پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۹۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: باید نگاه به پژوهش به عنوان یک مساله لوکس و فوق‌العاده تغییر کند و پژوهش برای حل مسائل و معضلات کشور به کار گرفته شود.

شعار سال: دکتر سید کاظم ملکوتی اظهار کرد: متاسفانه در بیشتر مواقع هر مدیری متناسب با توانایی و قدرت شهودی خود تصمیماتی می‌گیرد که این تصمیمات مبتنی بر علم و یافته‌های پژوهشی نیست؛ به همین علت چالش‌ها، سوالات و ابهامات در جای خود باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: پژوهش دو جنبه دارد؛ یکی جنبه رقابت در عرصه بین‌الملل و دیگری سهم پژوهش در حل معضلات کشور. همه کشورها معضلاتی در زمینه‌های اقتصاد، بهداشت، درمان، فرهنگ، سیاست، مسائل اجتماعی و ... دارند که وظیفه حل کردن این چالش‌ها و مشکلات بر عهده پژوهش است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایرانبا بیان اینکه پژوهش در صورتی اثربخش است که در بازار برای آن خریدار وجود داشته باشد، اظهار کرد: کلید حل چالش‌های پژوهش در کشور آن است که پژوهشگر در مورد چیزی پژوهش کند که مخاطب آن را بخواهد. این خریدار می‌تواند مدیر یک شرکت، دفتر بهداشتی، بیمارستان، یک شرکت تولیدی و یا هرکس دیگری باشد، برای اینکه پژوهش بتواند بازار داشته باشد باید نیاز مخاطب در نظر گرفته شود و بر اساس نیاز مخاطب پژوهش انجام شود و در این صورت مخاطب با طیب خاطر نتایج پژوهش را می‌پذیرد.

ملکوتی تاکید کرد: اگر پژوهش‌ها کاربردی و معطوف به حل یک مسئله نباشند، در نهایت ارتباطی بین صنعت و پژوهش ایجاد نمی‌شود. به همین دلیل است که صنعتگران و مصرف‌گران خدمات، منتظر نیستند کسی با انجام پژوهش به آن‌ها راهی برای حل مشکلات و معضلات نشان دهد.

وی درباره وضعیت دانشگاه‌های کشور در زمینه تولید ارزش و کارآفرینی، گفت: متاسفانه در حال حاضر نقش دانشگاه‌ها در اقتصاد کشور تولید خیل بیکاران است و درصد زیادی از بیکاران جامعه را افرادی با مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری تشکیل داده‌اند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اهمیت پژوهش، گفت: در سال‌های اخیر بحث دانشگاه‌های نسل سوم مطرح است؛ دانشگاه‌هایی که کاربردی و پژوهش محور هستند و در کنار تربیت دانشجو، پژوهش‌هایی انجام می‌دهند که به حل مشکلات جامعه منجر می‌شود و سوالات مدیران اجرایی را پاسخ می‌گوید.

ملکوتی یادآورشد: منظور از دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاه‌هایی است که بتوانند تولید ارزش کنند و منظور از ارزش چیزی است که مصرف کننده به آن نیاز دارد و همچنین بتواند کار، ثروت و شرکت تولید کند و همچنین کارآفرین باشد و فقط این طور نباشد که فارغ‌التحصیل به جامعه تحویل بدهد.

وی تاکید کرد: ایجاد فرهنگ پژوهش دانشگاه نسل سوم فقط مختص کشور ما نیست و در سطح جهان مطرح است و ‌تغییر دادن فرهنگ کارشناسان، کارمندان و اعضای هیات علمی دانشگاه که در سیستم دانشگاه‌های نسل دوم کار می‌کردند، بسیار دشوار است.

معاونتحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: در طی سه چهار سال گذشته زیر ساخت‌های خوبی در دانشگاه ایران ایجاد شده است و طبق آخرین ارزشیابی سالانه معاونت‌های پژوهشی که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود، دانشگاه ایران توانسته رتبه خود را از بین نه دانشگاه سطح یک کشور، از هفت به پنج ارتقاء دهد.

ملکوتی با اشاره به آسان نبودن شرایط ارتقاء در این ارزشیابی، اظهار کرد: شاخص‌های زیادی در حوزه‌های مختلف برای این ارزشیابی وجود دارد که از جمله این شاخص‌ها می‌توان به تولید علم، ارتباطات بین‌المللی و زیرساخت‌های پژوهشی اشاره کرد. اما هنوز با محقق شدنپژوهش به معنای حل مساله، فاصله زیادی وجود دارد که امیدواریم با درایت ریاست دانشگاه و فضای عمومی‌ای که در کشور بر حوزه پژوهش حاکم است، تحقق پیدا کند.

وی در پایان درباره میزان بودجه پژوهشی محقق شده در دانشگاه علوم پزشکیایران، گفت: بودجه به دو دسته بودجه‌های درآمد عمومی و درآمد اختصاصی تقسیم می‌شود که در زمینه بودجه اختصاصی حدود نیمی از بودجه در نظر گرفته شده برای حوزه پژوهش، محقق شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 16 دی 96، کد مطلب: 96101607915: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین