پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۰۶۱۳۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۰
معاون شهردار تهران: تخلفات دوره گذشته مدیریت شهری برای رئیس قوه قضاییه، مجلس، رئیس‌جمهور و نهادهای نظارتی ارسال شده است.

شعار سال: «تعجب می‌کنم از برخی اظهارنظرهایی که درخصوص ارائه گزارش تحویل و تحول شهرداری تهران مطرح می‌شود»؛ این جمله‌ای بود که معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران دیروز در نشست خبری خود بیان کرد. حجت‌الله میرزایی در این نشست ابتدا چند نکته را در مورد این گزارش بیان و سپس درباره لایحه بودجه97 صحبت کرد. او همچنین گفت که تا پایان سال آینده 277پروژه شهری تکمیل می‌شود که تلاش بر این است که 57پروژه از این میان‌ آنها امسال به پایان برسند.

معاون شهردار در رابطه با گزارش تحویل و تحول ارائه شده به شورای شهر تهران گفت: «نمی‌دانیم چرا برخی‌ها از گزارش ناراحت شدند و آن‌را سیاه‌نمایی نامیدند. حتی خود آقای قالیباف در ابتدای روی کار آمدن خود نیز گزارش تحویل و تحول را ارائه و در آن گزارش هزینه‌های فاقد سند 300میلیارد تومانی دوره شهرداری آقای احمدی‌نژاد را مطرح کرد.» میرزایی با بیان اینکه این گزارش از چند بخش حائز اهمیت است، ادامه داد: مسئله‌ای که اهمیت دارد نقش این گزارش به‌عنوان چراغ راه شهرداری برای تبیین و تدوین برنامه‌های توسعه خود است. او همچنین اعلام کرد: گزارش، شاخص‌های مختلفی را نشان می‌دهد؛ ازجمله اینکه طبق گزارش معاونت خدمات شهری، مشخص است تنها سه درصد از پسماند شهر تهران بازیافت می‌شود.

رویکرد توسعه‌ای در کار نبود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه ‌شهری شهرداری تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در این گزارش چرا تنها به بیان نکات منفی پرداخته‌اند، عنوان کرد: «این گزارش تنها ذکر نکات منفی نبود، البته این طبیعی است که در این گزارش نکات منفی برجسته‌تر شود. مدیران قبلی در گزارش هزار صفحه‌ای که تحت عنوان حدیث خدمت منتشر شده بود به تفصیل درخصوص نکات مثبت دوره 12ساله مدیریت شهری آقای قالیباف صحبت کردند، اما گزارش جدید علاوه بر اینکه نکات مثبتی را نیز ارائه کرده بود با گزارش مدیران قبلی مورد مقایسه قرار گرفت. اقدامات گذشته با رویکرد توسعه‌ای صورت نگرفته بودند؛ به‌طور مثال یکی از این موارد احداث پل صدر و تونل نیایش بود که به باور بسیاری از کارشناسان لزومی به احداث آنها نبود؛ چراکه می‌توانستند با هزینه آن به توسعه مترو یا شبکه مویرگی در سطح محله‌ها برای دسترسی بهتر به مترو یا توسعه خطوط ریلی و مترو اقدام کنند. آنچه اتفاق افتاده با صرف هزینه‌ای معادل رقمی بالغ بر 285هزار میلیارد تومان به قیمت سال95 انجام شده است. یعنی هر سال به‌طور متوسط حدود 24هزار میلیاردتومان به قیمت سال95 در دوره 12ساله پیشین هزینه شده است. حال پرسشی که ما مطرح می‌کنیم این است که این پروژه‌ها به چه قیمتی انجام شده و منافع آن در اختیار چه گروه‌هایی قرار گرفته است.

ارسال گزارش تخلفات به قوای سه‌گانه

معاون شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات قضایی صورت گرفته در رابطه با این تخلفات عنوان کرد: «تخلفات دو دسته هستند؛ یک دسته، آن چیزی است که در عرف عمومی و قضایی به آن تخلف گفته می‌شود که سازمان بازرسی شهرداری تهران در حال جمع‌آوری، مستندسازی و ارائه آن به مراجع قضایی است. دسته دوم مواردی هستند که شاید طبق عرف نتوان آنها را تخلف محسوب کرد، درحالی‌که به باور بنده تخلف اصلی در شهر تهران اختلاس یا سوء‌استفاده از موقعیت نیست. تخلف اصلی از بین رفتن فرصت‌های بی‌شمار است؛ مثلا در سه ‌سال 92 تا 95، حدود 110هکتار از باغات تهران تخریب و جای آنها ساختمان احداث شد.» به گفته او این گزارش برای رئیس قوه قضاییه، مجلس، رئیس‌جمهور و نهادهای نظارتی ارسال شده است.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت هستند


معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران شرایط کنونی مالی شهرداری تهران را نگران‌کننده خواند و در تشریح اقدامات انجام شده در چند ماهه اخیر گفت: معاونت‌ها در حال تدوین برنامه سوم توسعه هستند، بنابراین از مردم و رسانه می‌خواهیم به ما مهلت دهند تا شرایط شهر و محدودیت‌ها را با این منابع کنونی محدود بتوانیم شناسایی کنیم. او در پاسخ به سؤال همشهری که چه میزان پروژه نیمه‌تمام در شهر داریم و برخی از آنها مثل اتصال بزرگراه‌های ارتش- شهید صیاد شیرازی و امام علی به شهر و شهروندان آسیب می‌رسانند، گفت: «برنامه ما ابتدا اتمام پروژه‌هایی است که در انتهای کار قرار دارند. بر همین اساس بیش از 57پروژه که پیشرفت بالایی داشته در سال96 و 220پروژه در سال97 تمام می‌شوند

همدردی با قالیباف

معاون شهرداری تهران دیروز در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: کمک دولت‌ها در سال‌های گذشته به 100میلیارد تومان هم نرسیده؛ در حالی در کلانشهرهای دنیا کمک دولت 20 تا 40درصد از بودجه شهرداری است.‌ میرزایی گفت: متأسفانه، دولت‌ها در گذشته نگاه بی‌مهری نسبت به کلانشهرها به‌ویژه پایتخت داشته‌اند؛ حتی در مواردی دولت‌ها از ایجاد تضمین برای دریافت فاینانس دریغ کردند. یکی از محدودیت‌های ما این است که دولت‌ها از تأمین مالی خارجی خودداری کردند؛ درصورتی‌که اگر این اتفاق نمی‌افتاد بخشی از پروژه‌ها با منابع خارجی انجام می‌شد. در این مورد ما هم با آقای قالیباف همدردی می‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 3 بهمن 96، شماره: 5008


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین