پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۷۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
روی موج تاریخ، از سری گزارشات خبرگزاری علم و فناوری است که به حوادثی که در دنیا در زمینه علمی در آن روز اتفاق می افتد می پردازد.

شعارسال: تاریخ همانند کتابی است که برگ های آن توسط گذشته ها ثبت شده است و با ورق زدن آن می توان  از اطلاعات آن با خبر شویم در این گزارش می خواهیم از ۵ رویداد علمی که  مصادف با امروز (در ۳۱ژانویه) در جهان  اتفاق افتاد بپردازیم:

۱- راه اندازی موسسه هواشناسیKNMI  در هلند

موسسه هواشناسی سلطنتی KNMI  برای اولین بار در سال 1854 در کشور هلند تأسیس شد. دفتر مرکزی این موسسه در استانبول اوترخت هلند است. وظایف اصلی KNMI پیش بینی آب و هوا، نظارت بر تغییرات اقلیمی و نظارت بر فعالیت لرزه ای است.

۲- زلزله هولناک کلمبیا در سال 1906

کشور کلمبیا یکی از کشورهای زلزله خیز در دنیا می باشد. یکی از زلزله ها که در این کشور به وقوع پیوست و در تاریخ جهان ثبت شد  زلزله ا ی بود که در 107 سال پیش در این کشور به وقوع پیوست در پی این زلزله 8/8  ریشتری که در مرز کلمبیا و اکوادور اتفاق افتاد، حدود 1500 نفر کشته و حدود 5000 نفر زخمی شدند و سونامی بزرگی سراسر اقیانوس آرام را در نوردید.

۳- نخستین خط لوله نفت در ایران در سال 1289

نخستین خط لوله نفت در ایران در سال 1289 خورشیدی و پس از احداث پالایشگاه آبادان با ظرفیت 120 هزار تن در سال احداث شد. این خط لوله که مخازن نفت مسجد سلیمان را به پالایشگاه آبادان اتصال میداد، در سال 1290خورشیدی بهره برداری شد و تلمبه های نصب شده در آن با بخار آب کار میکرد .قدرت حمل روزانه این تلمبه ها 40 هزار بشکه و حداکثر فشار تولیدی آن 800 پوند بر اینچ مربع بود؛ قطر این خط لوله یکسان نبود و در برخی از نقاط شش و در برخی دیگر چهار اینچ بود؛ دومین خط لوله نیز در همین مسیر با قطر دوازده اینچ کشیده شد.

۴- پرتاب اولین ماهواره مصنوعی دنیا در سال 1957

اسپوتنیک-۱ نخستین ماهواره فضایی جهان بود که در سال ۱۳۳۶ (۱۹۵۷) توسط اتحاد جماهیر شوروی از پایگاه فضایی بایکونور به مدار زمین پرتاب شد. پرتاب اسپوتنیک-۱ به مدار زمین آغازگر عصر فضا و مسابقه فضایی بود. این ماهواره نخستین ماه مصنوعی زمین بود که در مدار نزدیک زمین قرار می‌گرفت. این ماهواره که با نام «پی-اس-۱» یا «ماهواره مقدماتی-۱»  نیز شناخته می‌شد، به مدت سه ماه با سرعتی برابر ۲۹٬۰۰۰ کیلومتر در ساعت در مدار زمین حرکت می‌کرد و بطور متوسط هر ۹۲ دقیقه یکبار یک مدار کامل را می‌پیمود.

۵- فرود اولین فضاپیما کنترل شده روسیه به ماه در سال 1966

در زمان جنگ سرد (۱۹۹۱-۱۹۴۷ میلادی) رقابت شدیدی در حوزه فضا بین اتحاد جماهیر شوروی سابق و آمریکا وجود داشت، اما شوروی موفق شد با انجام مأموریت بدون سرنشین به ماه از رقیب خود پیشی بگیرد.

شوروی در قالب برنامه لونا (Luna Program) اکتشافات در قمر زمین را آغاز کرد؛ در پی سه مأموریت بدون نام و ناموفق در سال ۱۹۵۸ میلادی، این کشور با انجام سه مأموریت موفق در سال ۱۹۵۹ میلادی به عنوان پیشتاز اکتشافات در ماه شناخته شد. نخستین فضاپیمایی که فرود نرم و کنترل شده‌ای را بر سطح ماه تجربه کرد، لونا-۹ بود که این فضا پیما در سال 1966 این مأموریت خود را با موفقیت انجام داد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  علم وفناوری، تاریخ انتشار 12بهمن 96، کد خبر: 52887،www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
واقعا فکر نمیکردم خط لوله نفتی ایران تو اون سال ها یکی از 5 رویداد علمی مهم جهان باشه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین