پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۲۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کارشناسان می گویند شهروندان در هنگام وقوع زلزله فرار نکنند و تنها در نقطه امن ساختمان پناه گرفته و از سرخود در برابر آوار و اجسام محافظت کنند.

شعارسال: کارشناسان می گویند شهروندان در هنگام وقوع زلزله فرار نکنند و تنها در نقطه امن ساختمان پناه گرفته و از سرخود در برابر آوار و اجسام محافظت کنند.

حالا که بیش از دو هفته از وقوع زلزله 5.2 ریشتری در حوالی مرز استان های تهران و البرز می گذرد، بهتر می توان واکنش مردم و مسئولان را بررسی کرد.

این زلزله حدود ساعت 23 و 27 دقیقه چهارشنبه 29 آذر در تهران، البرز، قزوین، مرکزی و گیلان احساس شد آنچه در این میان حائز اهمیت است واکنش نادرست مردم و حتی مسئولان در مواجهه با این بلای طبیعی است.

پایتخت نشینان تنها دقایقی پس از وقوع زلزله به خیابان ها آمدند سوار بر خودروهایشان شدند؛ باک بنزین خودروهایشان را پر کردند، برخی به سطح شهر رفته و تعدادی دیگر راهی استان های شمالی کشور شدند.

تردد و توقف در اتوبان های سطح شهر در پاره ای موارد موجب مسدود شدن خیابان ها شد و صدای مسئولان امدادی را درآورد.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر طی مصاحبه ای در نیمه همان شب از مردم خواست مسیر خیابان ها را برای تردد احتمالی خودروهای امدادی باز کنند.

برخی دیگر از مردم که برای فرار از زلزله به سمت شهرهای شمالی می رفتند بخاطر ریزش کوه در مسیر جاده چالوس با ترافیک مواجه شدند.

کارشناسان، واکنش مردم در مواجهه با زلزله را نادرست و به دلیل ناآگاهی آنان در نحوه برخورد با زلزله ارزیابی کردند.

شهریار مزید آبادی، مدرس امداد و نجات در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، واکنش تهرانی ها در شب وقوع زلزله را نادرست دانست و گفت: مرکز این زلزله در تهران نبود و برخی از مردم که به سمت شهرهای شمالی حرکت کردند به جای فرار از زلزله به سمت مرکز وقوع زلزله حرکت کردند؛ که نشان از ناآگاهی مردم در مواجهه با زلزله دارد.

مزید آبادی، واکنش مسئولان در مصاحبه های تلویزیونی در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله را نیز اشتباه دانست و گفت: مسئولان نیز عملکردشان مانند زلزله کرمانشاه بود و به جای آرامش بخشی به مردم و آموزش رفتارهای درست در هنگام وقوع زلزله، مردم را به خروج از منازل توصیه می کردند.

این مدرس امداد و نجات گفت: بسیاری از مردم در زلزله اخیر تهران با وحشت از ساختمان ها خارج شدند و حدود 115 نفر در هنگام فرار مصدوم شدند و حتی همراه داشتن لباس گرم و کلید ساختمان را فراموش کردند.

مزید آبادی بهترین واکنش در هنگام این گونه زلزله ها را پناه گیری صحیح بیان کرد و گفت: پناه گرفتن( نشتن و محافظت از سر به کمک دست، بالش و کتاب) در کنار دیوار و ستون های اصلی ساختمان و نفس عمیق کشیدن از رفتارهای درست هنگام وقوع زلزله است.

وی همچنین محکم کردن لوسترها به سقف و دوری از شیشه را از موارد مهم برای کاهش خطرات ناشی از زلزله اعلام کرد و گفت: تهیه کردن کیف مجهز به وسایل امدادی از جمله ضروریات است.

این کارشناس امداد و نجات، قطع کردن برق و گاز را نیز یکی دیگر از واکنش های درست پس از وقوع زلزله دانست و گفت: مکالمات طولانی مدت پس از وقوع زلزله منجر به اختلال در شبکه تلفن و در ادامه نگرانی در میان مردم می شود.

مزید آبادی در ادامه دلیل رفتارهای نادرست مردم را ناآگاهی و آموزش ندیدن مردم دانست و گفت: البته واقعیت این است که مردم ما نیز علاقه ای به فراگیری آموزش های امدادی ندارند.

وی با اشاره به یکی از طرح های جمعیت هلال احمر، خانواده آماده در مخاطرات (خادم) گفت: در این طرح افراد آموزش دیده به در منزل افراد رفته و به آنها مهارت های امداد و نجات را آموزش می دهند؛ ولی آنچه در این زلزله شاهد بودیم این است که مردم همچنان ضرورت فراگیری مهارت های امداد و نجات را درک نکردند.

این مدرس امداد و نجات، نقش رسانه ها را در این امر مهم ارزیابی کرد و گفت: رسانه ها در کنار آموزش مهارت های زندگی، باید مهارت های امداد و نجات را به مردم آموزش دهند.

وی همچنین مهارت های مواجهه با زلزله را تنها به منازل محدود ندانست و گفت: افراد باید مهارت مواجهه درست با زلزله را در اماکن دیگر همچون محل کار، مراکز خرید و مترو ها را نیز فرا گیرند. به گفته مزید آبادی، فراگیری مهارت های امدادی نیز نیاز به باز آموزی مداوم برای واکنش بهتر دارد.

**مصدومیت افراد هنگام فرار از زلزله

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر آن شب بارها از مردم درخواست شد از تردد و توقف در معابر مهم شهر خودداری کنند و مسیرهای تردد را برای عبور خودروها امدادی باز نگه دارند.

سلیمی در خصوص این میزان مصدومان با وجود کم بودن شدت زلزله گفت: بسیاری از این افراد در هنگام فرار از ساختمان دچار مصدومیت شدند که نشان می دهد مردم آموزش های لازم برای چگونگی مواجهه با زلزله را ندیدند.

**در ارایه آموزش همگانی به مردم ضعیف عمل کردیم

پیر حسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور هم با اشاره به زمین لرزه اخیر تهران و تمهیدات اورژانس برای حل موانع ترافیکی تهران در زمان وقوع زلزله گفت: اولا باید بپذیریم که در زمینه ارائه آموزش‌های همگانی به مردم ضعیف بوده‌ایم و اگر در این حوزه به درستی عمل کنیم دچار چنین مشکلاتی نخواهیم شد.

وی اضافه کرد: باید توجه کرد که اورژانس و فوریت‌های پزشکی به طور ذاتی همواره برای حوادث غیرمترقبه آماده‌اند و برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهند، اما در شهری مانند تهران با بروز یک زمین لرزه همه راه‌ها بسته می‌شوند و جمعیت زیاد است. بنابراین ابتدا باید در راستای آموزش همگانی گام برداریم و در مرحله دوم دستگاه‌های ذیربط باید کمک کنند تا مسیرهای امدادرسانی باز شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 18 دی 1396، کدخبر: 234598، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین