پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
پس از گذشت ۸ سال از برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب اما این نمایشگاه هنوز ابتدایی‌ترین شاخصه‌های برگزاری یک نمایشگاه تخصصی را ندارد و به جای نمایش نوآوری‌های کشور در تولید محصولات عفاف و حجاب، تبدیل به یک چندشنبه‌بازار شده است.

شعارسال: پس از گذشت ۸ سال از برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب اما این نمایشگاه هنوز ابتدایی‌ترین شاخصه‌های برگزاری یک نمایشگاه تخصصی را ندارد و به جای نمایش نوآوری‌های کشور در تولید محصولات عفاف و حجاب، تبدیل به یک چندشنبه‌بازار شده است

نمایشگاه عفاف و حجاب حدود ۸ سال است که به عنوان بخش جنبی نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود. این بخش فرعی از همان سال‌های ابتدایی فعالیتش به خوبی در میان مردم جای باز کرد و با استقبال بی‌نظیری روبرو شد، به طوری که این بخش جنبی، تبدیل به بازار هدف اصلی نمایشگاه قرآن شد.

اما با وجود این نقش مؤثر، امسال نه تنها شاهد برگزاری یک نمایشگاه فاخر برای معرفی دستاوردهای و طرح‌های جدید در حوزه تولید محصولات عفاف و حجاب در حد و اندازه جمهوری اسلامی ایران نبودیم که پس از گذشت ۸ دوره از برگزاری این نمایشگاه، اتفاقاتی باعث شد، برگزاری آن با مشکلاتی عدیده مواجه شود.

گزارش پیش‌رو به بررسی ایرادات و کمبودهای نمایشگاه هشتم برمبنای مشاهدات خبرنگار فارس و گپ و گفت با بازدیدکنندگان و دیدگاه‌ مسؤولان است.

۱. تأخیر در آغاز برگزاری این رویداد و زمان محدود آن نسبت به سال‌های گذشته

این دوره از نمایشگاه عفاف و حجاب که قرار بود برخلاف سال‌های گذشته در بازه محدوده‌تری به فعالیت بپردازد با تأخیر یک روزه و با تغییر مکان وعده داده شده به مدت ۱۰ روز برگزار شد. مدیر برند ثنا دراین‌باره گفت: این مدت زمان محدود باعث شد، تناسب هزینه ـ فایده تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات عفاف و حجاب دچار مشکل شود

۲. رها کردن نمایشگاه از سوی کارگروه مدو لباس در دقیقه نود

از آنجایی که شیوه اجرایی بخش عفاف و حجاب نمایشگاه امسال با سیاست‌های کارگروه مد ولباس در بخش تبلیغی و ترویجی هم‌خوانی نداشت و مسؤولان برگزاری نمایشگاه قرآن بر فروش تاکید ویژ‌ه‌ای داشتند و با فعالیت‌های ترویجی موافق نبودند، کارگروه مد ولباس از حضور در این نمایشگاه کناره‌گیری کرد.

البته خلف وعده ستاد برگزاری برای در اختیار گذاشتن رواق اصلی مصلی برای برگزاری با کیفیت‌تر این نمایشگاه هم علت دیگر این کناره‌گیری یک روز پیش از برگزاری نمایشگاه از سوی کارگروه مد و لباس عنوان شد.

۳.پله‌هایی که بلای جان بازدیدکنندگان و غرفه‌داران بود و تهویه هوایی که فراموش شده بود

معضل تعداد زیاد پله‌های نیم طبقه دوم مصلی هم به کاسته شدن کیفیت برگزاری این نمایشگاه دامن زد، مادرانی که به سختی کالسکه کودک‌شان به محل برگزاری نمایشگاه منتقل کرده بودند و خانواده‌ یک جانباز که مجبور شده ‌بودند پدر جانبازشان را به دلیل سختی مسیر تنها بگذارند تا به بخش عفاف و حجاب نمایشگاه بروند از تغییر جای نمایشگاه اعتراض می‌کردند، علاوه بر این هوای نیم‌طبقه دوم به شدت گرم بودو به نظر می‌رسید سیستم تهویه هوا دچار مشکل است. گلایه از نبود امکانات رفاهی و وضعیت تهویه هوا بخصوص در روزهای ابتدائی برگزاری تنها از زبان بازدیدکنندگان شنیده نمی‌شد، غرفه‌دارن هم از این شرایط گلایه‌مند بودند

۴. تکرار طرح‌هابه جای ارائه تولیدات نوآورانه

هرچند نمایشگاه عفاف و حجاب فرصت مناسبی است که برندهای کوچک و بزرگ عفاف و حجاب که به گفته فعالان این حوزه سکوی مناسبی برای عرضه محصولات و معرفی خود ندارند، خود را به مخاطبانشان معرفی کنند. اما یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه دراین باره گفت: با توجه به اینکه دسترسی به محصولات عفاف و حجاب در سطح شهر کم است، محصولات مورد استفاده سالیانه‌اش را از نمایشگاه تهیه می‌کند اما تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب سال‌هاست در تولید محصولات درجا می‌زنند و مدل‌ها و طرح‌ها تکراری شده و از تنوع لازم برخوردار نیست

۵.خبری از دسته‌بندی تولیدات و غرفه‌ها نبود

پیش ثبت‌نام‌های نمایشگاه هشتم که با کناره‌گیری یکباره کارگروه مد ولباس متوقف شد، باعث شد بسیاری از شرکت‌کنندگان بدون ارزیابی صحیح وارد این نمایشگاه شوند و نمایشگاه تبدیل به یک آشفته بازار شود،غرفه داران فصلی نمایشگاهی از تعدادشان از تولید کنندگان تخصصی نمایشگاه پیشی گرفت و هیچ فاکتوری برای آرایش غرفه‌ها رعایت نشد و به اصطلاح مرسوم فقط غرفه‌داران جنسشان را در غرفه‌ها ریخته‌ بودند.

خانم حمیدی یکی از بازدید کنندگانی که با دختر نوجوانش و کودک شیرخواره‌اش به نمایشگاه آمده بود و به دنبال تولیدکنندگان محصولات حوزه کودک و نوجوان می‌گشت، گفت: دسته بندی غرفه‌ها به درستی انجام نشده بودو باید مدت زیادی را صرف پیدا کردن غرفه‌های مورد نظرمان می‌کردیم، در حالیکه می‌شد با یک غرفه‌بندی درست همه تولیدکنندگان هم طیف را در کنار هم قرار داد که بازدیدکنندگان سرگردان نشوند.

او از گرمای نمایشگاه هم شکایت داشت و با روی ترش گفت: حداقل امکانات رفاهی برای یک خانم محجبه تامین فضایی با هوای مطبوع است، کاش نمایشگاه مثل سال گذشته در بخش شرقی مصلی برگزار می‌شد که جابه‌جایی هوا به راحتی صورت می‌گرفت.

یکی از غرفه‌داران که متوجه گفت‌وگویم با این خانم بازدید کننده شده بود، بیان داشت: اصلاً این طبقه مشکل تهویه هوا دارد و این داستان برای دیروز و امروز نیست، معلوم نیست برگزا‌رکنندگان با چه توجیهی این طبقه را به پربازدیدترین بخش نمایشگاه اختصاص دادند.

مسؤول برند بانوی مقدس هم که غرفه معظمی را در یکی از بهترین راهروهای نمایشگاه به خود اختصاص داده است، نسبت به دید بسته فضای برگزاری نمایشگاه ناراضی بوده و معتقد بود، بهای خوبی به نمایشگاه داده نشده است.

۶. نمایشگاه نه چندشنبه بازار!

خانم فرزان مدیر برند وطن که در میان غرفه‌های آشفته این نمایشگاه غرفه زیبایی را طراحی کرده بود، نمایشگاه عفاف و حجاب را به یک چندشنبه بازار توصیف کرد که به دلیل نبود نظارت صحیح بر آن هر محصول با هر کیفیتی در این نمایشگاه ارائه شده و برگزارکنندگان هیچ توجهی به شأن برگزاری نمایشگاه عفاف و حجاب نداشتند.

او به برگزاری نمایشگاه لایف استایل در ترکیه اشاره کرده و گفت: درحالیکه کشور لائیک ترکیه برای معرفی محصولات عفاف و حجاب و تقویت بنیه تولید‌کنندگان این حوزه قدم‌های محکمی برمی‌دارد، مهمترین نمایشگاه عفاف و حجاب جمهوری اسلامی ایران که داعیه‌دار مسأله حجاب در جهان است، بدون رعایت کوچکترین معیاری سال‌هاست تنها به نمایشگاه‌داری در پاینن‌ترین سطح ممکن اکتفا کرده است و هیچ کمکی به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نمی‌کند


۷. ترویج تبرج یا حجاب اسلامی!

بسیاری از محصولات ارائه شده در نمایشگاه عفاف و حجاب در تعریف محصولات حجاب نمی‌گنجد و به نظر می‌رسد گزینشی و تفکیکی در این زمینه وجود ندارد، استفاده بی‌رویه از المان‌های پرزرق و برق و تزئینی در تولید محصولاتی مثل چادر که باید نماد سادگی باشد و یا ارائه محصولاتی که با کپی طرح برندهای لوکس اروپایی به ترویج فرهنگ لوکس‌گرایی می‌پردازد زبان مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان را هم به گلایه باز کرده است، او معتقد است: بسیاری از غرفه‌های این نمایشگاه در حال ترویج فرهنگ متفاوتی از حجاب بوده و محصولات حجابشان بیشتر به ترویج بی‌حجابی یا وسیله جلب توجه شباهت داشت.

اصلانی معتقد است: وقتی یک نمایشگاه ملی به نام حجاب و عفاف برگزار می‌شود، قطعاً باید مفهوم عدم تبرج را برساند و موجب وهن حجاب نباشد.

نمایشگاه عفاف و حجاب پس از ۸ دوره برگزاری در نمایشگاه قرآن تنیده شده و دعواهای پیش آمده میان کارگروه مدولباس و حتی برگزاری یک نمایشگاه جداگانه از سوی کارگروه مدولباس در پارک آب و آتش هم باعث کاسته شدن استقبال مردم از این نمایشگاه نشد، اما آسیب‌های موجود نه تنها در دراز مدت هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی را زیرسؤال خواهد برد که فرصت معرفی نگاه شیعی جمهوری اسلامی ایران را به مفهوم حجاب را از بین می‌برد. در حالیکه این نمایشگاه می‌توان با توجه به ظرفیت‌های موجود تولید‌کنندگان داخلی به یک نمایشگاه بین‌المللی در حد و اندازه نمایشگاه‌های مطرح جهانی تبدیل شود.

مخاطبان فارس با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «پوشش عفیفانه، جامعه عفیفانه» خواستار پیگری آخرین وضعیت پوشش در کشور شده‌اند اینکه پس از گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمنداسلامی اختیارات و هزینه های فراوانی صرف سیاستگذاری‌ها، برنامه ریزی‌ها و طراحی طرح و مدل مناسب پوشاک آقایان و بانوان مسلمان این تنها جامعه شیعی جهان می شود؛ اما چرا خانواده‌های متدین و ارزشی باید به سختی البسه مدنظرشان را در بازار بیابند؛ این گزارش به بخشی مشکلات این حوزه در بخش اجرایی اشاره داشت.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار:18 خرداد 1398 ، کدخبر:www.farsnews.com ، /13980313000392 

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین