پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۳۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰
نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه باید به فکر پیش‌بینی یک صندوق برای رفع مشکلات مالی هنرمندان بومی استان باشیم، اضافه کرد: شرکت‌ها و افرادی که در حوزه موسیقی درآمدزایی می‌کنند باید بخشی از درآمد خود را به این صندوق ریخته تا هنرمندان بومی نیز بتوانند فرصت نفس کشیدن و فعالیت داشته باشند.

شعارسال: نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به اینکه باید به فکر پیش‌بینی یک صندوق برای رفع مشکلات مالی هنرمندان بومی استان باشیم، اضافه کرد: شرکت‌ها و افرادی که در حوزه موسیقی درآمدزایی می‌کنند باید بخشی از درآمد خود را به این صندوق ریخته تا هنرمندان بومی نیز بتوانند فرصت نفس کشیدن و فعالیت داشته باشند.

احمد مرادی در حاشیه مراسم رونمایی از دومین جلد کتاب "آواها و نواهای هرمزگان" به قلم "حسین رستمی راد" و تجلیل از هنرمند پیشکسوت "ابراهیم شهدوستی" در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لازم می‌دانم از همه دل‌سوختگان که نسبت به موسیقی هرمزگان که هویت این استان و مردم آن است، تعصب داشته و در راستای حفظ آن تلاش می‌کنند تشکر کنم.

وی با بیان اینکه همه ما متعلق به این استانیم و اجداد ما در این استان این میراث گران‌بها را نسل به نسل به ما منتقل کرده‌اند، افزود: امیدوارم بتوانیم این میراث را حفظ کنیم و برای این کار باید نگاه متفاوتی نسبت به گذشته درزمینهٔ موسیقی داشته باشیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنده به‌عنوان خادم مردم در خانه ملت می‌دانم که همه مردم در هر زمینه‌ای که فعالیت می‌کنند انتظار دارند موردحمایت قرار گیرند و این خواسته‌ای به‌حق است، تصریح کرد: بر خود لازم می‌دانم در تمامی زمینه هر کاری برای مردم این استان از دستم برمی‌آید انجام دهم.

مرادی با بیان اینکه در زمانی که مدیر ستادی استانداری بودم برای برگزاری چنین مجلسی جهت تجلیل از پیشکسوتان موسیقی و احیای موسیقی استان تلاش کردم، عنوان کرد: مشکلات هنرمندان در این حوزه بسیار زیاد است و شرایط، امکانات و حمایت‌هایی که باید داشته باشند در حد انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه مشکلات فرهنگ و هنر به‌خصوص موسیقی استان باید بررسی و آسیب‌شناسی شوند، اضافه کرد: فکر می‌کنم یکی از دلایل این مشکلات این است که درک مشترکی بیند فعالین فرهنگ و هنر، مخاطبین و مسئولین وجود ندارد.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نبودن این درک مشترک در جهت آگاهی مسئولین حلقه مفقوده مشکلات فرهنگ و هنر هرمزگان است، ابراز کرد: این مشکل را می‌توان به تمام هنر هرمزگان تعمیم داد و تنها مختص موسیقی نیست.

مرادی با اشاره به اینکه هرمزگان نه‌تنها ظرفیت‌های فرهنگی هنری کمتری نسبت به استان‌های دیگر ندارد بلکه نسبت به بسیاری استان‌ها به‌خصوص استان‌های جنوبی که ساختار و فرهنگ نزدیک‌تری دارند پیشگام‌تر است، بیان کرد: موسیقی هرمزگان در مقایسه با استان‌های با فرهنگ نزدیک‌تر به استان، مثل بوشهر بسیار پربارتر و غنی‌تر است و باوجوداینکه ازلحاظ ساختاری نیز نسبت به استان هرمزگان کوچک‌تر و با جمعیت کمتری است اما حساسیت و همگرایی نسبت موسیقی در مردم، فعالین و مسئولین بیشتر است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز به این همگرایی در استان هرمزگان دست نیافته‌ایم، اظهار کرد: اگر در جهت شکل گرفتن این همگرایی و حفظ موسیقی استان و همچنین حفظ انگیزه فعالان موسیقی تلاش نکنیم باید شاهد کمرنگ شدن و حتی از بین رفتن این میراث در استان باشیم.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت مرکزی باید حمایت خود را نسبت به استان‌ها به‌خصوص درزمینهٔ فرهنگ و هنر بیشتر کند چراکه بدون این حمایت نمی‌توان در بسیاری زمینه‌ها قدم برداشت، افزود: برای مثال اگر هنرمندی بخواهد اجرایی داشته باشد یا برای شرکت در مسابقات کشوری و بین‌المللی عازم شود با مشکلات بسیار زیاد و راهی صعب‌العبور مواجه می‌شود؛ ما نباید در استانی با این فرهنگ غنی موسیقیایی لااقل درزمینهٔ موسیقی چنین مشکلاتی را داشته باشیم.

مرادی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی باید تبلیغات و فعالیت‌هایی درزمینهٔ موسیقی انجام دهند و حمایت‌هایی را از فعالان این عرصه کنند که آن‌ها هم بتوانند هنر خود را به مردم نشان داده و بگویند ما هنوز وجود داریم، خاطرنشان کرد: متأسفانه چنین حمایت‌هایی یا نیست یا بسیار کم است، و این روزها می‌بینیم که برای بسیاری آوردن هنرمندان از استان‌های دیگر به‌صرفه‌تر بوده و هنرمندان بومی نادیده گرفته می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باید به فکر پیش‌بینی یک صندوق برای رفع مشکلات مالی هنرمندان بومی استان باشیم، اضافه کرد: شرکت‌ها و افرادی که در حوزه موسیقی درآمدزایی می‌کنند باید بخشی از درآمد خود را به این صندوق ریخته تا هنرمندان بومی نیز بتوانند فرصت نفس کشیدن و فعالیت داشته باشند.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند سال پیش تعدادی از هنرمندان روشندل می‌خواستند برای شرکت در مسابقات به کردستان بروند، تصریح کرد: باوجود مشکلات مالی که داشتند و حمایت‌های بسیار اندک و با زحمت بسیاری خود را به این مسابقات رساندند و با کسب مقام اول ثابت کردند که شایسته حمایت‌های بیشتری هستند و هنرمندان در صورت نداشتن دغدغه‌های مالی فضای بیشتری برای پرورش و بروز استعدادهای خود خواهند داشت.

مرادی با اشاره به اینکه امیدوارم با حمایت‌های مسئولین وزارت ارشاد و اداره کل ارشاد در استان زمینه رفع دغدغه‌های مالی و حمایتی هنرمندان فراهم شود، عنوان کرد: شاید نتوان به‌طور 100 درصد نیازهای فرهنگ و هنر استان را پاسخگو بود اما با حمایت بیشتر شاید بتوان بخشی از این مشکلات را رفع‌ورجوع کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده تخصصی درزمینهٔ موسیقی نداشته و نمی‌توانم اظهارنظری دقیق در این زمینه داشته باشم اما به‌عنوان یک هرمزگانی نسبت به موسیقی بومی استانم تعصب دارم و معتقدم باید درزمینهٔ حفظ موسیقی هرمزگان که عقبه‌ای غنی دارد و پایه و اساس موسیقی بسیار کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است تلاش‌های بیشتر صورت بگیرد.

* از فعالیت‌های علمی در زمینه موسیقی حمایت می‌کنیم

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: از همه هنرمندان و نوازندگانی که در جهت حفظ و اشاعه موسیقی بومی استان و مستندسازی و فعالیت علمی در این زمینه گامی بردارند، حمایت می‌کنیم.

سعید موحدی در حاشیه مراسم رونمایی از دومین جلد کتاب "آواها و نواهای هرمزگان" به قلم "حسین رستمی راد" و تجلیل از هنرمند پیشکسوت "ابراهیم شهدوستی" در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری چنین مراسم‌هایی نشان از توجه به عرصه موسیقی و اهمیت مستندسازی و کار علمی در این زمینه است.

وی با بیان اینکه موسیقی یکی از نمادهای اساسی هویت استان هرمزگان است، افزود: استان هرمزگان در خصوص عقبه موسیقی و استادان موسیقی‌اش از گذشته تاکنون حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره به اینکه امروز زمان آن فرارسیده که برای ثبت این هویت و حفظ آن برای آیندگان در این زمینه کارهای علمی صورت بگیرد، تصریح کرد: رستمی راد یکی از افرادی است که در این زمینه قدم برداشته و تلاش او برای تبدیل موسیقی هرمزگان به مباحث علمی و نت‌نویسی قابل‌تقدیر است.

موحدی با بیان اینکه جامعه امروز نیاز به بازخوانی و بازسازی هویت ملی، فرهنگی و مذهبی خود دارد و موسیقی در هرمزگان یکی از اساسی‌ترین مباحث فرهنگی است که باید به آن پرداخته شود، عنوان کرد: سیاست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان واگذاری فرهنگ و هنر به خود هنرمندان و فعالان فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه هرمزگان در خصوص گسترش آموزشگاه‌های موسیقی و پرداخت علمی‌تر به این هنر ارزشمند از پیشگام‌ترین استان‌ها بوده است، خاطرنشان کرد: هنرمندان و فعالان فرهنگی هنری تحصیل‌کرده استان در این خصوص نقش خوبی را ایفا کرده‌اند.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با بیان اینکه اولویت اول موسیقی هرمزگان، حفظ و اشاعه موسیقی بومی استان است، ابراز کرد: این اداره کل آمادگی دارد از همه هنرمندان و نوازندگانی که در جهت حفظ و اشاعه موسیقی بومی استان و مستندسازی و فعالیت علمی در این زمینه گامی بردارند، حمایت کند.

موحدی با اشاره به اینکه جمعی از هنرمندان و آموزشگاه موسیقی نگارستان درزمینهٔ احیای موسیقی بومی استان و تجلیل از پیشکسوتان این عرصه مثل مراسم تجلیل از استاد قنبر راستگو و این مراسم، راهی را آغاز کرده که می‌تواند ابتدای کارهایی بزرگ و اساسی در این زمینه باشد، بیان کرد: در حال حاضر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان آمادگی دارد که در آینده برای برگزاری چنین مراسم‌هایی در جهت تجلیل از پیشکسوتان موسیقی هرمزگان قدم بردارد و همچون گذشته از مؤلفان استان حمایت کند.

وی با بیان اینکه اولویت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درزمینهٔ خرید کتاب‌ها، کتاب‌های مؤلفان بومی است، اظهار کرد: همان‌طور که در خصوص جلد اول کتاب "آواها و نواهای هرمزگان" از آقای رستمی راد حمایت کردیم در خصوص جلد دوم آن نیز پای‌کار خواهیم بود و 30 درصد چاپ کتاب را خریداری خواهیم کرد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در پایان خاطرنشان کرد: رسماً اعلام می‌کنم تمامی افرادی که در راستای موسیقی هرمزگان، مفاخر موسیقی استان و همچنین فعالیت علمی در این زمینه برنامه‌ای داشته باشد موردحمایت قرار خواهد گرفت.

* آزادسازی تالار مرکزی بندرعباس، راهگشای مشکلات فرهنگ و هنر استان خواهد بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت: از آقای مرادی و تمامی نمایندگان و مسئولین استان درخواست می‌کنم در خصوص آزادسازی تالار مرکزی بندرعباس که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات فرهنگ و هنر استان باید به ما کمک کنند و در این زمینه عزمی راسخ داشته باشند.

علیرضا درویش نژاد در حاشیه مراسم رونمایی از دومین جلد کتاب "آواها و نواهای هرمزگان" به قلم "حسین رستمی راد" و تجلیل از هنرمند پیشکسوت "ابراهیم شهدوستی" در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اظهار کرد: موسیقی ازلحاظ علمی و عمقی یکی از نیازهای اساسی بشر و آرام‌بخش بسیاری از دردهاست.

وی با بیان اینکه نمی‌شود انسان را بدون موسیقی متصور شد و رها کرد و نمی‌توان نسبت به مفاهیم موسیقی بی‌تفاوت ماند، افزود: نگاه ما به موسیقی باید با نگاه علمی پیوند بخورد و اگر نگاه علمی در حوزه موسیقی نمایان شود، مشکل حفظ و ماندگاری آواها و نواهای سنتی ما نیز حل خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با اشاره ه به اینکه نگاه آقای رستمی راد که در قالب پژوهش به موسیقی محلی استان پرداخته بسیار ارزشمند است، اضافه کرد: این نگاه علمی و آموزشی سبب می‌شود بسیاری از آثار ارزشمند موسیقی هرمزگان برای نسل‌های آینده باقی بماند.

درویش نژاد با بیان اینکه موسیقی هرمزگان در خصوص موسیقی دریا، زار، تعزیه و اجتماعی و همچنین تعدد سازهای موسیقی از غنای بالایی برخوردار است، تصریح کرد: از هردو جلد کتاب آقای رستمی راد و هرکسی که در حوزه فرهنگ و هنر استان تألیفی داشته باشند حمایت خواهیم کرد.

وی همچنین از مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی جهت حضور در این مراسم و حمایت‌های همیشگی‌اش از فرهنگ و هنر استان در مجلس سپاسگزاری کرد و افزود: بزرگ‌ترین مشکل ما درزمینهٔ فرهنگ و هنر استان نداشتن محلی برای آموزش، اشاعه و گردهمایی‌های فرهنگی هنری است و ساخت تالار مرکزی بندرعباس با 17 هزار مترمربع مساحت که می‌توانست راهگشای بسیاری از مشکلات باشد متوقف شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با تأکید بر اینکه یک سال و نیم است که برای حفظ این تالار جنگیده‌ایم، عنوان کرد: از آقای مرادی و تمامی نمایندگان و مسئولین استان درخواست می‌کنم در خصوص آزادسازی این تالار به ما کمک کنند و در این زمینه عزمی راسخ داشته باشند.

درویش نژاد با اشاره به اینکه اگر آقای مرادی درزمینهٔ رهاسازی تالار مرکزی بندرعباس ما را کمک کرده و عزم خود را در این زمینه همچون گذشته که همراه ما بوده نشان دهد مردم هرمزگان هرگز نام او را فراموش نخواهند کرد، خاطرنشان کرد: قدم دیگری که در راستای حفظ و اشاعه موسیقی استان برداشته‌ایم راه‌اندازی موزه موسیقی هرمزگان است.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی این موزه یکی از برکه‌های متعلق به اداره کل میراث را گرفته‌ایم تا محلی باشد برای نمایش آواها و نواهای هرمزگان و همچنین نگهداری سازهای تاریخی استان؛ این پروژه تاکنون 50 درصد پیشرفت داشته و امیدواریم تا سال 97 به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان در پایان اظهار کرد: افتتاح موزه موسیقی هرمزگان به ماندگاری موسیقی استان و شناساندن و نمایش محتوای آن به همگان قدم بزرگی خواهد بود.

مراسم رونمایی از دومین جلد کتاب آواها و و نواهای هرمزگان به همراه اجرای گروه موسیقی "کاسیا" و تجلیل از زحمات پیشکسوت موسیقی استان هرمزگان "ابراهیم شهدوستی" برگزار شد.

این مراسم که شب گذشته(12 دی) در حضور مملو علاقه مندان در فرهنگسرای طوبی برگزار شد، احمد مرادی(نماینده مردم هرمزگان در مجلس)، علیرضا درویش نژاد(مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان) و جمعی از پیکسوتان موسیقی استان هرمزگان حضور داشتند.

در این مراسم که کلیپی از خاطرات ابراهیم شهدوستی در خصوص تشکیل گروه لیوا پخش شد، پس از سخنرانی مسئولین و معرفی کتاب آواها و و نواهای هرمزگان و قول حمایت مسئولین فرهنگ و ارشاد اسلامی از این کتاب و همچنین پیشنهاد نماینده مردم هرمزگان در مجلس مبنی بر تشکیل صندوق حمایت از هنرمندان و اختصاص بخشی از درآمد کنسرت های خوانندگان مرکزنشین به این صندوق، اعضای گروه موسیقی کاسیا به اجرای موسیقی پرداختند.

حسین رستمی راد(کیبورد، تنظیم و سرپرست گروه)، حسن نوری نسب(درامز)، مرتضی قلندری(ساکسیفون)، محمدرضا کهزاد و غلامرضا رئیسی(پرکاشن)، فرزاد ادهمی(گیتار بیس)، مصطفی عابدی(گیتار الکتریک) و علی عرب(خواننده) گروه کاسیا را تشکیل می‌دادند که شاید اجرای مناسب همراه با تنظیم های مطلوب نشان داد موسیقی هرمزگان نیز می تواند همچنان در کشور نیز سبب افتخار مردمانش باشد.

در این اجرا نیز ترانه های "بی وفا" و "یارچغلو" از زنده یاد حسن کریمی با اجرای گوره لیوا و زنده یاد ابراهیم منصفی، "دیریا بودن موج" از زنده یاد علی حبیب زاده، "زلیخو" از حسین رستمی راد، "گرگ چمپلی" و "ای سیاه زنگی" از ابراهیم شهدوستی توسط گروه کسیا به اجرا درآمد تا ترانه های فراموش شده هرمزگانی بار دیگر توسط اعضای این گروه بازخوانی شود.

تجلیل از حامیان و عوامل تهیه کتاب آواها و نواهای موسیقی هرمزگان و ابراهیم شهدوستی پایان بخش این مراسم بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13 دی 1396، کدخبر: 96101306770، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین