پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
جزیره قشم به عنوان یکی از مقاصد تفریحی و تجاری مورد توجه مسافران است اما کمبود امکانات مناسب برای ارائه خدمات موجب نارضایتی در ایام گردشگری می شود.
شعارسال: مدتهاست که میهمانان نوروزی یا به تعبیری فرصت های کسب ثروت در ایام نوروز با توجه به شرایط آب و هوایی مناطق جنوبی کشور روانه استان های جنوبی از جمله استان هرمزگان می شوند.

در این میان جزیره قشم با پتانسیل بالای زیست محیطی و دارابودن یکی از ژئو پارکهای بین المللی، ساحل زیبا، جزایر لارک، هنگام و هرمز، جنگل های حرا و برخورداری از مکان های خرید بسیار متنوع، مکانی مهم در جذب گردش در استان هرمزگان بشمار می آید.

در این میان مردم و مسئولان جزیره باید با الگو برداری از دیگر کشورهای گردشگر پذیر دنیا، زمینه استفاده مطلوب از این فرصت کسب ثروت و درآمد بهره جسته و با ارائه برنامه ها و راهکارها به جذب بیش از پیش گردشگران تلاش کنند.

متاسفانه جریان استفاده از گردشگر در سال های پیش در جزیره قشم چندان مناسب نبوده و از این فرصت به خوبی استفاده نشد و مسافران با مشکلات زیادی در اسکان و حتی استفاده از سرویس های بهداشتی و حمام روبرو بودند.

بزرگترین چالش مسافران نوروزی در سفر به جزیره قشم طی سال های گذشته کمبود فضاها و کمپ ها برای اسکان میهمانان بوده است

بزرگترین چالش مسافران نوروزی در سفر به جزیره قشم طی سال های گذشته کمبود فضاها و کمپ ها برای اسکان میهمانان بوده است به طوری که مهمان پذیرها و هتل های موجود در این جزیره کفاف سیل عظیم میهمانان را نمی دهد و کمپ هایی نیز با توجه به هجمه مسافران در این جزیره با دارا بودن شرایط مناسب رفاهی به تعداد نیاز وجود نداشته است و در غیاب نبود این کمپ های اسکان و فضاهای سبز مناسب، میهمانان در پیاده رو خیابان ها، جلوی مغازه ها و ادارات و جای دیگر شب را با سختی فراوان به صبح می رسانند.

در این مورد شنیده ها و شواهد دال بر آن است که خانه های مردم و سئویت های آنها نیز در فاصله ۲۲ روز مانده به عید نوروز رزرو شده اند.

تردد سخت در اسکله لافت و بندر پل نیز از دیگر معضلات میهمانان و گردشگران در ایام نوروز به جزیره قشم بوده است.جایی که گردشگر و میهمانان پس از چندشبانه روز رانندگی و خستگی به صف های چندین کیلومتری بندرپهل و لافت می خورد و ساعت های زیادی را برای ورود یا خروج از دست می دهند و این خستگی راه هم زمینه ساز برخی درگیری ها و بروز بعضی ناهنجاری ها می شد.

* مشکلات در سال جاری کاهش می یابد

فرزین حقدل معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در گفتگو با خبرنگار مهر، خبرهای خوشایندی را برای کاهش مشکلات مسافران نوروزی اعلام کرد.

حقدل در ابتدا به خدمات سازمان منطقه آزاد در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: قبل از دولت تدبیر و امید ظرفیت هتل های جزیره قشم چهار هزار و ۵۰۰ تخت بود که طی این سه سال به ۹هزار تخت افزایش یافته است.

سالانه قریب به شش تا هفت میلیون مسافر به جزیره قشم سفر کرده و از مکان های منحصر به فرد طبیعی جزیره، ساحل بسیار زیبا، جنگل های حرا و مکان های خرید دیدن می کنند

وی افزود: سالانه قریب به شش تا هفت میلیون مسافر به جزیره قشم سفر کرده و از مکان های منحصر به فرد طبیعی جزیره، ساحل بسیار زیبا، جنگل های حرا و مکان های خرید دیدن می کنند که از این تعداد سهم ایام نوروز در جذب مسافر، بیش از ۷۰۰هزار نفر است.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: ستاد سفر جزیره قشم از سال ۱۳۸۵ با هدف ایجاد امکانات و شرایط مطلوب و مناسب برای مسافران نوروزی و گردشگران برنامه ریزی داشته است و در نوروز پیش رو نیز با برنامه ریزی های صورت گرفته تمام تلاش در راستای کاهش مشکلات و مسائل میهمانان نورزی گام برداشته شده است.

این مسئول از تسهیل ورود و خروج مسافران سخن گفت و ادامه داد: در طول سال عمده لاین های ورودی به قشم از اسکله شهید ذاکری و بندر لافت - بندرپهل بوده است. برای تسهیل در ورود و خروج مسافر به جزیره قشم در ایام نوروز و با برنامه ریزی های صورت گرفته، میزان شناورها و لندینگ گرافت ها با ظرفیت صدرصدی به جابجایی مسافر در این دو اسکله مشغول خواهند شد. اسکله درگهان نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد و مسافران بندرعباس قشم و بالعکس را جابجا خواهد کرد. اسکله بهمن برای سفر به کشور عمان در ایام نوروز ۹۶ افتتاح شده است.

حقدل خاطرنشان کرد: ورودی های اسکله لافت - پهل نیز برای کاهش زمان ورود و خروج و توقف مسافران، افزایش یافته است و اسکله درگهان نیز توانایی جابجایی خودروهای مسافران را دارد که باتوجه به دورتر بودن مسافت راه و هزینه بالاتر، مسافرین برای تردد از این اسکله استقبال نمی کنند.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد با هدف شناسایی مکان های زیبای جزیره و رونق بیشتر غرب جزیره، اضافه کرد: افزایش ۸ کمپ پارک با ظرفیت ۵۰هزار نفر روز در فضایی بیش از ۶۰هکتار در سراسر جزیره از جمله شهر قشم، سلخ، ایران زمین، سوزا، درگهان، هلر، هامون و ... با داشتن سرویس های بهداشتی و حمام مناسب و حتی نصب سینمای و تلویزیون های بزرگ در این کمپ پارک ها از دیگر اقدامات ستاد سفر منطقه آزاد قشم بوده است.

معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: با توجه به بارندگی های استان هرمزگان در این ایام، پیش بینی های لازم برای رفاه مسافران درنظر گرفته و با اختصاص ۱۰ سالن ورزشی تربیت بدنی و منطقه آزاد قشم امیدواریم که مشکلات را در زمان های احتمال بارندگی کاهش دهیم.

حقدل به گردش های دریایی و هوایی در این جزیره نیز اشاره کرد و ابراز داشت: توسعه و بهسازی بندر شهید ذاکری، درگهان و روستا های کندالو، گورزین، سهیلی و طبل برای گردش های دریایی و دیدن از جنگل های حرا آماده شده اند. همچنین مطابق قانون، فضاهایی برای مسافرینی که علاقمند به گردش های هوایی هستند نیز در ایام نوروز فراهم شده است.

این مسئول به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و با نشاط در ایام نوروز اشاره کرد و اذعان داشت: برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی، نمایشگاه اقوام، کنسرت های مختلف موسیقی، جنگ های شادی شبانه، برگزاری موسیقی نواحی ایران از جمله مهمترین این برنامه ها در ایام نوروز در جزیره قشم بشمار می آیند.

اما باید منتظر ماند و دید که فعالیت های صورت گرفته سازمان منطقه آزاد قشم تا چقدر می تواند مشکلات سال های قبل مسافرین را بر طرف سازد. هرجند اضافه کردن لاین های ورود و خروج جزیره با توجه به عدم افزایش جایگاه پهلو گیری نمی تواند زمان توقف را به میزان مناسب کاهش دهد و نیاز مند آن است که اسکله و یا مکان های پهلو گیری لندیگراف ها افزایش یابد که به گفته حقدل معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، این کار با توجه به هزینه های بسیار بالا و محدود بودن زمان ایام نوروز به صرفه نمی باشد.

امیدواریم که مانند بسیاری از کشور های پیشرفته در حوزه گردشگری، با برنامه ریزی و مطالعه دقیق و استفاده از ظرفیت های موجود استان و جزایر، از این فرصت های فراهم شده بهترین استفاده را برای کسب درآمد و رونق استان بهره جست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395، کدخبر: 3918280 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین