پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اصفهان ما با کمبود تخت بیمارستانی روبرو هستیم اما از نظر امکانات و تجهیزات، دپوی دارویی، نیروی انسانی و فضای فیزیکی به عنوان معین تهران همواره آمادگی وجود دارد.

شعارسال: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در اصفهان ما با کمبود تخت بیمارستانی روبرو هستیم اما از نظر امکانات و تجهیزات، دپوی دارویی، نیروی انسانی و فضای فیزیکی به عنوان معین تهران همواره آمادگی وجود دارد.

طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به تازگی توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به این سمت منصوب شد، با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم در اصفهان به سئوالات و دغدغه‌های خبرنگاران تسنیم پاسخ داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پیرامون بیمه سلامت، بحث ایمنی بیمارستان‌های اصفهان، کمبود پرستار در بیمارستان‌های اصفهان و ابعاد مختلف طرح تحول سلامت با خبرنگاران به گفت‌وگو نشست.

در ادامه بخش دوم گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم را با رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌‌خوانید:

* با توجه به اینکه یکی از اهداف طرح تحول نظام سلامت بیمه همگانی سلامت و کاهش هزینه‌های درمان بوده، در حال حاضر وضعیت بیمه سلامت در اصفهان چگونه است؟

طاهره چنگیز: بیمه سلامت با هدف جایگزین شدن یارانه بیمه کلید خود تا پرداختی فرانشیز از سوی بیمه انجام شود، وزارت بهداشت در این زمینه محاسباتی را انجام داد اما این مهم میسر نشد و برخی در این زمینه انتقاداتی را وارد کردند، البته باید در نظر گرفت که واقعیت این بوده در نظام سلامت یک جراحی بزرگ در حال انجام است که این جراحی جرات می‌خواهد که هم عوارض ناشی از آن کم شود و هم دستاوردهایی که تاکنون حاصل شده، حفظ شود که طرحی که تا کنون در زمینه بیمه سلامت اجرایی شده نیازمند تعدیل است.

*در حال حاضر وضع بیمه‌ها در دانشگاه علوم پزشکی چگونه است؟

طاهره چنگیز: فعلا همه از هم طلبکاریم (می‌خندد) در زمینه پرداختی، پرداخت از جیب مردم کم شده و دسترسی مردم به کلینیک‌ها افزایش پیدا کرده اما به دلیل هزینه برخی از تجهیزات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی با کمبود نقدینگی روبرو شده است و از طرفی به دلیل کمبود درآمد مردم نیز بخشی از هزینه‌ها توسط دانشگاه و بخشی دیگر توسط بیمه پرداخت می‌شود که این خود مشکلات زیادی را هم برای بیمه و هم برای دانشگاه ایجاد کرده است.

* یکی از مشکلاتی که همواره در سطح استان پیرامون بیمارستان‌ها از سوی مسئولان و کارکنان بیمارستانی اعلام می‌شود، مشکل کمبود پرستار و کمبود پرستار مرد در اصفهان است، دانشگاه علوم پزشکی برای رفع این مشکل چند ساله اصفهان چه اقداماتی را انجام داده است؟

طاهره چنگیز: رشته پرستاری در دانشگاه‌های علوم پزشکی از چند سال پیش به صورت سهمیه جنسیتی اقدام به پذیرش دانشجو کرد، در دانشگاه پرستاری حداقل 40 درصد دانشجوی پسر و 40 درصد دانشجوی دختر پذیرش کردیم که به مرور زمان به دلیل تقاضاهای مطرح شده 20 درصد سهیمه دانشجوی پرستاری را نیز بین دانشجویان دختر و پسر متقاضی این رشته تقسیم کردیم.

تا این لحظه هیچ پرستار مرد و زن جویای کار که کار نداشته باشند، نداریم اگر خانم یا اقا جویای کار با مدرک لیسانس پرستاری بیاید ما از فردا صبح برای او در بیمارستان کار داریم اما نکته‌ای که وجود دارد این است که برخی از فاغ‌التحصیلان رشته پرستاری به دلایلی همچون شیف شب و گردش کاری که در این رشته وجود دارد، وارد این حوزه کاری نمی‌شوند. دریافت مالی در حوزه کاری پرستاری در مقایسه با سایر مشاغل دولتی بیشتر است، زیرا پرستاران کارانه پرستاری می‌گیرند که البته این حق است زیرا با این افراد با جان مردم سر و کار دارند و از طرفی ضریب اشتغال پرستااران بالاست

از طرف دیگر مشکل کمبود پرستار تنها در اصفهان وجود ندارد بلکه بر اساس تخمینی که در کشور زده شده، در کل کشور 120 هزار پرستار در بیمارستان‌ها کم داریم و براساس استانداردها باید در بیمارستان‌های عمومی به ازای هر تخت بیمارستانی یک و هشت دهم پرستار داشته باشیم که با احتساب شیفت‌ها و مرخصی‌های پرستاری باید به ازای هر بیمارستان 400 تخت خوابه 720 پرستار در یک بیمارستان مشغول به کار باشند.

* در حال حاضر مشکل کمبود پرستار در بیمارستان‌های اصفهان کجاست؟

طاهره چنگیز: در حال حاضر یک بیمارستان 400 تخت خوابه در کشور کمتر از 400 پرستار مشغول به کار دارد که این موضوع بر پرستاران فشار زیادی را می‌آورد و سبب شیفت‌های بیشتر و مرخصی‌ کمتر پرستاران می‌شود، البته ما در بخش‌های ویژه مانند ICU، CCU و بخش نوزادان از استانداردهای کوتاه نیامدیم و پرستار باید در این بخش همراه بیمار باشد.

* برای جبران کمبود پرستار نیازمند فارغ‌التحصیلان بیشتر رشته پرستاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی است، برای رفع این مشکل چه اقداماتی صورت گرفته است؟

طاهره چنگیز: ظرفیت رشته پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی در حال افزایش است اما نکته‌ای وجود دارد این است که باید مراقب کیفیت آموزشی باشیم، از طرف دیگر راهی که برای جبران کمبود پرستار وجود دارد، وارد کردن پرستار است که با توجه به اینکه این شغل جذابیت لازم را در این منظقه برای پرستاران ندارد، کمتر درخواستی در این حوزه وجود دارد اما در برخز از کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل جذابیت‌های مالی، بسیاری از پرستاران خارجی این کشورها را به ایران ترجیح می‌دهند.

البته ناگفته نماند که کمبود پرستار یک معضل جهانی است، به طور مثال در کشور ژاپن بین 30 تا 40 درصد پرستاران به دلیل مشکلات و فشار کاری بعد از 5 سال از این شغل خارج می‌شوند.

* برخی از بیمارستان‌های اصفهان دارای قدمت زیادی است، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تا چه حد ایمنی و استحکام این بیمارستان‌ها را تایید می‌کند؟

طاهره چنگیز:درست است، برخی از بیمارستان‌ها قدمت بالایی دارند، دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی نظارت لازم را از نظر ایستایی انجام می‌دهد و از بهره‌برداری از بخش‌های جدید آن جلوگیری می‌کند به طور مشخص می‌توان به بیمارستان خورشید اشاره کرده که به دلیل مشکلات ایستایی سازه اجازه مرمت به آن داده نشده، در دیگر بیمارستان‌ها نیز دفتر فنی دانشگاه بر ایمنی و ایستایی آن‌ها نظارت لازم را انجام می‌دهد.

البته یکی از نظارت‌هایی که در طول ساخت بیمارستان‌ها انجام می‌شود، توسط مهندس ناظر در زمان بتن‌ریزی سازه است که از سوی دفتر فنی دانشگاه تلاش شده در این زمینه هیچ‌گونه سهل‌انگاری صورت نگیرد و در زمان انجام این عملیات مهندس ناظر حتما در محل حاضر می‌شود و تاییدیه آن را امضا می‌کند.

در زمینه ایمنی اسانسورهای بیمارستانی نیز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تلاش کرده با توجه به استانداردهای اسانسورهای بیمارستانی ایمنی و کنترل لازم را انجام دهد.

* با توجه به اینکه اصفهان معین پایتخت بوده، بیمارستان‌های استان و به‌ویژه شهر اصفهان تا چه اندازه در موقعیت‌ها و شرایط بحران می‌توانند پاسخگوی نیازها باشند؟

طاهره چنگیز: اصفهان از قدیم شهر واکنش سریع بوده و در زمان جنگ نیز اصفهان جزو شهرهای پشتیبان بود و زمانی که یک هواپیما مجروح جنگی به اصفهان می‌آوردند، توزیع و تعیین تکلیف بیماران به سرعت انجام می‌شود.

از طرفی دیگر اصفهان در زمینه فرهنگ بهداشت و درمان با سرعت عمل کرده است، نمونه آن واکنش سریع نیروهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و بیمارستان‌ها در زلزله اخیر کرمانشاه بود که زلزله در ساعت 21 و 30 دقیقه شب انجام شد و 60 پرستار و متخصص نیروهای امدادی اصفهان در ساعت 11 با آمادگی کامل به سمت کرمانشاه راهی شدند و سیستم بیمارستانی را در کرمانشاه راه انداختند، همچنین در همان شب 50 تخت بیمارستانی در بیمارستان الزهرا(س) آزاد شد.

در اصفهان ما با کمبود تخت بیمارستانی روبرو هستیم اما از نظر امکانات و تجهیزات، دپوی دارویی، نیروی انسانی و فضای فیزیکی به عنوان معین تهران همواره آمادگی وجود دارد.

* آیا این آمادگی تنها در اصفهان وجود دارد یا در دیگر بیمارستان‌ها در شهرستان‌های استان نیز از نظر تجهیزات و نیروی انسانی آمادگی لازم در مواقع بحران وجود دارد؟

طاهره چنگیز: یکی از بیمارستان‌هایی که در غرب استان واکنش سریع و ارجاعات را می‌پذیرد، بیمارستان آیت‌الله منتظری نجف‌آباد بوده که بخش عمده‌ای از داران، چادگان، تیران و کرون و غرب استان را خدمت‌رسانی می‌کند، همچنین بیمارستان خمینی‌شهر نیز بعد از بهره‌برداری به این ظرفیت استان اضافه می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 12 دی 1396، کدخبر: 1614637، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین