پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۰۶۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
رییس‌جمهوری در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود هنگامی که مجری از او پرسید: «خیال ما بابت نرخ ارز راحت باشد؟» پاسخ داد: «بله راحت باشد.»

شعار سال: رییس‌جمهوری در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی خود هنگامی که مجری از او پرسید: «خیال ما بابت نرخ ارز راحت باشد؟» پاسخ داد: «بله راحت باشد.» این وعده دکتر روحانی آن هم در شرایطی که سخنگوی دولت پیش از این، اعلام کرده بود که رییس‌جمهوری از افزایش نرخ ارز مکدر است، چه معنا و مفهومی دارد؟ آیا با وجود آشکار شدن تبعات تثبیت نرخ ارز طی سال‌های گذشته، آیا دولت همچنان تلاش خود در جهت کاهش دستوری نرخ ارز به کار خواهد بست؟

تعبیر عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، از این سخن رییس‌جمهوری این است که به هر حال رییس دولت برای کاهش انتظارات تورمی به نحوی ناگزیر بوده، چنین سخن بگوید. او گفت: ممکن است اگر رییس‌جمهوری این جملات آرامش‌بخش را بر زبان جاری نمی‌کرد، انتظار تور‌می ‌ایجاد ‌می‌شد. به هر حال باید مسایل را به صورت جامع مورد بررسی قرار دهیم. وقتی قیمت ارز برای مثال، حدود 20 درصد رشد کند، این افزایش، با یک تاخیر زمانی در بازارهای دیگر از جمله بازار اقلام اساسی نیز خود را نشان ‌می‌دهد. دولت به هر حال به دنبال کنترل انتظارات تورمی در سایر بخش‌هاست و سعی دارد نرخ تورم را در سطح کمتر از10درصد نگاه دارد.

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در ادامه سخنانش از ضرورت تعدیل نرخ ارز بر اساس نرخ تورم سخن گفت و افزود: نرخ ارز در سال‌های گذشته، متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته و سرکوب شده است. بنابراین پتانسیل افزایش نرخ ارز در کشور وجود دارد. به طور قطع، نرخ ارز باید واقعی شده و تک‌نرخی شود تا در سایه تک‌نرخی شدن ارز، بساط رانت ارز دو نرخی نیز برچیده شود.

او با اشاره به آثار واقعی شدن نرخ ارز بر تولید گفت: واقعی شدن نرخ ارز منجر به ارتقا رقابت‌پذیری تولیدات داخلی ‌می‌شود. چراکه اگر بهای تمام شده افزایش یابد و بهای محصول تولیدی متناسب با نرخ ارز افزایش نیابد توان رقابتی در بازارهای صادراتی دچار کاهش ‌می‌شود. از سوی دیگر کالای تولیدی که داخل کشور به فروش ‌می‌رسد گران شده و با این ارز واردات توجیه بیشتری پیدا ‌می‌کند و در واقع تولیدکنندگان هم بازارهای صادراتی و هم بازار داخلی را از دست ‌می‌دهند، بنابراین خواسته بخش خصوصی این است که ارز تک نرخی شود و به روند سرکوب نرخ ارز پایان داد شود.

عباس آرگون افزایش‌های اخیر نرخ ارز را ناشی از سرکوب قیمتی، کاهش نرخ سود بانکی و وجود تهدید‌ها و و ریسک‌های بین‌المللی دانست و گفت: احساس نااطمینانی سبب ‌می‌شود که افراد برای خرید اسکناس ارز به بازار مراجعه کنند و این به کمبود ارز دامن زده و موجب افزایش قیمت ‌می‌شود؛ هرچند که مازاد منابع ارزی نیز وجود دارد. اما این مازاد در اعتبار و حساب است؛ مانند آنچه در مورد نقدینگی وجود دارد که بیش از یک‌هزار 400 میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد و شاید کمتر یکصد هزار میلیارد تومان اسکناس در جامعه وجود داشته باشد.

او افزود: مردم برای حفظ ارزش پول خود نسبت به خرید ارز مراجعه ‌می‌کنند و وقتی اسکناس کاهش ‌می‌یابد، افزایش نرخ ارز بیشتر خود را نشان ‌می‌دهد. از این رو لازم است، آرامش بر جامعه حاکم شود؛ حال از طریق تزریق ارز یا با قاعده منظمی که ثبات مورد انتظار را ایجاد کند. منوط بر اینکه نرخ سرکوب نشود و بازار روند طبیعی خود را طی کند.

او افزود: به نظر ‌می‌رسد، ارز در هفته‌های آینده، مختصر کاهشی را تجربه کند اما به نرخ‌های سابق بازنخواهد گشت. این رشد نیز طبیعی است؛ به هر حال سیاست اعمال فشار و عرضه زیاد ارز برای تثبیت نرخ آن، قابل تداوم نیست. چه این سیاست‌ها به منزله اعطای یارانه به تولیدکنندگان خارجی است. دولت باید اجازه دهد شرایط اقتصادی روند طبیعی خود را طی کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تی نیوز ، تاریخ انتشار 4بهمن 96، کدمطلب:13ea104203510، www.tnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین