پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۰۱۱۹۱
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
شواهد حاكي از آن است كه بزرگ ترين مشكلات بخش مسكن از دولت ناشي مي شود و همواره اين پرسش مطرح مي شود كه چرا در ايران، مسكن بخش سرمايه ای است؟ جواب اين سؤال واضح اسـت، چرا كه توليدكننده نقدينگي دولت است و این دولت است که قوانین را در اختيار دارد. پس هر زمان دولت مي خواهد نقدينگي را افزايش مي دهد و با توجه به اينكه ميزان نقدينگي دولت تغيير مي كند، ارزش پولي كه در اختيار مردم است نيز تغيير مي كند.

شعارسال:شواهد حاكي از آن است كه بزرگ ترين مشكلات بخش مسكن از دولت ناشي مي شود و همواره اين پرسش مطرح مي شود كه چرا در ايران، مسكن بخش سرمايه ای است؟ جواب اين سؤال واضح اسـت، چرا كه توليدكننده نقدينگي دولت است و این دولت است که قوانین را در اختيار دارد. پس هر زمان دولت مي خواهد نقدينگي را افزايش مي دهد و با توجه به اينكه ميزان نقدينگي دولت تغيير مي كند، ارزش پولي كه در اختيار مردم است نيز تغيير مي كند.

بنابراين مردم برای اينكه ارزش پولي را كه در اختيار دارند حفظ كنند به سمت خريد مسكن مي روند. اين نشان مي دهد كه دولت توليدكننده براساس قاعده توليدكنندگي خود، نقدينگي را افزايش مي دهد و اين سياست غلطي است كه فجايع اقتصادی را ايجاد مي كند. پس دولت برای اينكه بتواند اقتصاد كشور را نجات دهد بايد از توليدكنندگي دست بردارد چرا كه اين توليدكنندگي فسادآور است.

در عين حال دولت بايد سعي كند نظارت و سياست گذاری كند، زيرا نمي شود با يك دست نظارتي و دست ديگر بخش توليد اقتصاد كشور را هدايت كند .نتیجه این نوع هدایت اقتصاد سبب می شود که دولت هيچ رقيبي را تحمل نكند.

ايران بزرگ ترين جمعيت اقتصادی را دارد ولي از نظر اقتصادی ضعيف ترين مردم را دارد. در همين حال با وجود اينكه بيشترين منابع طبيعي را در اختيار دارد اما ضعيف ترين بخش خصوصي را دارد. چرا كه به اين بخش اجازه داده نمي شود كه در بخش هايي مانند نفت و گاز و... كار كنند، تنها در بخش محدودی از اقتصاد بخش خصوصي سهيم است كه باز محدوديت هايي برای آن وجود دارد.

بنابراين اقتصاد ايران و به ويژه بخش مسكن نيازمند برنامه جامع است كه اين برنامه بايد سه بخش عمده داشته باشد:

اول: بخش مالي كه در آن تمامي ابزارهای مالي (تسهيلات، بازار رهن و فاينانس و جذب منابع خارجي و...) لحاظ شود.

دوم: اينكه بايد زيرساخت های لازم برای اين بخش مهيا شود چرا كه تمامي زيرساخت های بخش مسكن طي سال های اخير از بين رفته و بايد احيا شود؛ بخش ديگر بحث قوانين و مسائل نرم افزاری است كه بايد قوانين مانع و دست وپاگير را از سر راه مسكن برداشت و اجازه شهرک سازی و جذب سرمايه گذاری خارجي را داد.

اگر دولت بر روی اين سه بخش تمركز كند، اين برنامه مي تواند در بلندمدت در مسكن تاثيرگذار باشد. دولت يازدهم تقريبا در چهار سال گذشته هيچ برنامه كاملي برای مسكن پياده نكرد ولي دولت آينده مي تواند با برنامه ريزی گشايش هايي را در مسكن ايجاد كند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین ، تاریخ انتشار7دی آبان 96،کدخبر: 741129 ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین