پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۰۷۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: روحانی می‌گوید من نمی‌گذارم دلار گران شود، همانطور که احمدی‌نژاد نیز این حرف را می‌زد، اما دیدید که دلار گران شد روحانی نیز نمی‌تواند در رفتار و واقعیت‌های اقتصادی تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.

شعار سال: داود سوری کارشناس مسائل اقتصادی و عضو سابق هیئت علمی دانشگاه شریف، در مناظره‌ای دربارهرویکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید با امیرسیاح کارشناس دیگر مسائل اقتصادی اظهار کرد: هیچ وقت چنین تصویری نداشته ام کهدولت‌ها در ایران با یک رویکرد مشخص اقتصادی کار می‌کند،

وی افزود: دولت (بعد از برگزاری انتخابات) در آخرین لحظه متوجه می شود که مسئولیت را در اختیار دارد، بنابراین تازه بعد از آن به دنبال ایجاد یک رویه برای اقتصاد بوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: تیم اقتصادی که دولت را در اختیار دارد از لحاظ فکری دیدگاه‌های متفاوتی دارند اما وقتی در دور یک میز جمع می‌شوند، تفاوتی بین سیاست‌های اقتصادی این دولت را سایر دولت‌ها هم نمی‌بینیم؛ این شوک‌های بیرونی هستندکه تاثیراتی (در اقتصاد کشور) برجای می‌گذارد.


سوری با بیان این که مشخصه دولت قبل بی‌ثباتی در گذشته بود،تصریح کرد: در دولت گذشته، تحریم وجود داشت و دولت بی‌ثباتی را در جامعه تزریق کرد امادر دولت روحانی این بی‌ثباتی از بین رفت.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: این ثبات در صورتی که در مسیر کاهش فعالیت‌های اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصاد نباشد ثبات مناسبی نیست،ثبات اقتصادی تنها در شرایطی مناسب است که اقتصاد شرایط مناسبی را تجربه می‌کند.

وی گفت: در گذشته تورم شدیدی وجود داشت و دولت بعدی برای کنترل این تورم پابه عرصه گذاشت و تورم را تک رقمی کرد؛ هرچند که بعد از آن دوباره تورم دو رقمی شد.

کاهش تورمناشی از یک رویکرد اقتصادی مشخص نبود

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت به هر ضرب و زوری که می‌توانست تورم را کنترل کرد؛ نرخ رشد افزایش یافت اما نمی‌توانم بگویم ناشی از یک رویکرد اقتصادی مشخص بوده است.

سوری بیان کرد: بعد از چندین سال بی‌ثباتی، نرخ رشد منفی کشورمثبت شدکه البتهافزایش فروش نفت در این ارتباط به شدت تاثیرگذار بود، اما این که بخواهم دلیل این رشد را به سیاست‌های خاص دولت منتصب کنم، دشوار است.

* تنها دست‌آورد دولت ثبات تصمیم‌گیری‌های اقتصادی است

این کارشناس اقتصادیگفت: امیدوارم که نرخ رشد در سال‌های دیگر ادامه پیدا کند هرچند که پیش‌بینی‌ها در این ارتباط دلگرم کننده نیست.

وی افزود: دولت مستقر سیاست‌های گذشته را درباره کنترل نرخ ارز ادامه داد و نظریه مشخصی درباره یارانه‌ها ارائه نداد؛ دولت درباره قیمت انرژی نیزنظریه‌ای برای روبرو شدن با آن ندارد و تنها زمانی که درآمدش کم می‌شود درباره یارانه‌ها صحبت می‌کند اما بعد از رفع آن،دوباره به فراموشی سپرده می‌شود.این کارشناس مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: درباره رویکرد اقتصادی دولت نمی‌توانم هیچ رویکردی به غیر از این که ثابت را به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی برگردانده است مطرح کنم.

دولت درباره برجام غلو کرد

سوری گفت: دولت درباره نتایج برجام غلو کردهو این امر قابل انکار نیست، اما اباید در نظر داشت که اقتصاد تنها یک وجه آناست.

وی در واکنش به اظهارات طرف مورد مناظره خود گفت: اقتصاد دانان و فعالین اقتصادی هیچ کدام نشسته‌اند که صحبت‌های روحانی و ظریف را گوش کنند و براساس آن تصمیم بگیرند بلکه آنها خودشان بازار را رصد کرده و تصمیم می‌گیرند.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه شریف در ارتباط با دستاوردهای برجام گفت: برجام قرار بود دست‌های ما را باز کند اما برای رفع اشکالات ما باید خودمان فعالیت کنیم اگر شرایط آنی نیست که قول داده شده بود ایراد از سمت خودمان است.

سوری افزود: وقتی بازار روسیه در اختیار کشور ما قرار گرفت و ما نتوانستیم با وجود بازار مناسب محصولی مانند گوجه‌فرنگی آن را به این کشور صادر کنیم و در روی زمین ماند و پوسید، دلیلش برجام نبود بلکه مشکلات زیرساختی است؛ سرمایه‌گذاران زیادی به کشور آمدند اما زمانی که مشاهده کردند که ما زیرساخت‌های فکری لازم را نداریم به کشور خود بازگشتند.

این کارشناس مسائل اقتصادی در واکنش به اظهارات دیگر کارشناس اقتصادی مناظره درباره نفود یک تیم در اقتصاد کشور تصریح کرد: تیم اقتصادی که آقای سیاح از آن صحبت می‌کند بنده در آن بوده‌ام، اما در دولت فعلی تنها کسی که در کابینه دولت آن هم به صورت مشاور فعالیت می‌کند دکتر نیلی است که مسئولیت اجرایی نیز ندارد.

سوری افزود: مایع تاسف است که از آن تیم، اکنون در ایران نداریم و به کشورهای دیگر رفته و در دانشگاه‌های آنها مشغول به فعالیت‌اند.

سیف ونوبخت اقتصاددان نیستند

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه شریف گفت: سیف و نوبختاقتصاددان نیستند؛ طیب‌نیا نیز که اقتصاد دان بود از آن تیم نبود و وابستگی به آن نداشت. وزیر جدید (اقتصاد) نیز اقتصاددان نیست و از آن تیمی که دکتر سیاح از آن صحبت می‌کند فردی پشت پرده وجود ندارد.

وی خطاب به همتای اقتصادی خود در این مناظره گفت: وقتی درباره وجود چنین تیمی صحبت می‌شود ذهن من به سمت فیلم‌های خیالی می‌رود؛ این تیم باید چقدر قوی باشد که بدون آن که هیچ نشانه یا ردی به جای گذاشته باشد در اقتصاد کشور تاثیرگذار است!؟

روحانی نمی‌تواند مانع افزایش قیمت ارز شود

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که اقتصاد را باید با حقایق موجود آن تحلیل کرد، خاطر نشان کرد: روحانی می‌گوید من نمی‌گذارم دلار گران شود، همانطور که احمدی‌نژاد نیز این حرف را می‌زد اما دیدید که دلار به یکباره در آن مقطعبه 3000 تومان رسید. روحانی نیز نمی‌تواند دررفتار و واقعیت‌های اقتصادی تاثیرگذاری زیادی داشته باشد.

سوری با بیان این که من با اقتصاد آزاد و بازار موافق هستم، گفت: موافق بودن با اقتصاد آزاد به معنی آن نیست که اقتصاد بدون مقررات اداره شود.

وی در واکنش به حذف کارت سوخت نیز گفت: دلیل ندارد که در کشورحتماً کارت سوخت داشته باشیم؛ در کدام کشور مردم با سهمیه بنزین خریداری می‌کنندمگر ما خودمان تولید کننده بنزین نیستیم چرا باید آزادی‌های شهروندان را بگیریم تا بدانیم آنها چقدر بنزین مصرف می‌کنند.

عضو سابق هیئت علمی دانشگاه شریف افزود: راه این سنجش ایجاد محدودیت برای مردم نیست و از راه‌های دیگری می‌توان میزان مصرف سوخت در کشور را مشخص کرد.

سوری ادامه داد: چه دلیلی دارد در شرایطی که دیگر در تحریم یا جنگ با سایر کشورها نیستیم از کارت سوخت استفاده کنیم؟

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: چارچوب نظام مالی ما برای مقابله با پولشویی ساخته شده است، اما در مقابل اجرا از آن استفاده نمی‌شود و خود بانک مرکزی نیز آن را اجرا نمی‌کند.

* برای مبارزه با پولشویی خواستی وجود ندارد

وی با بیان اینکه خواستی برای مبارزه با پولشویی در کشور وجود ندارد، افزود: وقتی موسسه قرض‌الحسنه در کشور ایجاد می‌کنیم یعنی راهی بری پولشویی ایجاد کردیم؛ بانک‌ها نمی‌توانند بدون نظر بانک مرکزی پول جابه جا کنند پس چطور است که پولشویی در کشور ایجاد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که در شرایط فعلی اقتصادی کشور سرمایه نداریم و حتماً باید از خارج سرمایه جذب کنیم،گفت: در حال حرکت به سمتی هستیم که نفت نمی‌تواند خرج مردم را نیز تامین کند زیرا جمعیت افزایش یافته و از طرفی نیز دهن‌ها بزرگ‌تر شده است؛ باید توجه داشت کهسرمایه‌گذاری خارجی صرفاً با خود پول نمی‌آورد بلکه مدیریت و تکنولوژی را به کشورمان می‌آورد.

سوری با بیان این که در مدیریت اقتصادی کاملا فقیر هستیم، گفت: منظور من از ورود مدیریت واردات مدیر به کشور نیست، بلکه باید (علم) مدیریت را وارد کنیم.

وی اضافه کرد: مدیریت آن است که 40 سال پژو 405 تولید نکنیم؛ وقتی سرمایه‌گذار به کشور می‌آید یعنی اقتصاد ما شرایط پایداری دارد که این امر می‌تواند راه سرمایه‌گذاران دیگر را نیز به کشورمان باز کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این که تکنولوژی برای کشور ما مفید است که بازار داشته باشد، گفت: اگر قرار است برای رسیدن به تکنولوژی که رفاهی برای مردم ندارد نباید بر روی آن سرمایه‌گذاری داشته باشیم؛ هنوز نیز صنایع دفاعی شوروی سابق از آمریکا جلوتر هست، اما شوروی رفت و این تکنولوژی امروز برای روسیه درآمدزا نیست.

سوری افزود: تنها سه سال از دولت روحانی باقی مانده که این مدت نیز به سرعت در حال طی شدن است، بنابراین عده‌ای که از اکنون سودای ریاست جمهوری برای دور آینده را دارند باید از این فرصت باقی مانده سه ساله استفاده کنند و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی برای دولت آینده داشته باشند.

وی با بیان این که اگر محیط کسب و کار محیا نباشد سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نمی‌آید، گفت: در این شرایط اشتغالزایی نخواهیم داشت و در عوض آن فقر ایجاد می‌شود و باید در نظر داشت که با یارانه دادن و سبدکالا مشکلات حل نمی‌شود.


وی در واکنش به اظهارات همتای خود در ارتباط با رکود در بخش مسکن، گفت: مسکن برای کشور ما درآمد ایجاد نمی‌کند و نمی‌تواند برای اقتصاد ما نجات‌بخش باشد و ما باید بتوانیم کالا صادر کنیم، در غیر این صورت پولی به اقتصاد نمی‌آید.

سوری با بیان اینکهبه نظر من اقتصاد کشور به سمت بدی در حال حرکت است، تصریح کرد: همانطور که دولت روحانی در این سال‌ها همین مسیر را ادامه داده است این سیاست‌های یک شبه تغییر پیدا نمی‌کند و در سه سال باقیمانده نیز همین مسیر ادامه خواهد یافت.

وی با بیان این که فساد در دولت مانعی برای (رشداقتصادی) به حساب می‌آید گفت: تا زمانی که این سیستم فاسد وجود داشته باشد هیچ برنامه‌ای را نمی‌توان اجرا کنیم اما این سیستم فاسد را نمی‌توانیم به این دولت یا دولت بعدی منصوب کنیم؛ دولت‌ها عوض می‌شوند امابدنه هستند و باید توجه داشت که بدنه فاسد است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 10 بهمن 96، کد مطلب: 1642185: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین