توسط چه کسانی هدایت می شود؟ تدابیر داخلی برای مقابله ب این مساله چیست؟ چه کسی مسئول است؟

رقیه پاک نیت، مدرس دانشگاه و کارشناس فرهنگی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی آناج گفت: همان طور که می دانید حجاب و پوشش اسلامی به عنوان یک نماد عینی فرهنگ اسلامی است و در همه جای دنیا معمولا از حجاب و نحوه ی پوشش فرد پی به مسلمانی او می برند؛ لذا اهمیت این موضوع فوق العاده زیاد است و توجه بسیاری را از سوی مسئولین و سایر دست اندرکاران می طلبد.

* ما داریم در زمین دشمن بازی می کنیم

وی افزود: حقایق موجود در جامعه ی ما نشانگر بی تفاوتی، کم لطفی و کوتاهی مراجع و افراد ذیربط است و اگر فرهنگ غربی این چنین در جامعه ی ما می تازد به دلیل عرصه ای است که ما برایشان فراهمکرده ایم؛ مگر غیر از این است که اگر مظلومی نباشد ظالمی به وجود نمی آید؟! اکنون فرهنگ اسلامی ما در تهاجم غربی مظلوم واقع شده است و ما در حال بازی در زمین دشمن هستیم و اگر شایستگی پیشگیری نداریم حداقل باید در زمینه دفاع خوب عمل کنیم نه اینکه دست روی دست بگذاریم تا دشمن با خیال راحت برنامه های فرهنگی اش را در راستای استهاله فرهنگی کشور ما اجرا کند.

* مدپرستی مربوط به کشورهای جهان سومی است نه جوامع پیشرفته

وی با اظهار تاسف در مورد وادادگی برخی افراد در برابر فرهنگ غرب بیان داشت: البته پیروی از مد و شکل های مختلف پوشش مربوط به کشورهای عقب مانده و در حال توسعه ای است که به آنها عنوان جهان سومی اطلاق می شود و اگر کشورهای پیشرفته طراح، تولید کننده و مروج انواع مختلف مدل لباس هستند به این معنی نیست که خودشان هم مدپرست هستند بلکه انها در صددند با عرضه ی مدل های مختلف و جذاب، از کشورهای جهان سوم به عنوان بازار فروش استفاده کنند.

این کارشناس فرهنگی تاکید کرد: علیرغم تبلیغات رسانه ای، کسانی که در محیط کشورهای پیشرفته، بخصوص کشورهای غربی قرار گرفته اند، خوب می دانند که جوانان آنها مثل ما و به اندازه ما دنبال مدل های مختلف لباس نیستند بلکه آنها بخش عظیمی از وقت خود را صرف علم آموزی و پژوهش می کنند و پیشرفت کشور خود را نیز مدیون همین امر هستند نه مدپرستی و مصرف گرایی.

ضمن اظهار بر اهمیت فعالیت های فرهنگی نظام سلطه یکی از سوالات بنیادی که باید در این زمینه به آن پاسخ داده شود این است که دلیل طراحی و تولید لباس های ناقض شئون اسلامی در داخل کشور چیست که موضع گیری ها و اقدامات مسئولین ذی ربط نظیر صدور مجوز تولید و عرضه در بازار یا برگزاری نمایشگاه های تبلیغ و ترویج مدل های غربی به نوعی بر آن صحه گذاشته و حمایتش می کنند؟

* اگر در مورد لباس های خلاف شئون اسلامی به ما شکایت شود، برخورد می کنیم!

علی عابدینی، رئیس اتحادیه پوشاک تبریز در گفت و گو با آناج در پاسخ به این سوال که چه کسانی مسول ترویج لباسهایی مخالف با عرف و شرع جامعه هستند؟ گفت: حوزه و اختیارات اتحادیه ما فقط محدود به واحدهای صنفی است و توزیع این واحدها طبق قانون به ما واگذار شده است. اگر در بین لباس های این واحد ها لباسی برخلاف مقررات و شئون اسلامی باشد و نسبت به آن شکایتی به ما شده باشد ما حتما برخورد می کنیم، البته تا بحال چنین اتفاقی نیافتاده است.

* ما هم شاکی هستیم ...

وی ادامه داد: هر چند که متاسفانه لباس هایی با پوشش نامناسب ریشه دار شده و ما خود نیز شاکی هستیم که چرا دست اندر کاران و کسانی که پیش کسوت هستند، نظراتشان را اعلام نمی کنند. آنها پشت درهای بسته مباحثی را به صورت نظری مطرح کرده و بدون این که از نظرات مردم و جامعه آگاه باشند تصمیماتی را می گیرند که در نهایت قابل اجرا نیستند چرا که این اجناس و لباس ها در آخر به دست فروشگاه ها می رسد تا آن ها را بفروشند و فروشگاه ها به شرطی موفق خواهند بود که این اجناس فروخته شوند و مردم طالب آن باشند.

* فروشنده جنسی را می فروشد که مورد اقبال مردم باشد

عابدینی بیان داشت: پس فروشنده جنسی را در فروشگاه خود به فروش خواهد گذاشت که خواسته ی مردم باشد. مثلا وزارت ارشاد باید بداند که الگویی که شما جهت تهیه لباس ارئه کرده اید ممکن است متناسب با خواسته ی مردم نباشد.

عارفه تدبیری مدرس دانشگاه در رشته ی طراحی دوخت نیز در رابطه با دلایل این مساله به خبرنگار آناج گفت: جوانان الگوی پوشش مناسب خود را اکنون از جوامع غربی تقلید می کنند و بدون اینکه به سنت ها و ارزش های اسلامی توجهی بکنند، رسانه های غربی را وارد زندگی روز مره خود می کنند و تاثیر رسانه های غربی در تبلیغ زندگی غربی تا حدی بوده که جوان ایرانی روال زندگی اش هر روز بیش تر از دیروز بدتر می شود.

* پوشیدن لباس اسلامی را باید با فرهنگسازی صحیح ترویج کنیم

وی که سعی در ارائه ی الگوی مناسب لباس برای جامعه دارد، در ادامه ی توضیحات خود خاطرنشان کرد: باید در جامعه پوشیدن لباس های اسلامی تر را با فرهنگ سازی صحیح رواج کنیم و این اجرایی نخواهد شد مگر با جایگزینی طرح هایی مناسب به جای طرح های غربی به عنوان مثال ما باید رنگ های شاد و بشاش و رنگ هایی که حامل انرِی مثبت میباشند را در لباس ها به کار ببریم تا جوانان جذب مدل های غربی نشوند؛ مثلا در طراحی لباسها بجز چادر، رنگ مشکی را حذف کنیم و به جای رنگ مشکی از رنگ های بشاش تری استفاده کنیم چرا که در دنیای کنونی که پر از آلودگی و دود ماشین ها می باشد و اذهان انسانها خسته از این همه تیرگی و تاریکی است به نظرم باید کمتر از رنگ های تیره استفاده کرد.

مسلما هدف یک تولید کننده یا طراح لباس داخلی در وهله ی اول کسب درآمد است و می توان گفت خیلی از افرادی که طراح، تولید کننده، موزع یا فروشنده ی مدل های غربی هستند، مقاصد فرهنگی دشمن را دنبال نمی کنند بلکه آنها با توجه به اقتضائات بازار در این زمینه ورود کرده اند که شاید در شرایط اقتصادی فعلی هم نمی توان چندان خرده ای بر ایشان گرفت اما نقطه ی عطف و مرکز توجه در مساله ی حاضر جای خالی مسئولین دولتی و دست اندرکاران داخلی است که شواهد نشان می دهد کوتاهی ها و بی تدبیری های صورت گرفته توسط آنان بر معضل بدحجابی در جامعه دامن می زند.

مراد سلمان زاده که یکی از تولیدکنندگان پوشاک حجاب در تبریز، توضیح داد: مقوله حجاب به ویژه در بخش تولید محصولات پوشش اسلامی هرچند یکی از زیباترین و پر کاربرد ترین شعارهای نهاد های فرهنگی و متولیان مربوطه قلمداد می شود اما در مرحله ی عمل با یک اختلاف فاحش مواجه می گردد.

* 90 درصد پارچه مشکی ها وارداتی است

وی افزود: اما اگر وارد مصادیق شوم باید بگویم به طور مثال چادر مشکی یکی از پر کاربردترین پوشش در بین قشر بانوان به ویژه افراد محجبه است که متاسفانه به علت عدم وجود تولیدی پارچه مشکی و واردات 90 درصدی؛ قیمت ها به شدت به دلار و تغییرات اقتصادی کلان جامعه و جهان وابسته است و با سه برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده می رسد.

* یک متولی را نمی توان پیدا کرد که دغدغه ی واقعی اش تولید محصولات حجاب باشد

وی تشریح کرد: به علت عدم وجود یک نهاد مستقل در این زمینه و تفویض امر حجاب و عفاف به بیش از 30 نهاد، یک متولی را نمی توان پیدا کرد که دغدغه ی واقعی اش تولید محصولات حجاب باب میل جوانان باشد و تنها کارگروه ها به برگزاری نمایشگاه های فصلی اکتفا می کنند .

این تولید کننده بیان داشت: نمایشگاه حجاب و عفاف نیز با اینکه تنها مشتریانی از جنس خود دارد، در نوع خود بزرگ ترین ضربه را به بحث تولیدی ها وارد می کند. چون با تخصیص اعتبارات دولتی در بخش فروش نه تنها سایر تولیدی ها را از رونق می اندازند بلکه صرفا بحث فروش را بدون توجه به تولید بومی مد نظر قرار می دهند؛ همین امر باعث می شود که در کشور تنها چند تولیدی و برند حجاب بتوانند موفقیتی در این زمینه بدست آورد.

 *عدم وجود امکانات کافی برای تبلیغات

سلمان زاده اظهار کرد: بجز مسائل مالی که نقش ویژه ای در کیفیت و کمیت تولیدات اسلامی دارند، عدم وجود امکانات کافی برای تبلیغات نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. چه آنکه حتی اگر بخواهیم در صدا و سیما و یا سایر رسانه ها نسبت به پوشش اسلامی تبلیغات داشته باشیم باید به همان اندازه ای که یک خودرو تبلیغ می شود هزینه پرداخت کنیم.

و یاد سخن رهبرم می افتم که می فرماید: " ... اما این‌که شما مى‌گویید «ما چگونه برخورد کنیم؟» ببینید؛ شما با تبلیغات کار کنید. یعنى همان حربه‌اى را که افراد مورد نظر شما براى سست کردن اعتقاد به حجاب به کار مى‌برند، شما هم به کار ببرید... " امروز اگر حربه ی دشمن ترویج مصرف گرایی و مدپرستی از طریق تبلیغات و ارائه ی انواع مدل های پوشش است که در اصل ترفندی جهت از بین بردن حجاب اسلامی می باشد، پس چه شایسته است که با طراحی الگوهای اسلامی پوشش و حمایت از تولید و توزیع آن به صورت مالی و غیر مالی به مقابله با نقشه های شوم نظام سلطه برخواست و یا اگر مرد این راه نیستیم حداقل با صدور مجوز "فشن شو" ها! آب به آسیاب دشمن نریزیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی آناج ، تاریخ انتشار پنجشنبه 01 بهمن 1394 ، کد مطلب : 33889 : www. anaj.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین